2007-12-04, 17:21
Medlem
Flärps avatar
Måste sätta statiskt IP på servern nu när jag ska flytta den (Nej, jag har inte gjort det än då jag inte har haft något behov av det.)

Har googlat lite och kommit fram till att det är såhär man ska göra:

Kod:
# /etc/network/interfaces -- configuration file for ifup(8), ifdown(8)

# The loopback interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The first network card - this entry was created during the Debian installation
# (network, broadcast and gateway are optional)
auto eth0

iface eth0 inet static
       address 192.168.1.10
       netmask 255.255.255.0
       network 192.168.1.0
       broadcast 192.168.1.255
       gateway 192.168.1.1

Är det så enkelt att man bara skriver "iface <nätverkskort> inet static? Sen sätter man bara IP-adress och nätmasken osv. Är det något annat man ska tänka på?
Citera
2007-12-04, 18:33
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Måste sätta statiskt IP på servern nu när jag ska flytta den (Nej, jag har inte gjort det än då jag inte har haft något behov av det.)

Har googlat lite och kommit fram till att det är såhär man ska göra:

Kod:
# /etc/network/interfaces -- configuration file for ifup(8), ifdown(8)

# The loopback interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The first network card - this entry was created during the Debian installation
# (network, broadcast and gateway are optional)
auto eth0

iface eth0 inet static
       address 192.168.1.10
       netmask 255.255.255.0
       network 192.168.1.0
       broadcast 192.168.1.255
       gateway 192.168.1.1

Är det så enkelt att man bara skriver "iface <nätverkskort> inet static? Sen sätter man bara IP-adress och nätmasken osv. Är det något annat man ska tänka på?
Precis så enkelt är det
Du behöver iofs bara address, netmask och gateway... Men det skadar väl aldrig att ange network och broadcast också.
Citera
2007-12-04, 18:48
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Precis så enkelt är det
Du behöver iofs bara address, netmask och gateway... Men det skadar väl aldrig att ange network och broadcast också.

Grymt. Dock vet jag inte vad network och broadcast står för. Antar att network ska stå som det står, alltså 192.168.1.0. Broadcast är jag lite osäker men eftersom att det är en C-klass så antar jag att den ska vara 192.168.1.255 också, eller hur?

Servern kommer att stå hemma hos mig kopplad till en Linksys-router.
Citera
2007-12-04, 18:50
Medlem
McBs avatar
Citat:
Grymt. Dock vet jag inte vad network och broadcast står för. Antar att network ska stå som det står, alltså 192.168.1.0. Broadcast är jag lite osäker men eftersom att det är en C-klass så antar jag att den ska vara 192.168.1.255 också, eller hur?

Servern kommer att stå hemma hos mig kopplad till en Linksys-router.

Om du inte är säker på vilka värden du ska ange går det lika bra att lämna broadcast och network tomma.
Citera
2007-12-04, 18:52
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Korrekt. Plugga lite tcp/ip så får du nog reda på vad det är, orkar inte förklara
Citera
2007-12-04, 20:41
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Korrekt. Plugga lite tcp/ip så får du nog reda på vad det är, orkar inte förklara

Ironiskt att du säger det då jag är mitt uppe i en Cisco-kurs
Är relativt säker på att mina nummer stämmer men som McB säger så kan man ju tydligen lämna de tomma, vilket jag också kommer att göra.

Tack för snabba svar!
Citera
2007-12-05, 06:37
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ironiskt att du säger det då jag är mitt uppe i en Cisco-kurs
Är relativt säker på att mina nummer stämmer men som McB säger så kan man ju tydligen lämna de tomma, vilket jag också kommer att göra.

Tack för snabba svar!

Programmet räknar ut vilka värden som behövs om man lämnar de fälten tomma. Det är bara om något värde avviker från vad som är normalt som man bör ange det.
Citera
2007-12-05, 12:56
Medlem
Fekkes avatar
Visst borde "lämna fälten tomma" snarare vara "ta bort raden helt" (?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in