2007-12-06, 17:18
Medlem
heyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EkorrOrnitolog
Men du måste ju ändå slå ut (-)-enantiomeren ur modersubstansen, alltså den noradrenalin återupptagshämmande.
Sen har vi ju metabolit M1, alltså O-desmetyl-tramadol vilken är den främsta opioidagonistiska.

Specifikt serotonin återupptagshämmande effekten, det är den effekten den potentierar, vi snackade ju om ssri nu och inte snri.
Citera
2007-12-06, 17:19
Medlem
heyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teemb
- om du tar selektiva serotoninåterupptagshämmare (ofta benämda SSRI) eller MAO-hämmare (för behandling av depression eller Parkinsons sjukdom). Nobligan kan interagera med dessa och i vissa fall kan så kallat ”serotonergt syndrom” uppkomma. Tecken på ”serotonergt syndrom” kan t ex vara förvirring, rastlöshet, feber, svettning, okoordinerade rörelser av armar, ben eller ögon, okontrollerbara muskelryckningar eller diarré.

Gäller väl för det mesta tramadolpreparaten tror jag?

Alla tramadolpreparaten fungerar på samma sätt, det är endast olika fabrikat.
Citera
2007-12-06, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heyy
Specifikt serotonin återupptagshämmande effekten, det är den effekten den potentierar, vi snackade ju om ssri nu och inte snri.

Ok, vi verkar inte komma så långt här.

Hur kommer det sig att tramadol påverkar seretoninreceptorerna, de noradrenalina receptorerna samt i olika grad opioidreceptorerna? Jo, eftersom tramadol har två aktiva metaboliter bör en av dessa vara ansvarig. Hur ska vi komma åt denna då? Vi ska bryta ner modersubstansen så snabbt som möjligt och ge blodet en så stor koncentration av dessa som det bara går. Vi vill komma åt O-desmetyl-tramadol som har samband med de seretonina processerna. Metaboliserar du långsamt eller inte alls kommer du också att vara helt eller delvis opåverkad.

Berätta vad du inte håller med om? Visa mig bevis för dina teorier för en gångs skull, jag undrar verkligen vad det är du motsätter dig.

"The effects of tramadol on opioid receptors, noradrenaline and 5-HT are now attributed to the separate enantiomers. ( + )Tramadol has a greater affinity at my receptors and inhibits 5-HT uptake and enhances its release"

Som jag skrev tidigare är tramadolens
(+)-enantiomer=
M1 O-desmetyl-tramadol
5-HT = Seretonin

http://bja.oxfordjournals.org/cgi/reprint/74/3/247.pdf
känt redan i tramadolens barndom, 1995
Citera
2007-12-06, 20:30
Medlem
Eyeopeners avatar
jag går på effexor 75mg dagligen vilket jag skall sluta med helt snart

Jag märker då av att efter att jag tagit tramadol en dag så får jag fruktansvärda serotinstötar i hjärnan dagen efter, precis sådana man får när man trappar ner på nån anti depp medicin eller slutar med nån. så det verkar som att tramadolen ökar serotin grejen (vet inte riktigt hur det funkar) för mej i alla fall.
Citera
2007-12-06, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eyeopener
jag går på effexor 75mg dagligen vilket jag skall sluta med helt snart

Jag märker då av att efter att jag tagit tramadol en dag så får jag fruktansvärda serotinstötar i hjärnan dagen efter, precis sådana man får när man trappar ner på nån anti depp medicin eller slutar med nån. så det verkar som att tramadolen ökar serotin grejen (vet inte riktigt hur det funkar) för mej i alla fall.

Ja, det stämmer, den är en superstark antidepressiv substans. Och som jag snackat om tidigare här, är det ena metaboliten med namnet "O-desmetyl-tramadol" som är en seretonin återupptagshämmare.

Så det stämmer mycket bra det du beskriver, att det ökar seretoninhalten i hjärnan.
Citera
2008-03-23, 00:03
Medlem
djflexs avatar
Hur länge bör man vänta med att ta tramadol efter att ha slutat med SSRI? Har gått på sertralin 100mg/dag i ca två månader.
Citera
2008-03-23, 01:31
Medlem
fentssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djflex
Hur länge bör man vänta med att ta tramadol efter att ha slutat med SSRI? Har gått på sertralin 100mg/dag i ca två månader.

Tror det stod 14 dagar någonstanns innan man byter medecinen, men det var nog mellan olika ssri medeciner så att de inte skulle störa varandras funktioner.
Kanske kan man ha detta som riktlinje i fall där man äter ssri och sedan vill "trama" lite!

Off topic så läste jag lite om din medecin, klipper in ett urval ifrån eventuella sällsynta biverkningar:

svettning, diarré, feber, högt blodtryck, stelhet och hjärtklappning, öronsusningar, kramp i luftrören, inflammation i bukspottkörteln, leverinflammation, gulsot, leversvikt, nässelutslag, ljuskänslighet, svullnad i ansikte, läppar, tunga eller svalg, allvarliga blåsformiga eller fjällande hudreaktioner, svårigheter att urinera, ständig och ofta smärtsam erektion, förhöjda nivåer av kolesterol i blodet.

Den kan vara både önskad och oönskad! Så ssri är inget att leka med, jag är själv inne på min tredje! Detta är även "saxat" ifrån fass:

Behandlingen pågår vanligen minst 6 månader efter att förbättring inträtt

Så i ditt fall får du kanske vänta lite längre med ett tam intag, min första runda på antidepresiva medeciner varade strax över ett år första gången. Det var dock inte ssri utan snri som är snarlik(remeron)
Citera
2008-03-23, 01:36
Medlem
djflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fentsson
Tror det stod 14 dagar någonstanns innan man byter medecinen, men det var nog mellan olika ssri medeciner så att de inte skulle störa varandras funktioner.
Kanske kan man ha detta som riktlinje i fall där man äter ssri och sedan vill "trama" lite!

Off topic så läste jag lite om din medecin, klipper in ett urval ifrån eventuella sällsynta biverkningar:

svettning, diarré, feber, högt blodtryck, stelhet och hjärtklappning, öronsusningar, kramp i luftrören, inflammation i bukspottkörteln, leverinflammation, gulsot, leversvikt, nässelutslag, ljuskänslighet, svullnad i ansikte, läppar, tunga eller svalg, allvarliga blåsformiga eller fjällande hudreaktioner, svårigheter att urinera, ständig och ofta smärtsam erektion, förhöjda nivåer av kolesterol i blodet.

Den kan vara både önskad och oönskad! Så ssri är inget att leka med, jag är själv inne på min tredje! Detta är även "saxat" ifrån fass:

Så i ditt fall får du kanske vänta lite längre med ett tam intag, min första runda på antidepresiva medeciner varade strax över ett år första gången. Det var dock inte ssri utan snri som är snarlik(remeron)
Schyst svar. Den största biverkningen jag har haft är att jag har jävligt svårt att komma, men ingen ständig erektion. Angående själva behandlingen har jag ändå tänkt lägga ner den eftersom jag inte har självdisciplin nog att hålla mig borta från spriten, vilket tydligen ska motverka SSRI's effekter. Känns som jag är på väg utför ändå, så allt som kan få mig att känna lite glädje sista tiden är välkommet, även om det råkar vara opiater.
Citera
2008-03-23, 01:42
Medlem
Laban_Lurkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fentsson

Mirtazapin (remeron)
Sänker inte kramptröskeln.
Men det gör de vanligaste SSRI'na, citalopram och sertralin, tex.

Blanda inte ssri med läkemedel som kan ge kramper eller sänker din kramptröskel ännu mera!
Citera
2008-03-23, 01:42
Medlem
Laban_Lurkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djflex
Schyst svar. Den största biverkningen jag har haft är att jag har jävligt svårt att komma, men ingen ständig erektion. Angående själva behandlingen har jag ändå tänkt lägga ner den eftersom jag inte har självdisciplin nog att hålla mig borta från spriten, vilket tydligen ska motverka SSRI's effekter. Känns som jag är på väg utför ändå, så allt som kan få mig att känna lite glädje sista tiden är välkommet, även om det råkar vara opiater.

Att man har svårare att få utlösning är en vanlig biverkning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in