2014-04-13, 18:30
Medlem
Hur ser det ut för en I:are från Chalmers att arbeta inom finansbranshen kontra de andra skolorna? Som jag förstått är det KTH och LU som ligger i topp för att hamna inom finans. Är det vanligt/fördelaktigt att läsa mastern på nämnda skolor om man för tillfället inte har möjlighet att plugga där?
Citera
2014-04-13, 19:03
Medlem
Tjena gott folk! Två dagar kvar till ödesvalet.

Någon som går I på LTH eller har koll på det? Letar efter en jämförelse med I på LiTH i avseendet studentliv. Är också intresserad av de tekniska inriktningarna på LTH, om någon har koll.
Citera
2014-04-13, 19:05
Medlem
Jag har lite funderingar kring detta med finansbranschen vilket vara det nya svarta inom drömbranscher. Som jag förstår det så finns det en finans inriktning på mer eller mindre alla I-program. Då till min fråga hur står sig en Iare med finansinriktning mot någon som läst finans på t.ex. Handelshögskolan eller någon som läst en mer matematisk utbildning t.ex. civilingenjör inom teknisk matematik med inriktning mot finans?
Citera
2014-04-13, 19:49
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HolePatrol
Jag har lite funderingar kring detta med finansbranschen vilket vara det nya svarta inom drömbranscher. Som jag förstår det så finns det en finans inriktning på mer eller mindre alla I-program. Då till min fråga hur står sig en Iare med finansinriktning mot någon som läst finans på t.ex. Handelshögskolan eller någon som läst en mer matematisk utbildning t.ex. civilingenjör inom teknisk matematik med inriktning mot finans?

Det beror på vad inom finans du vill jobba med. Gillar du risk och sånt så är I bra.
Vill du in inom vanlig IB så är det nog lättare att gå handels.
Citera
2014-04-13, 21:06
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollenstollen
Tjena gott folk! Två dagar kvar till ödesvalet.

Någon som går I på LTH eller har koll på det? Letar efter en jämförelse med I på LiTH i avseendet studentliv. Är också intresserad av de tekniska inriktningarna på LTH, om någon har koll.

LTH är det bäst fart på. Lith duger.
Citera
2014-04-13, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bentebent22
LTH är det bäst fart på. Lith duger.
Gick inte du på LiTH? Och nog vet jag att studentlivet är bättre i Lund, men så mycket bättre?

EDIT: Dvs så mycket bättre studentliv att det väger upp ev. mindre tilltalande inriktningar?
Senast redigerad av jollenstollen 2014-04-13 kl. 21:20.
Citera
2014-04-13, 21:30
Medlem
Triffiss avatar
Citat:
Gick inte du på LiTH? Och nog vet jag att studentlivet är bättre i Lund, men så mycket bättre?

EDIT: Dvs så mycket bättre studentliv att det väger upp ev. mindre tilltalande inriktningar?
Studentlivet är galet bra i Lund.
Självklart så får du ju själv avgöra om det är värt "mindre tilltalande inriktningar".
Citera
2014-04-13, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triffis
Studentlivet är galet bra i Lund.
Självklart så får du ju själv avgöra om det är värt "mindre tilltalande inriktningar".
Sant, och förbannat svårt också.

Men en trend jag märkt är att många I:are (relativt många iaf) verkar uttrycka att åsikter i stil med att de skulle välja Lund om de fick göra om valet, typ. Någon sanning i påståendet?
Citera
2014-04-13, 22:37
Medlem
Vilodags avatar
Jag velar som fan över om jag ska gå Indek i Luleå eller välja Maskinteknik i Lund (där jag vill gå). Hur pass lika är dessa utbildningar?

Och en fråga till: måste man ha läst t ex japanska tidigare för att kunna söka till Indek japanska på LiTH?
Citera
2014-04-13, 22:48
Medlem
Triffiss avatar
Citat:
Sant, och förbannat svårt också.

Men en trend jag märkt är att många I:are (relativt många iaf) verkar uttrycka att åsikter i stil med att de skulle välja Lund om de fick göra om valet, typ. Någon sanning i påståendet?
Jasså?
Det beror på helt vad du är ute efter.
Är du ute efter det fetaste studentlivet, välj Lund
Är du ute efter en bra utbildning men kunna slippa studentlivet, välj stockholm/gbg
Är du ute efter en blandning, välj Linköping

Detta är väl min uppfattning (dock är det möjligt att jag är väldigt partisk).
Citera
2014-04-13, 22:52
Medlem
viwil001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilodag
måste man ha läst t ex japanska tidigare för att kunna söka till Indek japanska på LiTH?
Yes, det finns dock ett basår med ett antal garantiplatser till Ii som man kan gå om man saknar behörighet.

http://www.liu.se/utbildning/program/asienjii?l=sv
Citera
2014-04-13, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triffis
Jasså?
Det beror på helt vad du är ute efter.
Är du ute efter det fetaste studentlivet, välj Lund
Är du ute efter en bra utbildning men kunna slippa studentlivet, välj stockholm/gbg
Är du ute efter en blandning, välj Linköping

Detta är väl min uppfattning (dock är det möjligt att jag är väldigt partisk).
Jo, alltså jag har typ läst 800+ sidor i denna tråd och den om studier i linköping och massa andra trådar. Alla I:are är nöjda med LiTH, inget snack om saken, men vissa uttrycker att studentlivet skulle kunna vara bättre, och att det är det i Lund. Struntar i Sthlm/Gbg, vill definitivt ha ett grymt studentliv men samtidigt har LiTH den bästa inriktningen datateknik som Lund knappt har alls
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in