2007-12-07, 09:39
Medlem
Snusets avatar
Jag gjorde ett litet experiment på frun. Hon är alltså 43 år fyllda och rökte en holk på fyllan när hon var sexton. Det var enda gången.

Iallafall, jag sa att det handlade om ett test och att dessa punkter var tecken på en "ny okänd kvinnosjukdom". Så jag läste upp dem och hon fick själv avgöra, sant eller falskt.

Jag blev inte ett dugg förvånad när hon höll med om alla punkterna. Varenda en. Detta är så förbannat allmängilla symptom så det gäller på varenda medborgare i hela vårt land.

Professionellt skitsnack alltså! Och snygg propaganda om man inte kan sina saker riktigt.
Citera
2007-12-07, 10:46
Medlem
Grunthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blanco
Dom gör det ju jävligt smart eftersom ett bruk av en olaglig drog alltid är ett missbruk efterssom drogen är olaglig.

Det är ju en definitionsfråga. Ägnar sig varenda tonåring som super också åt alkoholmissbruk, iom att det är olagligt för dom att dricka innan de uppnår en ålder av 18 år fyllda ? Det jag menar är att bara för att drogen i fråga är olaglig behöver ju inte det betyda att man missbrukar den.

Enligt NE har du dock rätt;
Citat:
Ursprungligen postat av NE
missbruk, okontrollerad eller överdriven användning av något, vanligen alkohol, narkotika eller andra substanser med euforiserande effekter, men även t.ex. mat (se anorexia nervosa och bulimi). Bruk av alkohol, narkotika, tobak och läkemedel, t.ex. bensodiazepiner, kan övergå till missbruk genom överdriven konsumtion eller genom medlens beroendeframkallande effekter. Dessa kan vara av såväl fysiskt som psykiskt slag. Svensk lagstiftning förbjuder all hantering och användning av narkotika och jämställer i det fallet bruk med missbruk.

Men, sammtidigt är det en definitions fråga. man skulle kunna illegalisera bananer, och sedan bestraffa alla som äter banan och kalla dem missbrukare, utan att de för den skull tar skada av sin banankonsumtion.
Citera
2007-12-07, 12:11
Medlem
Absinthias avatar
Länken fungerar inte... Är det bara för mig som det är så eller?
Citera
2007-12-07, 12:32
Medlem
Berats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absinthia
Länken fungerar inte... Är det bara för mig som det är så eller?

Inte för mig heller
Citera
2007-12-07, 14:07
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blanco
Dom gör det ju jävligt smart eftersom ett bruk av en olaglig drog alltid är ett missbruk efterssom drogen är olaglig.
De gnällde min mor om när ja berättade att ja rökte för henne. Men om ja missbrukar det för att det är olagligt så förklarade jag för henne att hon var en fortkörningsmissbrukare, men de vägrade hon accepter, vad är då skilnaden?
Citera
2007-12-07, 14:32
Medlem
Grunthers avatar
oops, märkte det nu. En enkel googling hade ju löst problemet :P

Här är den riktiga länken iaf: http://www.droginfo.com/droger/index.htm
Citera
2007-12-07, 14:40
Medlem
Coleridges avatar
En snabb titt i denna tråd och en del andra i just det här forat gav empiri som stöder två av punkterna åtminstone:

- Han är övertygad om att han fungerar adekvat.
- Är ej förmögen till kritisk granskning av sitt eget beteende.

Det jag är ute efter är den gamla "cannabis är helt ofarligt"-ramsan som så ofta upprepas bland nyfrälsta CB-brukare.

OnT: Ser inte så jättestor skillnad på symptomen som beskrivs och de som uppvisas av random tonåring. Kanske det gamla "cannabisrökare stannar upp i den mentala utvecklingen om de börjar bruka innan vuxen ålder"-argumentet som spelar in?
Citera
2007-12-07, 14:42
Medlem
aazes avatar
Den där listan suger ju. Man kan göra en negativt riktad lista om vilken drog som helst, eller hur? självklart finns det positiva och negativa effekter med en drog, men vem ger dem rätten att ljuga?

Här är en lista som jag tycker beskriver vad som händer medan man röker CB och det säger väl en del om hur en rökare beter sig när denne är påverkar oxå. När man är nykter är åtminstånde jag mig SJÄLV.

http://www.erowid.org/plants/cannabi..._effects.shtml

fuck you droginfo.
Citera
2007-12-07, 16:08
Medlem
Grunthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coleridge
En snabb titt i denna tråd och en del andra i just det här forat gav empiri som stöder två av punkterna åtminstone:

- Han är övertygad om att han fungerar adekvat.
- Är ej förmögen till kritisk granskning av sitt eget beteende.

Det jag är ute efter är den gamla "cannabis är helt ofarligt"-ramsan som så ofta upprepas bland nyfrälsta CB-brukare.

OnT: Ser inte så jättestor skillnad på symptomen som beskrivs och de som uppvisas av random tonåring. Kanske det gamla "cannabisrökare stannar upp i den mentala utvecklingen om de börjar bruka innan vuxen ålder"-argumentet som spelar in?

Vet inte om du såg inlägget av Snuset lite längre upp i denna tråden ? Det bevisar väl ganska mycket att dessa punkter går att pricka in på nästan varenda människa med lite god vilja. Dessutom tycker jag allt att de allra flesta här inne verkar vara ganska bra på att kritiskt granska sitt eget betende, bara att man är tillfreds med det man har, även om det nu har negativa effekter. Hur kul är det att aldrig göra något riskfyllt ? Leva hela sitt liv i en inrutad vardag utan att någonsin få ha kul ?

Fucked up world.
Citera
2007-12-07, 18:05
Medlem
cannabis_corpses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
De gnällde min mor om när ja berättade att ja rökte för henne. Men om ja missbrukar det för att det är olagligt så förklarade jag för henne att hon var en fortkörningsmissbrukare, men de vägrade hon accepter, vad är då skilnaden?
Kör hon för fort av annan anledning än livsfara är hon väl egentligen en fortkörningsmissbrukare, medans du som röker av annan anledning än att bromsa en dödssjukdom inte behöver vara en missbrukare. Fundera på det!
Citera
2007-12-07, 18:16
Medlem
Ziltoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaze
Den där listan suger ju. Man kan göra en negativt riktad lista om vilken drog som helst, eller hur? självklart finns det positiva och negativa effekter med en drog, men vem ger dem rätten att ljuga?

Här är en lista som jag tycker beskriver vad som händer medan man röker CB och det säger väl en del om hur en rökare beter sig när denne är påverkar oxå. När man är nykter är åtminstånde jag mig SJÄLV.

http://www.erowid.org/plants/cannabi..._effects.shtml

fuck you droginfo.

Citera
2007-12-07, 18:19
Medlem
Känner igen mig på dom flesta punkterna utom med dom som har med att vara deprimerad, men jag är ingen rökare.
Men unik det är jag och ofta folk som inte har kännt mig så länge som tror jag röker, och tror att jag är bäng hela tiden det trivs jag med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in