2010-07-21, 17:20
Medlem
Benji86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Hur många Nobelpris har KTH?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_hedersdoktorer_vid_KTH

7st vad jag kan se.
Citera
2010-07-22, 01:59
Medlem
Laidfronts avatar
Jag var en av dem som lottades in med 1.7 på CTH.. Räknade i princip med att bli antagen, men det blev en stor klump i halsen när jag såg statistiken. Har tackat ja tre gånger nu och dubbelkollat svarsbekräftelserna. Jag kommer inhandla en hel del trisslotter de kommande veckorna. De kunde faktiskt ha förvarnat om det minskade antalet platser. Och de borde ta in alla med 1.7 som "kompensation".. Tyvärr lär det ju inte bli så IRL.. Håller alla tummar för er därute!
Citera
2010-07-25, 22:26
Medlem
Kvalitetet av civilingenjör i industriell ekonomi

Tja!

Jag är nyfiken att veta om utbildningsprogrammet civilingenjör i industriell ekonomi vid olika lärosäten och jag då frågor om programmets kompetens och innehåll.

Hur stor utsträckning av kunskaper inom företagsekonomi får man? Är det samma kunskapsnivå som studenter från civilekonomer med inriktning mot företagsekonomi?

Hur många programmeringskurser lär man sig ? Har man lika bra kunskaper som en student från civilingenjör inom datateknik och teknisk fysik? Vilken programmeringsspråk lär man sig?

Har ni haft en stor nytta av de matematiska kurserna, från de 3 första åren, under 4:e eller 5:e åren?

Finns det någonting som fattas i programmet som man borde komplettera mer för att kunna bli mer attraktiv i arbetsmarknaden i Sverige?

Vi som kommer att besvara på dessa frågor, vilken lärosäten e ni ifrån?

mvh,
J
Citera
2010-07-25, 22:38
Medlem
Det säger väl ändå sig självt att du inte uppnår samma nivå på dina sidospår som någon som läser ämnet som sin inriktning gör, oavsett vad några insnöade tomtar som har I-programplanen som bakgrundsbild menar på.
Citera
2010-07-25, 23:14
Medlem
Tjena!
Jag läser I-programmet i Luleå. Tycker det är en intressant kombination mellan ingenjör och ekonomi, men man ska inte låta sig luras av namnet. Vi läser knappt några rena ekonomikurser alls. Den ekonomi vi läser handlar istället om management, hur man ska använda ekonomi som styrmedel. Däremot finns det möjlighet att läsa ekonomikurser som valbara kurser, något många gör...

Angångde matematiken, så läser vi bara matte under första året. Matte och matte, det är inte matematik längre när man kommer upp på högskolan utan snarare logik. Vi använder knappt matten alls, men har ändå stor nytta av att vi har läst så mycket "logik"... konsten att ställa upp ett problem! Det är något som verkligen märks när vi jämför oss med "ekonomerna". Har själv läst ett antal kurser med civilekonomer och kan vittna om skillnaderna i problemlösning och uppställning av uppgifter. Som civilingenjör lär du dig att ifrågasätta saker, det gör inte ekonomerna... De accepterar det läraren säger.

Ha de
Citera
2010-07-25, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fullmetalboy
Tja!

Jag är nyfiken att veta om utbildningsprogrammet civilingenjör i industriell ekonomi vid olika lärosäten och jag då frågor om programmets kompetens och innehåll.

Hur stor utsträckning av kunskaper inom företagsekonomi får man? Är det samma kunskapsnivå som studenter från civilekonomer med inriktning mot företagsekonomi?

Hur många programmeringskurser lär man sig ? Har man lika bra kunskaper som en student från civilingenjör inom datateknik och teknisk fysik? Vilken programmeringsspråk lär man sig?

Har ni haft en stor nytta av de matematiska kurserna, från de 3 första åren, under 4:e eller 5:e åren?

Finns det någonting som fattas i programmet som man borde komplettera mer för att kunna bli mer attraktiv i arbetsmarknaden i Sverige?

Vi som kommer att besvara på dessa frågor, vilken lärosäten e ni ifrån?

mvh,
J

Industriell ekonomi är såsom det ser ut idag är främst riktade till folk som ska jobba i små och medelstora företag i just det ja, industrin. Programmet i sig tillför inte företagen eller näringslivet något *nytt* eller något *bättre* utan det är en 2 i 1 förpackning.
När det gäller ekonomikurser så är det för de flesta program bara att tillgodoräkna rakt av, skulle du vilja bli civilekonom (det kommer du nog....) så är det bara att läsa in det som saknas eller varför inte ta en 1 års MBA?

Logiskt tänkande är alltid bra, att kunna strukturera saker är A och O, matte-köret inom industriell ekonomi är däremot inget att imponera med, lärarna är både okvalificerade och riktigt inkompetenta, däremot har de ett litet antal tillämpningsfall som är ofta återkommande och därför studeras.

På sista frågan är arbetserfarenhet, samt MBA, officersutbildning+truppföring, frågan är vart du vill och i vilken kontext. En lysande grund för att nå traineeutbildningar i finare sammanhang är just militären+ingenjör+ekonom. När du ska vidare till högre nivåer så vill du nog bli riktig civilekonom ändå...
Citera
2010-07-26, 01:23
Medlem
FrasseFloyds avatar
Sammanfogat.

/moderator
Citera
2010-08-05, 11:25
Medlem
Fan, hade man bara läst kemi B under basåret, hade man fått 0,25 poäng extra och kommit in och inte stått med svansen mellan benen som reserv

Ni som går I, vet ni på mellan tumen och pekfingret, hur många det är som uteblir vid uppropet?
Citera
2010-08-05, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebbetheman
Fan, hade man bara läst kemi B under basåret, hade man fått 0,25 poäng extra och kommit in och inte stått med svansen mellan benen som reserv

Ni som går I, vet ni på mellan tumen och pekfingret, hur många det är som uteblir vid uppropet?

Va? Basåret ger dig bara behörighet till utbildningar som kräver kurserna du läst. Du får ingen meritpoäng.

E: För övrigt gissar jag att ytterst få uteblir. Idag ska alla bli rika egenföretagare, affärsmagnater, VD mm.

Liten utvikning: En del verkar vara så enögda att de tror att I är den enda vägen för att bli entreprenör och per automatik tjäna 40k+. Finns ingen anledning att tro att I är bättre än exv. maskinteknik om man nödvändigtvis vill sluta på toppen av ett företag. Huvudsaken är att man gör något roligt på vägen.
Senast redigerad av Edlunder 2010-08-05 kl. 15:21.
Citera
2010-08-05, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edlunder
Va? Basåret ger dig bara behörighet till utbildningar som kräver kurserna du läst. Du får ingen meritpoäng.

E: För övrigt gissar jag att ytterst få uteblir. Idag ska alla bli rika egenföretagare, affärsmagnater, VD mm.

Liten utvikning: En del verkar vara så enögda att de tror att I är den enda vägen för att bli entreprenör och per automatik tjäna 40k+. Finns ingen anledning att tro att I är bättre än exv. maskinteknik om man nödvändigtvis vill sluta på toppen av ett företag. Huvudsaken är att man gör något roligt på vägen.

Jo på vårt basår kunde man få det, vår programledare sa det iaf. hade jag fått dem 0,25 extra som jag saknade från att ha 2,5 i meritpoäng, så hade jag varit inne nu. Är oerhört bitter nu och får nöja mig med att gå civilekonomprogramet istället.
Citera
2010-08-05, 18:21
Medlem
ous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebbetheman
Jo på vårt basår kunde man få det, vår programledare sa det iaf. hade jag fått dem 0,25 extra som jag saknade från att ha 2,5 i meritpoäng, så hade jag varit inne nu. Är oerhört bitter nu och får nöja mig med att gå civilekonomprogramet istället.

Din programledare har fel så sluta grina.
Citera
2010-08-06, 17:50
Medlem
YTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edlunder

Det låter ju i och för sig bra att I attraherar entreprenörer. Jag trodde att de flesta läser I för att de fått vittring på jobb liknande TS: hög lön, många arbetstimmar, men inte särskilt entreprenöriellt.

Jag håller med dig men jag vill nog hävda att det inte är särskilt mycket overlap mellan någon civilingenjörsutbildning och vad som behövs för att "bli" entreprenör - förutom nätverket då.

För övrigt så börjar jag på I i Linköping nu den 17:e Att det blev I beror bland annat på den här tråden, så tack goE- och andra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in