2007-12-05, 23:26
Medlem
Var någon som skrev att man inte kunde ta tramadol tillsammans med SSRI, att det kunde utlösa serotogent syndrom, men på fass hittar jag bara detta:

Använd inte tradolan om du behandlas med MAO-hämmare (medel mot depression) eller om du har tagit sådana de senaste två veckorna

Jag går på sertralin och funderar på att börja köra lite tramadol men blir osäker när jag läser såna här grejer!

Läste dessutom att risken för kramper ökar när man går på SSRI, hur pass mycket större är risken tro?

Jag går på sertralin/zoloft!
Citera
2007-12-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack n' coke
Var någon som skrev att man inte kunde ta tramadol tillsammans med SSRI, att det kunde utlösa serotogent syndrom, men på fass hittar jag bara detta:

Använd inte tradolan om du behandlas med MAO-hämmare (medel mot depression) eller om du har tagit sådana de senaste två veckorna

Jag går på sertralin och funderar på att börja köra lite tramadol men blir osäker när jag läser såna här grejer!

Läste dessutom att risken för kramper ökar när man går på SSRI, hur pass mycket större är risken tro?

Jag går på sertralin/zoloft!

Håll dig borta från tramadolen om du går på SSRI. Det stämmer ang. kramprisken, vet inte några exakta siffror men skulle mycket väl kunna tänka mig att risken tiofaldigas.. Effekten kan även utebli helt eller delvis.
Om du tänkt köra igång med tramadol tycker jag att du ska avsluta din medicinering och sen vänta den tid det tar att få ut substansen ur systemet innan du sätter igång.
Citera
2007-12-06, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EkorrOrnitolog
Håll dig borta från tramadolen om du går på SSRI. Det stämmer ang. kramprisken, vet inte några exakta siffror men skulle mycket väl kunna tänka mig att risken tiofaldigas.. Effekten kan även utebli helt eller delvis.
Om du tänkt köra igång med tramadol tycker jag att du ska avsluta din medicinering och sen vänta den tid det tar att få ut substansen ur systemet innan du sätter igång.

Det är dumt att avbruta sin SSRI-behandling bara sådär för att sedan uppta den igen. Skippa tramadolet istället.
Citera
2007-12-06, 03:52
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pretending.
Det är dumt att avbruta sin SSRI-behandling bara sådär för att sedan uppta den igen. Skippa tramadolet istället.

Håller definitivt med. Jag kan ju inte påstå att jag är något stort fan av ssri/snri men om det fungerar hyffsat så är det riktigt dumt att sluta med den för att börja missbruka ett smärtstillande läkemedel. Antidepp skall man ta dagligen både för att det skall fungera och för att man inte skall drabbas av jobbiga utsättningssymptom. Jag körde själv en cold turkey på 300 mg efexor som jag hade tagit i över tre år och det var allt annat än roligt. Och till trådskaparen ännu en gång blanda inte antidepp med tramadol.

He he, såg faktiskt inte att du hade citerat mig därnere.
Citera
2007-12-06, 04:50
Medlem
Zytrams avatar
Jag går på 100mg sertralin dagligen och har gjort så i flera år, samtidigt som jag äter relativt stora mängder tramadol. Jag har aldrig haft problem med serotoninsymptom eller krampanfall och har aldrig tagit något muskelrelaxerande till.
Givetvis så ska man ha respekt för samtidigt intag av dessa preparat, men eftersom jag har provat mig fram med olika doser under åren, så känner jag mig inte oroligt för att det ska hända nåt.

Det verkar som att denna kombination fungerar olika från person till person, så om du har tänkt prova så kan det ju vara en idé att börja lite försiktigt. Lycka till!
Citera
2007-12-06, 07:50
Medlem
Nä, avsluta inte behandlingen. Det jag menar är att det är i stort sett antingen eller, sen är det ditt val på vilket sätt du gör, avlsutar, skiter i tramadol eller kör både och medveten om riskerna.
Citera
2007-12-06, 07:57
Medlem
heyys avatar
Citat:

SSRI inte bara potentierar effekten av tramadol utan förhindrar även nedbrytningen av tramadol, så absolut ingen effekt uteblir kan jag säga, och ja kramprisken höjs markant och risken för Serotonergt-syndrom ökar enormt så be careful.
Citera
2007-12-06, 13:35
Medlem
Det är INTE smart, gör det absolut inte. Tramadol+SSRI = rävgift!
Citera
2007-12-06, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heyy
SSRI inte bara potentierar effekten av tramadol utan förhindrar även nedbrytningen av tramadol, så absolut ingen effekt uteblir kan jag säga, och ja kramprisken höjs markant och risken för Serotonergt-syndrom ökar enormt så be careful.

Det är därför effekten uteblir. Tramadol i sig är inte mer än en tiondel så potent som dess metaboliter. Med andra ord ska nedbrytningen ske så effektivt som möjligt!

Det finns mängder av folk bara här på fb som vittnar om just utebliven effekt vid denna kombination.
Citera
2007-12-06, 16:26
Medlem
heyys avatar
Citat:
Det är därför effekten uteblir. Tramadol i sig är inte mer än en tiondel så potent som dess metaboliter. Med andra ord ska nedbrytningen ske så effektivt som möjligt!

Det finns mängder av folk bara här på fb som vittnar om just utebliven effekt vid denna kombination.

Jaså

men sedan så syftade jag inte på dom smärtstillande effekterna utan endast den antidepressiva effekten!glömde bara nämna det!
Citera
2007-12-06, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heyy
Jaså

men sedan så syftade jag inte på dom smärtstillande effekterna utan endast den antidepressiva effekten!glömde bara nämna det!

Men du måste ju ändå slå ut (-)-enantiomeren ur modersubstansen, alltså den noradrenalin återupptagshämmande.
Sen har vi ju metabolit M1, alltså O-desmetyl-tramadol vilken är den främsta opioidagonistiska.
Citera
2007-12-06, 16:59
Medlem
- om du tar selektiva serotoninåterupptagshämmare (ofta benämda SSRI) eller MAO-hämmare (för behandling av depression eller Parkinsons sjukdom). Nobligan kan interagera med dessa och i vissa fall kan så kallat ”serotonergt syndrom” uppkomma. Tecken på ”serotonergt syndrom” kan t ex vara förvirring, rastlöshet, feber, svettning, okoordinerade rörelser av armar, ben eller ögon, okontrollerbara muskelryckningar eller diarré.

Gäller väl för det mesta tramadolpreparaten tror jag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in