• 1
  • 2
2007-12-05, 14:09
Medlem
nosheoldwomans avatar
vetinte var jag ska placera denna tråd.. men det är så här...

min lillasyster går i åttan, och verkar ha mobbare efter sig. idag ringde hon mig grinandes för att det var nån som hade klottrat lebbäckel på hennes skåp, hon mår förjävligt och jag fick ta och hämta henne på skolan för hon pallade inte vara kvar.. finns det något jag kan göra som storebror lr ska man bara låta det pågå? för skolan verkar blankt skita i det hela..
Citera
2007-12-05, 14:17
Medlem
storjättenäsas avatar
skipa rättvisa
Citera
2007-12-05, 14:21
Bannlyst
falling down säger jag bara.
http://www.apple2.org.za/gswv/me/Bor...ics/D-Fens.jpg
Citera
2007-12-05, 14:48
Medlem
I en liknande tråd på flashback slutade det med att kille slog ner de som mobbade hans småsyskon och det verkade ju hjälpa.
Citera
2007-12-05, 14:50
Medlem
ChristianXs avatar
Börja med att kontakta skolan, och även antagonisternas föräldrar. Om inte skolan tar tag i det hela så vet säkert inte snorungarnas föräldrar heller hur det ligger till...

Sedan kan man ju utgå ifrån vad som händer efter det om man ska bli lite mer drastisk i sina metoder...
Citera
2007-12-05, 14:54
Medlem
lordos avatar
Prata förstånd med en lärare angående allt som hänt. Nämn flera ggr att hon kan säga vad som helst utan att vara rädd för att det ska läcka ut. Jag vet att det kan låta fjantigt och att hon kanske kommer bli ännu mer mobbad över det. Men detta ska man försöka få stopp på så fort det går innan offer-rollen riktigt suttit sig in i din syrra. Det var jävligt bra att hon ringde till dig.

Om du eller föräldrarna pratar med hennes klassföreståndare så kommer hon vara tvingad att göra någonting. Tjata på klassföreståndaren varje dag om det behövs, detta är hennes jobb. Och kom för bövelen ihåg att säga till läraren att detta måste ske så snabbt som möjligt utan att exponera din lillasyrra allt för mycket!

Hoppas det löser sig.
Citera
2007-12-05, 14:54
Medlem
Gå till mobbarnas föräldrar direkt, det brukar vara effektivare än att gå via skolan - kommer ihåg hur effektivt det var när lärarna hotade att ringa föräldrarna, alla blev helt tysta.
Citera
2007-12-05, 14:57
Medlem
lordos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
Gå till mobbarnas föräldrar direkt, det brukar vara effektivare än att gå via skolan - kommer ihåg hur effektivt det var när lärarna hotade att ringa föräldrarna, alla blev helt tysta.

Men så fort lärarna tittar bort så kommer det fortsätta. Föräldrar har ju inte kontroll över sina barns beteende när de går i skolan.
Citera
2007-12-05, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lordo
Men så fort lärarna tittar bort så kommer det fortsätta. Föräldrar har ju inte kontroll över sina barns beteende när de går i skolan.

De flesta barn i vår svenska skola har respekt för folk i hemmet och beter sig som folk när de är omkring, därför är det bäst att gå direkt till dem.

Jag har blivit "mobbad" eller retad för en hel del under min skolgång och jag vet att vända sig till deras föräldrar är den lösningen som funkat bäst och jag kan inte tänka mig vad för resultat det blir om en familjemedlem till mobboffret kommer hem och pratar med barnens föräldrar personligen, och förklarar hur jävla illa deras barn beteer sig, det kommer bli bättre, iallafall ett tag, fortsätter de är det bara att polisanmäla föräldrarna.
Citera
2007-12-05, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lordo
Prata förstånd med en lärare angående allt som hänt.

Funkar nog om det finns en bra lärare. Ibland finns det inte, och då får du ta tag i det själv. Vet du vem som ligger bakom?

Om ja: Ta kontakt med den skyldige på en någorlunda undanskymd plats och "förklara" att personen inte har något att vinna på att fortsätta.
Det är viktigt att det inte kommer ut eller i alla fall inte är uppenbart att du blandat dig i. Om det blir känt kommer "mobbaren" känna sig tvungen att trappa upp det hela för att inte verka mesig.

Förresten, är din syrra lesbisk eller..?
Citera
2007-12-05, 15:21
Medlem
lordos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
De flesta barn i vår svenska skola har respekt för folk i hemmet och beter sig som folk när de är omkring, därför är det bäst att gå direkt till dem.

Jag känner igen det där. Har varit på prao i diverse skolor med mobbning. Ibland är dessa mobbare riktigt jävla "klipska" när det gäller att få detta osynligt. Om mobbarna är för välmotiverade så kommer det fortsätta om inte lärarna blir notifierade. Det finns så otroligt lite plats för ödmjukhet i dagens skolor... De snällaste blir riktigt tacksamma offer för mobbarna.
Citera
2007-12-05, 15:30
Medlem
Lommis avatar
Effektivaste är nog som nämnt att gå direkt till föräldrarna. Annars är ju ett alternativ att gå till både lärare och rektor och förklara vänligt att om inget görs omgående kommer du kontakta skolverket
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in