2007-12-03, 17:57
Medlem
-Latex-s avatar
Blev sugen på en Canon PowerShot G9 när jag tittade runt efter kameror, men har inte riktigt 4k att lägga.
Finns det bra kameror i prisklassen 2-3000 med samma kompakt/systemkamera hybridism?
Citera
2007-12-03, 19:49
Medlem
Schrails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Latex-
Blev sugen på en Canon PowerShot G9 när jag tittade runt efter kameror, men har inte riktigt 4k att lägga.
Finns det bra kameror i prisklassen 2-3000 med samma kompakt/systemkamera hybridism?
Kolla in Fujifilm s5700.
Citera
2007-12-04, 05:06
Medlem
dIRe_s avatar
Jag har själv köpt en Panasonic FZ8 tills jag har råd med en riktig systemkamera och jag är nöjd med den. Den har bland annat:

12x zoom
Möjlighet till RAW-format.
Bildstabilisator
Möjlighet att ställa in allt man behöver manuellt: Fokus, vitbalans, färgkorrigering, EV-korrigering, exponering bracketing, blixtstyrka, ISO-värde, bländare och slutartid.
Hyffsat snabb på att ta bilder.
Bra elektronisk viewfinder.
Bra 3" skärm.

Det enda den är dålig på är att ta foton i dåligt ljus och på höga ISO-nivåer. ISO 100-200 är riktigt bra. ISO400 blir bra om man stoppar in bilderna i Noise Ninja/Neat Image efteråt men ISO800-ISO1250 är helt oanvändbara imho. Så ska man ut och fota på natten är ett stativ eller något att stödja kameran emot + hög slutartid att rekommendera.

Fuji har alltid varit bra på höga ISO-nivåer och s5700 klarar högre snäpp ISO-nivåer bättre än Panasonic FZ8. Men den saknar bildstabilisator, inställningsmöjligheter för bländare/slutatid och möjlighet till RAW-format. Den är dock rejält billigare.

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz8/page17.asp

Annars så kan du kanske hitta en begagnad Canon EOS 300D/350D för under 3000 om du har riktigt tur.
Citera
2007-12-04, 14:06
Medlem
-Latex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Jag har själv köpt en Panasonic FZ8 tills jag har råd med en riktig systemkamera och jag är nöjd med den. Den har bland annat:

12x zoom
Möjlighet till RAW-format.
Bildstabilisator
Möjlighet att ställa in allt man behöver manuellt: Fokus, vitbalans, färgkorrigering, EV-korrigering, exponering bracketing, blixtstyrka, ISO-värde, bländare och slutartid.
Hyffsat snabb på att ta bilder.
Bra elektronisk viewfinder.
Bra 3" skärm.

Det enda den är dålig på är att ta foton i dåligt ljus och på höga ISO-nivåer. ISO 100-200 är riktigt bra. ISO400 blir bra om man stoppar in bilderna i Noise Ninja/Neat Image efteråt men ISO800-ISO1250 är helt oanvändbara imho. Så ska man ut och fota på natten är ett stativ eller något att stödja kameran emot + hög slutartid att rekommendera.

Fuji har alltid varit bra på höga ISO-nivåer och s5700 klarar högre snäpp ISO-nivåer bättre än Panasonic FZ8. Men den saknar bildstabilisator, inställningsmöjligheter för bländare/slutatid och möjlighet till RAW-format. Den är dock rejält billigare.

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz8/page17.asp

Annars så kan du kanske hitta en begagnad Canon EOS 300D/350D för under 3000 om du har riktigt tur.

Jag är dock inte intresserad utav att ha en riktig systemkamera. Vill mer ha funktionerna (snabbhet och möjlighet till helt manuella inställningar) i ett litet format.

En kamera som verkar uppfylla det någotsånär är Canon POWERSHOT A720 IS.
Citera
2007-12-04, 15:37
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
En snabb kamera i samma format som G9? Välj ut en fin Ricoh!
Citera
2007-12-04, 19:04
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC
Tyvärr faller de inte inom trådskaparens budget. Annars håller jag med.
Citera
2007-12-05, 00:46
Medlem
-Latex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PLACEBOiSTiC

Har hört mycket bra om Ricoh, dock inte riktigt exakt vad som är bra med dom.
Men som sagt, över min budget dessvärre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in