2012-02-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Jag läste masterprofilen Finansiering i årskurs 3 och började jobba inom området direkt efter det. Studentlivet i Linköping är bra och programmet kräver inte så mycket ansträngning om man är normalbegåvad och har lite motivation. För min egen del kände jag att jag var rätt nöjd med studentlivet redan efter första året, men hade nog valt studentstad (Lund/Linköping) igen om jag skulle välja om.

Okej, härligt! Jag lutar åt att välja finansiering som masterprofil, kan du berätta lite om arbetsmarknaden? Vilka sorters jobb får man osv?
Citera
2012-02-07, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gus100
Okej, härligt! Jag lutar åt att välja finansiering som masterprofil, kan du berätta lite om arbetsmarknaden? Vilka sorters jobb får man osv?
Varför i helvete inte gå in på Islands (i-sektionens) beskrivning av masterprofilen finansiering vid Linköping eller LiU:s beskrivning av masterprofilen finansiering vid Linköping?

Är du intresserad av att se vad en annan exad i finans jobbar med kan du också gå in på programkatalogen för industriell ekonomi vid Linköping, s 23. Denna katalog är verkligen guld om man är intresserad av all möjlig info om I.
Citera
2012-02-07, 23:19
Medlem
DemocracyNows avatar
Umeås I-utbildning är bara 3 år gammal så för att undvika olika barnsjukdomar vore nog Luleå ett bättre val.
Citera
2012-02-07, 23:26
Medlem
Luleå har längre erfarenhet av utbildningen och ingår i ett samarbete med KTH, CTH, LiTH, LTH. Med andra ord Luleå > Umeå.
Citera
2012-02-08, 22:18
Medlem
Har ni några bra länkar om yrken studenter från ind.ek har? Läste på KTHs hemsidan men vill gå djupare och förstå hur kunskapen tillämpas. Varför läser man just kurs A och hur integreras den i arbetslivet? Varför blir många konsulter, projektledare etc? Vilka kunskaper efterfrågas? Vad är den stora skillnaden mot en ekonom? Många säger väl matten, men på vilket sätt tillämpas den?
Citera
2012-02-08, 23:43
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Har ni några bra länkar om yrken studenter från ind.ek har? Läste på KTHs hemsidan men vill gå djupare och förstå hur kunskapen tillämpas. Varför läser man just kurs A och hur integreras den i arbetslivet? Varför blir många konsulter, projektledare etc? Vilka kunskaper efterfrågas? Vad är den stora skillnaden mot en ekonom? Många säger väl matten, men på vilket sätt tillämpas den?

Matematiken och de tekniska kurserna "kopplar om din hjärna" så att du tänker och angriper problem på ett annat sätt än en ekonom.

De tekniska kurserna ger dig även kunskaper om hur saker och ting fungerar i tekniska/producerande företag, samtidigt som du även lär dig det ekonomiska. På så vis kan man applicera: "tala med bönder på bönders språk, och med lärda på latin", därför lämpar man sig bra som konsult.
Senast redigerad av ugglan 2012-02-08 kl. 23:50.
Citera
2012-02-09, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Matematiken och de tekniska kurserna "kopplar om din hjärna" så att du tänker och angriper problem på ett annat sätt än en ekonom.

De tekniska kurserna ger dig även kunskaper om hur saker och ting fungerar i tekniska/producerande företag, samtidigt som du även lär dig det ekonomiska. På så vis kan man applicera: "tala med bönder på bönders språk, och med lärda på latin", därför lämpar man sig bra som konsult.

Är tacksam för ditt svar och vill inte vara dryg, men just den där beskrivningen stöter man ofta på. Givetvis förstår jag den och möjligen måste jag påbörja programmet för att gå djupare. Däremot tänkte jag att det kanske finns lite bättre information att ta del av, utöver universitetens.
Citera
2012-02-09, 11:39
Medlem
Jag har en fråga angående LiTH... Om man kollar på hemsidans kurslista finner man:

År 1
Matematisk grundkurs
Grundkurs i Industriell ekonomi
Linjär algebra
Industriell organisation
Programmering
En och flervariabelanalys

År 2
Optimeringslära
Mekanik
Fysik
Linjära system
Ekonomisk analys
Matematisk statistik
Kurser inom vald teknisk inriktning

Etc... Hur går det ihop med poängen? Är vissa av dessa kurser valbara, eller är de flesta <7.5hp? Snälla säg att mekaniken är valfri.

Och säg att man skulle vilja åtminstonde ge 150% takt ett försök. Finns det tillräckligt valfria kurser på skolan för att tillgodose detta? Hittar inte så mycket intressant på fristående kurser-listan (http://www.liu.se/utbildning/kurs?l=sv), skulle vara lite juridikkurser då. Hade gärna kompletterat inom tyska, matstat och ekonomi. Har man bra möjligheter till detta?
Citera
2012-02-09, 11:49
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heston123
Jag har en fråga angående LiTH... Om man kollar på hemsidans kurslista finner man:

År 1
Matematisk grundkurs
Grundkurs i Industriell ekonomi
Linjär algebra
Industriell organisation
Programmering
En och flervariabelanalys

År 2
Optimeringslära
Mekanik
Fysik
Linjära system
Ekonomisk analys
Matematisk statistik
Kurser inom vald teknisk inriktning

Etc... Hur går det ihop med poängen? Är vissa av dessa kurser valbara, eller är de flesta <7.5hp?
Titta här:
http://www.lith.liu.se/sh/civing/lot_i.html

Citat:
Ursprungligen postat av heston123
Snälla säg att mekaniken är valfri.
Om du vill bli civilingenjör och helt vill slippa mekanik ska du nog läsa lantmäteri i stället.
Citera
2012-02-09, 18:09
Medlem
retardes avatar
Till heston123: Tror inte det går att byta ut mekaniken, tyärr. Jävligt seg kurs.
Programmet är överlag rätt svårt att påverka de första 2-3 åren, lite beroende på teknikspår. Jag har inte en enda fritt disponibel hp under de två första åren, dock är det KTH.
Citera
2012-02-09, 18:37
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retarde
Till heston123: Tror inte det går att byta ut mekaniken, tyärr. Jävligt seg kurs.
Programmet är överlag rätt svårt att påverka de första 2-3 åren, lite beroende på teknikspår. Jag har inte en enda fritt disponibel hp under de två första åren, dock är det KTH.

Det samma, angående de 2 första åren, gäller även på LiTH. Man kan dock läsa EXTRA, men de första två åren har i övrigt bara obligatoriska kurser.

I 3an till 5an är det i princip fritt fram att pussla hur man vill. Eget ansvar gäller för att uppnå examenskraven. Väljer du att ta ut en generell examen (MSc) och inte civilingenjör blir i princip allt valfritt
Senast redigerad av ugglan 2012-02-09 kl. 18:42.
Citera
2012-02-12, 13:00
Bannlyst
Hur fungerar kurserna som endast har U-G eller U-VG som betygsskala när man räknar snitt på 3-5 skalan? Stämmer det att betygen inte viktas?

Någon som läst grundkurs i statistik på 15 HP och vet hur mycket extra tid man måste lägga för att klara av den efter att ha gjort matstaten som är på 9 HP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in