Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-12-03, 23:47
  #1
Medlem
Jag vet att det har daltats i flera olika trådar men jag har kollat igenom otaliga och inte hittat något bra svar.

Jag ska spela in elgitarr och elbas direkt till min dator, allt jag har mellan är effektpedaler. Mitt ljudkort är ett Creative SB Audigy 2 ZS, kommer det att fungera? Jag har ingen teleingång på det, men av vad jag har läst(det är inte mycket) så ska det gå genom line-in.

Av vad jag har förstått så måste jag då ha en mjukvaruförstärkare samt något att spela in med, kanske kan vara i samma program? Jag har skaffat mig Guitar Rig 3 och det var inte det simplaste programmet jag sett om jag säger så, jag vet inte riktigt vad jag ska börja med att göra.

Först och främst behöver jag veta om det kommer fungera över huvud taget eller om jag ska lägga pengar på ett nytt kort, men det behöver som sagt inte vara någon högkvalitativ inspelning. Sen skulle det vara trevligt om någon kan ge mig en liten guidning på vilka funktioner jag behöver använda i Guitar Rig.

Glömde den skamligaste frågan utav alla, vilken färg har line-in?

Tack i förhand!
Citera
2007-12-04, 01:07
  #2
Medlem
Det är klart att det går spela in med ditt kort. Det kommer inte låta så kul men som du säger själv så är det inte kvalitén som är det viktiga.

Guitar Rig (3) är inte så krångligt som det ser ut. Det enklaste är att du väljer någon preset och skruvar till ljudet som du vill ha. T.ex. du hittar en med schysst dist och eko, men du känner att det är lite för bumligt, då skrvar du ned bas och höjer middle/treble/presence beroende på vad det är i preseten.
Men av erfarenhet så kan jag säga att det är ingen idé att vara petig, det är svårt att bli nöjd med en förstärkar/högtalar-simulator. Låter aldrig riktigt lika som riktigt inspelat med mickar även om det kan låta bra.

Men som sagt, det kommer att gå så länge du har en vanlig tele till minitele adapter så att sladden går in i kortet. Och angående inspelningsprogram så är det bara och leta efter ett gratis med stöd för VST(i) eller vara olaglig och sno ett program eller köpa. Finns en uppsjö av program.

Angående färgen på din line in så beror det på din tillverkare... Kolla hemsidan deras, står säkert där om du är osäker!
Citera
2007-12-04, 16:43
  #3
Medlem
Tack så mycket för svaret!

Har fått igång Guitar Rig nu och får ljud och så. Men den lilla fördröjningen som finns, går den att göra nånting åt eller är det bara att leva med? Det borde ju gå bra att spela till en annan metronom och inte ha något ljud från det jag ska spela in. Men som sagt, om det går vill jag gärna förminska fördröjningen.

Inspelningsprogram då, jag har Cubase men har fått för mig att FL Studio är lite användervänligare? Vilken tycker ni att jag bör köra på? Annars är det väl bara att plugga in, välja att ta upp ljud från line-in och spela in? Mycket som ska in blev det i alla fall!
Citera
2007-12-04, 21:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Srämplae
Tack så mycket för svaret!

Har fått igång Guitar Rig nu och får ljud och så. Men den lilla fördröjningen som finns, går den att göra nånting åt eller är det bara att leva med? Det borde ju gå bra att spela till en annan metronom och inte ha något ljud från det jag ska spela in. Men som sagt, om det går vill jag gärna förminska fördröjningen.

Inspelningsprogram då, jag har Cubase men har fått för mig att FL Studio är lite användervänligare? Vilken tycker ni att jag bör köra på? Annars är det väl bara att plugga in, välja att ta upp ljud från line-in och spela in? Mycket som ska in blev det i alla fall!

Vill du få bort fördröjningen blir det nog till att köpa ett riktigt ljudkort. Det enklaste blir väl isf, att du spelar in utan Guitar Rig och sedan använder guitar rig som insert. Så kan du ändra ljud när du vill. Men du kan kolla i inställningarna i GR, det kanske går att optimera latencyn lite mer iaf.

Själv tycker jag Cubase är mer logiskt och lättanvänt än FL Studio när det gäller inspelning av ljud. Dock så tycker jag att soundscape och/eller Pro Tools är mer logiska än Cubase. Men antar att du inte kommer att köpa en M-Box eller ett soundscape system så det var nog dumt att ta upp det och möjligen förvirra.
Men för att komma tillbaka till ämnet så tycker jag att du bör köra Cubase när du ska spela in, FL tycker jag går snabbare att arbeta i när man gör elektronisk musik och bygger upp beats osv själv och använder sig främst av midi än av audio.

Om du tycker cubase verkar krångligt så sök lite på tutorials (helst video tutorials) för Cubase, så kommer du nog inse att av allt det flashiga i Cubase så är det bara 10% du behöver bry dig om för att kunna spela in utan bekymmer.
Citera
2007-12-04, 21:54
  #5
Medlem
Jag pillade på lite olika grejer och jag tror att fördröjningen gick ner lite, men det kan vara jag som inbillar mig, tack i alla fall!

Nu har jag använt GR för att spela in för att sen lägga in filen i Cubase. Jag förstod inte riktigt hur jag får Cubase att spela in från GR, men det kan inte vara så svårt, har bara inte haft tid att kolla.

Tack så mycket för hjälpen alekks, nu är jag i alla fall en bit på vägen!
Citera
2007-12-04, 22:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Srämplae
Jag pillade på lite olika grejer och jag tror att fördröjningen gick ner lite, men det kan vara jag som inbillar mig, tack i alla fall!

Nu har jag använt GR för att spela in för att sen lägga in filen i Cubase. Jag förstod inte riktigt hur jag får Cubase att spela in från GR, men det kan inte vara så svårt, har bara inte haft tid att kolla.

Tack så mycket för hjälpen alekks, nu är jag i alla fall en bit på vägen!

Kan slänga in en liten snabb guide till hur du ska göra i cubase för att spela in med GR. Dock så kommer du att spela in bara line-inen så har du inte GR igång så kommer det låta illa.

Men så här gör jag då jag använder GR:

Hoppas det hjälper dig. Du kan, om du tycker det är svårt att spela in med fördröjningen, bypassa GR när du spelar in, så hör du bara line-inen direkt. Är det även latency här så är det nytt ljudkort som gäller!
Citera
2007-12-05, 18:39
  #7
Medlem
Har ett till problem.

När jag kör bara GR funkar allt hur bra som helst, men medan jag spelar in med Cubase hörs ingenting från GR, varken det jag spelar eller metronomen, har du någon lösning på det? Det blir inspelat men det vore bra om jag kunde höra en metronom och det jag spelar medan.

Tacksam för svar.
Citera
2007-12-05, 21:05
  #8
Medlem
Cubase har ju en metronome.
Tryck på C så bör den börja låta... Annars får du leta i menyerna så finns det en setup för metronomen.
Citera
2007-12-05, 22:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alekks
Cubase har ju en metronome.
Tryck på C så bör den börja låta... Annars får du leta i menyerna så finns det en setup för metronomen.
Men det går inte att göra så jag hör det jag spelar medan jag spelar in?
Citera
2007-12-06, 06:15
  #10
Medlem
Hör du metronomen när du inte spelar in?
Citera
2007-12-06, 16:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alekks
Hör du metronomen när du inte spelar in?
Ja, jag kan använda GRs metronom men så fort jag klickar record i Cubase slutar den, men nu funkar det bra med metronomen i Cubase så det är lugnt. Men jag tror ändå jag föredrar att spela in i GR för att sen köra Cubase för att lägga ihop till en låt. Finns det några bra argument till att inte göra så?

En annan grej är trummor.. Är det EZdrummer jag ska ha då eller?
Citera
2007-12-07, 00:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Srämplae
Ja, jag kan använda GRs metronom men så fort jag klickar record i Cubase slutar den, men nu funkar det bra med metronomen i Cubase så det är lugnt. Men jag tror ändå jag föredrar att spela in i GR för att sen köra Cubase för att lägga ihop till en låt. Finns det några bra argument till att inte göra så?

En annan grej är trummor.. Är det EZdrummer jag ska ha då eller?

Att spela in i GR och sedan importera till cubase två direkta saker som jag ser som nackdelar
1. Det tar längre tid, eftersom du måste använda olika program (jag vill hellre lägga ned tiden på inspiraiton än fippla med olika program :])
2. Du är fast med ljudet du ställde in, känner du när basen eller sången kommer in att det är för mycket dist, för mycket reverb, eko eller något annat så måste spela in all gitarr igen.
Men sedan kan det ju självklart vara bra att jobba lite destruktivt ibland. Vet man inte vad man vill åt så får man ju saker och ting gjorda istället för att sitta och ändra på gitarrljudet hela tiden.

Man ska ju jobba på det sätt man tycker är bekvämast, det borde väl vara då man presterar som bäst.

Ang. trummor, ja EZdrummer är billigt, processorsnålt och låter riktigt riktigt bra! Har bra möjligheter till att helt programmera egna trummor men dem har de mest grundläggande patternsarna som du bara klickar och drar från EZdrummer till midispåret i Cubase. Gör du en skiss för något och vill att det ska gå snabbt så blir det inte simplare än så här och ändå låter det fortfarande sjukt bra!
Jag upplever ibland att jag inte kan arbeta med EZdrummer just för att det låter för rent. Lägger nästan ned mer tid på att försöka få det att låta sämre (läs: mer live, på riktigt). Men det är ju bara jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback