2007-12-04, 20:05
Bannlyst
Vi har problem med sorkar i vår trädgård. Jag hade tänkt jaga dem, dels för att morsan vill det och dels för att det låter kul

Jag söker därför lite hjälp från er som kan. Hur ska jag locka fram dem? Vad kan man tillverka för fällor?

Tänkte skjuta dem med luftgevär, vad är bäst - spetsiga eller platt-/rundnosade kulor?

Allt som kan vara till nytta är av intresse så skriv på!
Citera
2007-12-04, 20:32
Medlem
Troligtvis är det svårt att locka fram dem, du får nog vänta ut dem. Vilka kulor du använder spelar ingen roll. Små gnagare tål inte mycket. En enkel fälla är att gräva ner en hink i gräsmattan och lägga en vippbräda på den så de trillar ner i hinken.

Men jag tror att det effektivaste sättet är gift eller skaffa en katt.
Citera
2007-12-04, 22:02
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Det bästa sättet att fånga sork är att använda slagfällor. Köp kraftiga rackare. Beta med nån rotfrukt, morot, kålrot, potatis eller nått sånt. Ställ fällan vid ett av hålen, och ställ sedan en upp ned vänd hink över både fälla och hål. Lägg en sten på hinken, så den inte blåser bort. (utan hink så får du fåglar istället)

Det går även att gasa sorkar, men det är ett jävla meck...

Så här gör du då....

Metod 1
Ta en moped, modell äldre. Dra en slang från avgasröret till sorkhålet och täck igen resten med jord. Häll tre gånger så mycket tvåtaktsolja som normalt i bensinen och starta motorn. Avgaserna ryker nu kraftig p.g.a. oljeöverdosen och strax kommer du se sorkens andra hål. (det ryker ur dem) Täck över dem med jord. När du hittat hålet längst bort så är det i princip klart. Låt mopeden gå på tomgång en timma, så är du säker.

Metod 2
Köp Kalciumkarbid på färghandeln. Ta en stor och en liten hink. Gå till hålet och ställ den lilla hinken brevid det. Fyll i vatten i halva hinken. Häll i några deciliter karbidklumpar. Sätt genast den stora hinken över den lilla och se till att den även täcker sorkhålet. Häll jord eller sand runt om den för att täta. Nu utvecklas acetylengas, som kommer tryckas ner i sorkhålet. Effektsökaren ställer marchaller vid övriga hål. När gasen når dit.....KABLAAAAAM!
Citera
2007-12-04, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Det bästa sättet att fånga sork är att använda slagfällor. Köp kraftiga rackare. Beta med nån rotfrukt, morot, kålrot, potatis eller nått sånt. Ställ fällan vid ett av hålen, och ställ sedan en upp ned vänd hink över både fälla och hål. Lägg en sten på hinken, så den inte blåser bort. (utan hink så får du fåglar istället)

Det går även att gasa sorkar, men det är ett jävla meck...

Så här gör du då....

Metod 1
Ta en moped, modell äldre. Dra en slang från avgasröret till sorkhålet och täck igen resten med jord. Häll tre gånger så mycket tvåtaktsolja som normalt i bensinen och starta motorn. Avgaserna ryker nu kraftig p.g.a. oljeöverdosen och strax kommer du se sorkens andra hål. (det ryker ur dem) Täck över dem med jord. När du hittat hålet längst bort så är det i princip klart. Låt mopeden gå på tomgång en timma, så är du säker.

Metod 2
Köp Kalciumkarbid på färghandeln. Ta en stor och en liten hink. Gå till hålet och ställ den lilla hinken brevid det. Fyll i vatten i halva hinken. Häll i några deciliter karbidklumpar. Sätt genast den stora hinken över den lilla och se till att den även täcker sorkhålet. Häll jord eller sand runt om den för att täta. Nu utvecklas acetylengas, som kommer tryckas ner i sorkhålet. Effektsökaren ställer marchaller vid övriga hål. När gasen når dit.....KABLAAAAAM!

Tack för svaret.
Blir väl kanske en slagfälla då. Hade varit roligt med luftgevär annars

Du verkar veta en hel del, du har möjligtvis inga tips när det gäller knäppa dom med bössan?
Citera
2007-12-04, 22:16
Bannlyst
Jag hade prövat med att strö ut lite Röda Kidney bönor i hålen först.
Dem är hyfsat giftiga, förmodligen kraftiga nog om dem sätter i sig en eller ett par. Fast dem andra förslagen är ju mycket roligare

(Tror jag )
Citera
2007-12-04, 22:37
Medlem
naudizs avatar
Nä då, det funkar kalas bra att sitta och vänta ut dom med luftgevär. Bara att leta runt på gården efter ett stort hål där du ser mkt spår och avföring inne i gången. Ta lite choklad eller kex sätt det vid ingången. Sen är de bara att ta en stol å sätta sig en bit bort och vänta Brukade roa mig med det när jag va liten och var tvungen att vara ute i sommarstugan med päronen
Citera
2007-12-04, 23:07
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkdog8
Tack för svaret.
Blir väl kanske en slagfälla då. Hade varit roligt med luftgevär annars

Du verkar veta en hel del, du har möjligtvis inga tips när det gäller knäppa dom med bössan?

Tipset du just fick av naudis verkar ok. Har en bekant som dödade en massa sork på ett ytterst spektakulärt sätt. Han tog en avloppsrensare (lång ståltråd) och körde ner i hålet. När han petat in hela så letade han rätt på slutet med en metalldetektor, grävde upp tråden och knöt dit pentylstubin. Sedan drog stubinen genom sorkgången....

KABLAAM! 5meter decimeterdjupt dike i gräsmattan, men jävligt sorkfritt. Tryckvågen måste dödat alla i hela gångsystemet.
Citera
2007-12-04, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av naudiz
Nä då, det funkar kalas bra att sitta och vänta ut dom med luftgevär. Bara att leta runt på gården efter ett stort hål där du ser mkt spår och avföring inne i gången. Ta lite choklad eller kex sätt det vid ingången. Sen är de bara att ta en stol å sätta sig en bit bort och vänta Brukade roa mig med det när jag va liten och var tvungen att vara ute i sommarstugan med päronen

Låter kul. Det blir till att göra så när man hinner.

Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Tipset du just fick av naudis verkar ok. Har en bekant som dödade en massa sork på ett ytterst spektakulärt sätt. Han tog en avloppsrensare (lång ståltråd) och körde ner i hålet. När han petat in hela så letade han rätt på slutet med en metalldetektor, grävde upp tråden och knöt dit pentylstubin. Sedan drog stubinen genom sorkgången....

KABLAAM! 5meter decimeterdjupt dike i gräsmattan, men jävligt sorkfritt. Tryckvågen måste dödat alla i hela gångsystemet.

Hahaha, men funkade gjorde det ju så credits till honom
Citera
2007-12-06, 10:57
Medlem
osiss avatar
Jag har provat att gasa sork med både moppe och karbid. Vad jag har förstått så flyr dom bara och kommer tillbaka efter ett par dagar. Inget jag har lyckats bra med iaf. slagfällor är som sagt bäst. Tänk bara på att ställa en mörk spann upochner ovanför fällan. Sorkar är nämligen ljusskygga. Om det kommer ner ljus i gången skjuter dom upp en jordhög och fällan blir verkningslös. Sen så kan det ju komma en katt och köra ner tassen i hålet och den vill du inte ha i fällan.
Eftersom att sorken är ljusskygg går det lätt att jaga dom med gevär. Skrapa bort jorden så att håler blir öppet. Det tar inte många minuter innan sorken kommer och täpper till det. Då avfyrar du ett skott i gångens riktning. Dock vet jag inte om ett luftgevär orkar ta sig ner i jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in