2007-12-05, 22:53
Medlem
Min mamma och jag delade ett par flaskor denna afton och då efter en del olika diskusioner så började vi diskutera varför afrikaner bär saker på huvudet.

Vi kom inte fram till något bra svar, hoppas nån här vet!

/kassikaggen
Citera
2007-12-05, 23:10
Medlem
Skydda mot solen och bära på samma gång?
Citera
2007-12-05, 23:17
Bannlyst
Avlastning av leder? Fast nacke måste ju ta en hel massa stryk å andra sidan...
Citera
2007-12-06, 00:31
Medlem
trass avatar
Denna eminenta tråd flyttad från Rasforskning till SocAntr.

/mod
Citera
2007-12-06, 01:07
Medlem
Egalmannens avatar
För att det är en energisnål transport av gods såklart, inget o orda om.
mkt bättre än o ha vikterna i händerna, har för mig att det slog ryggsäck också. Vill minnas att jag lärde mig detta av vetenskapens värld som ung man.
Vill minnas att det inte var så stor skillnad mellan västeuropeerna o afrikanerna( de som har vikten på huvudet då, antagligen inte alla stammar) när de inte bar ngt på huvudet, i energiförbrukning då men så fort de hade sina vikter på huvudet så gick de in i en speciell lunk som var väldigt energisnål. Märkligt detta dära
Citera
2007-12-06, 19:36
Medlem
bajenvraks avatar
Afrikaner...? Snälla nån, de som tvivlar på denna bärmetod pröva. Oftast handlar det om kvinnor som bär långa sträckor, under de förutsättningarna är det mer praktiskt att bära med skallen. Prova själva, funkar fin fint så fort man greppar det med balansen.

/B
Citera
2007-12-06, 20:04
Medlem
l00zekks avatar
dom kanske ser större ut så de skrämmer bort lejon Sen är det säkeligen det energimässigt bästa sättet att transportera på. Folk kan hålla upp riktigt tunga saker på huvudet när de får till balansen.
Citera
2007-12-07, 14:30
Medlem
Får helt enkelt tacka för alla svar! Att det är det energisnålaste alternativet låter troligt, men man tycker som sagt det borde belasta nacke väldigt mycket?

/Kassikistan
Citera
2007-12-08, 04:08
Medlem
Det är inget afrikanskt påfund, man bär på huvudet här och var i världen.
Citera
2008-01-01, 09:16
Medlem
Läste om i en bok om FN i Kongo under 1960-talet, Kongelesiska svarta damerna bar handväskan på huvudet när dom var ute och gick med sina pojkvänner (både vita och svarta pojkvänner). Måste sett festligt ut.
Citera
2008-01-01, 09:31
Medlem
AlitheSeconds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kassikaggen
Får helt enkelt tacka för alla svar! Att det är det energisnålaste alternativet låter troligt, men man tycker som sagt det borde belasta nacke väldigt mycket?

/Kassikistan

Jag tror snarare att det är bra för kroppen att bära tunga saker över sin egna tyngdpunkt istället för att bära vid sidan av kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in