• 1
  • 2
2007-12-04, 16:56
Bannlyst
Polisbilar får ju inte vara för slöa då de ska kunna komma ikapp de flesta bilar. Rätt mig om jag har fel, men de får väl följa efter en bil i upp till 180 km/h?

Polisen i USA verkar ju har väldigt bra bilar, har sett filmklipp från polishelikoptrar där de inte verkar ha större problem att komma ikapp exempelvis en mustang som försöker fly hals över huvud.

Frågan till er är, vet nån vad polisen har för motorer i sina bilar? Och är det många polisbilar med fyrhjulsdrift eller kör de flesta vanligt fwd?
Här i trakterna är det väl bara polisbilar från Volvo V70 vad jag vet. Hur det där ni bor?
Citera
2007-12-04, 16:59
Medlem
Krackshots avatar
Polisernas Volvo har större turboaggregat, annan stötdämpning och bättre bromsar. Tror det iallafall, det är dom grejorna som är märkta som "Police" i datorsystemen jag använder

Effekt och prestanda vet jag inte, men bättre än orginal iallafall.
Citera
2007-12-04, 17:08
Medlem
Vad jag vet lämnas de iaf in för proffstrimmning.
En rätt sjysst historia som jag fick höra av arbetskollega som åker längdskidor och hade träffat Per Elofsson. Per älskar tydligen motorer och ägde vid tillfället en Subaru Impreza. Han va ute o lekte i runt 170-200 blås (minns inte exakt) när han märker att en Saab 9-3 tog ikapp på honom. "Sjysst, en till som vill leka" hade han tänkt och drog på ännu mer men Saaben hängde på så Per fortsatte o pressa. Vet inte hur länge de lät han hållas men efter ett tag möttas han iaf av ett par blinkande blåljus i backspegeln
Har förövrigt hört rykten men enbart rykten om V70s med 300hk+ under huven...
Citera
2007-12-04, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krackshot
Polisernas Volvo har större turboaggregat, annan stötdämpning och bättre bromsar. Tror det iallafall, det är dom grejorna som är märkta som "Police" i datorsystemen jag använder

Effekt och prestanda vet jag inte, men bättre än orginal iallafall.

Det där är bara en myt har jag hört, polisbilar måste ju vara driftsäkra också så därför trimmas dom inte. Dock väljer ju polisen oftast de starkaste orginalmotorerna i sina bilar.
Citera
2007-12-04, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZitreXx
Vad jag vet lämnas de iaf in för proffstrimmning.
En rätt sjysst historia som jag fick höra av arbetskollega som åker längdskidor och hade träffat Per Elofsson. Per älskar tydligen motorer och ägde vid tillfället en Subaru Impreza. Han va ute o lekte i runt 170-200 blås (minns inte exakt) när han märker att en Saab 9-3 tog ikapp på honom. "Sjysst, en till som vill leka" hade han tänkt och drog på ännu mer men Saaben hängde på så Per fortsatte o pressa. Vet inte hur länge de lät han hållas men efter ett tag möttas han iaf av ett par blinkande blåljus i backspegeln
Har förövrigt hört rykten men enbart rykten om V70s med 300hk+ under huven...

Hahaha, skön historia

300hk låter väl lite väl mycket, och bara rykten som du säger. Man vet ju aldrig, men känns lite som bilarna ligger närmre 200hk än 300. Kanske 240 eller nåt.
Citera
2007-12-04, 17:22
Medlem
cromos avatar
Teknikens Värld hade en artikel om Polisens bilar baserade på nya V70, men tyvärr kan jag inte hitta den.

Minns jag rätt så var i varje fall de nya polisbilarna utrustade med D5- eller 2.5T-motorer, bromsar från S80 V8, förstärkta stötdämpare för att klara den högre lasten och även fälgarna var speciella för att klara mer stryk.

Under bagageutrymmet fanns massa "elmoduler" för den extra utrustningen som var enkelt utbytbara ifall nåt skulle gå sönder. Till höger om ratten fanns även en grej kallad för "kryckan" där man skötte sirener, blåljus etc.
Citera
2007-12-04, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cromo
Teknikens Värld hade en artikel om Polisens bilar baserade på nya V70, men tyvärr kan jag inte hitta den.

Minns jag rätt så var i varje fall de nya polisbilarna utrustade med D5- eller 2.5T-motorer, bromsar från S80 V8, förstärkta stötdämpare för att klara den högre lasten och även fälgarna var speciella för att klara mer stryk.

Under bagageutrymmet fanns massa "elmoduler" för den extra utrustningen som var enkelt utbytbara ifall nåt skulle gå sönder. Till höger om ratten fanns även en grej kallad för "kryckan" där man skötte sirener, blåljus etc.

hehe gött. Mjo, de har ju rätt mycket el o skit i bilarna, det gäller att ha ett djävulskt batteri i fordonen.
Citera
2007-12-04, 17:30
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Dock väljer ju polisen oftast de starkaste orginalmotorerna i sina bilar.
Har man en bra bil och en bra förare så räcker den motoreffekten rätt långt.
Är ju inte direkt så att bankrånare snor en 911 för sina stötar.
Citera
2007-12-04, 17:36
Medlem
SpikeTVs avatar
De V70 jag skruvat med har original motor, bara rykten ang trim.
Däremot har de hårdare dämpare för att hantera all extra vikt.

Hade dessutom inne en beryktad civil "jaktbil" för ett tag sen, en 850 Turbo som folk sa hade närmare 500hk.
Som vanligt var det bara snack, standard motor med 33.000 mil bakom sig...

Hade vi inte en sån här tråd för ett tag sen?
Citera
2007-12-04, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Har man en bra bil och en bra förare så räcker den motoreffekten rätt långt.
Är ju inte direkt så att bankrånare snor en 911 för sina stötar.

Är ju inte direkt så att polisen ofta jagar bankrånare med bil.
Citera
2007-12-04, 17:38
Medlem
marimekkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cromo
Till höger om ratten fanns även en grej kallad för "kryckan" där man skötte sirener, blåljus etc.
Manöverbox tycker jag är ett bättre ord för det är bara en liten låda med knappar på. Inte helt intuitivt utformad heller för den delen

Till vänster sitter en kul gul knapp på en pinne som man "wailar" med.
Citera
2007-12-04, 17:38
Medlem
Giffoxs avatar
Inte minst att man måste ha avancerad bilkörning som ett moment i utbildningen, vilket kostar pengar (och förstör miljön ) om man har så pass starka bilar att man kan förväntas sätta efter någon i en biljakt. Polisen fokuserar snarare på samordning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in