2007-12-03, 15:45
Bannlyst
Hur tror ni att det hade gtt fr ett Jugoslavien utan krig i VM 1998? Jag r ganska ung s jag kan ha fel men tror ni inte att Jugoslavien hade haft en stor chans till VM-titeln?

Med tanke p att juggarna vann U20-VM 1987 borde de ha haft ett hyffsat lag 10 r senare`?
Kroatien lyckades ju med att komma trea, Serbien lyckades komma vidare frn sin grupp och Bosnien hade ngra matcher fre VM d man skrllde ganska rejlt, t.ex 0-0 borta mot Brasilien och 2-1 vinsten hemma mot Italien. Slovenien kom med i VM 2002 och jag antar att Makedonien ocks hade ngon spelare som skulle platsat i Jugoslaviens landslag. Allt detta efter ett 4-rs inbrdeskrig som slutade 2 r innan VM 1998. 1991 hade Jugoslavien "Elo"-rankningen 4 och det var just d spelarna frn U20-laget som vann VM brjade komma in, bla. Suker
Vad tror ni?
Citera
2007-12-03, 15:53
Medlem
erikbes avatar
Det hade nog gtt bra
Citera
2007-12-03, 16:09
Medlem
Eastons avatar
Man kan ju alltid spekulra kring deras u20 landslagsguld, men inte skert att dom hade ftt ett bra A-landslag fr det
Citera
2007-12-03, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Easton
Man kan ju alltid spekulra kring deras u20 landslagsguld, men inte skert att dom hade ftt ett bra A-landslag fr det

Ja men nr landet splittrades kom man med 3-4 ganska bra lag istllet. Kroaten blev ju trea som sagt.
Citera
2007-12-03, 16:30
Medlem
csts avatar
Det bsta laget rcker inte fr att ta VM-guld. Man ska ha en hel del tur ocks. Frankrike hade nog vunnit p hemmaplan nd.
Citera
2007-12-03, 17:03
Bannlyst
Jag r sker att Kroatien hade sjlva tatt VM-guld vid VM98 om de inte hade mtt Frankrike i semifinalen. Bobans misstag + Frankrike vrdnation + Thurams enda 2 landslagsml = Kroatiens fall.

Har ocks fr mig att Brasilien var vldigt dliga i finalen och att "lilla-finalen" var i stort stt semifinalen mellan Frankrike och Kroatien.

Men jag, som absolut aldrig hade velat ha tillbaka ett Jugoslavien, har alltid undrat hur de hade sett ut som ett lag ven idag.

Kroatien, Bosnien, Slovenien, Serbien, Montenegro, Makedonien hade ftt fram en hyfsad stark startelva ven idag...
Citera
2007-12-03, 17:57
Medlem
the head honchos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toninho
Jag r sker att Kroatien hade sjlva tatt VM-guld vid VM98 om de inte hade mtt Frankrike i semifinalen. Bobans misstag + Frankrike vrdnation + Thurams enda 2 landslagsml = Kroatiens fall.

Har ocks fr mig att Brasilien var vldigt dliga i finalen och att "lilla-finalen" var i stort stt semifinalen mellan Frankrike och Kroatien.

Men jag, som absolut aldrig hade velat ha tillbaka ett Jugoslavien, har alltid undrat hur de hade sett ut som ett lag ven idag.

Kroatien, Bosnien, Slovenien, Serbien, Montenegro, Makedonien hade ftt fram en hyfsad stark startelva ven idag...
Du menar allts att Kroatien hade VMs bsta lag? Haha, det tycker verkligen inte jag. Den enda riktigt imponerande vinsten var vl mot Tyskland. Men den var ju mycket tack vare att Wrns blev utvisad vid stllningen 0-0.

I vrigt s besegrade Kroatien Japan, Jamaica och Rumnien. Samt Holland i en match som Holland i princip inte orkade spela. Ni ska vara glada att ni fick en sn ltt vg till bronset och inte klaga ver ett uteblivet guld eller ngot snt. Precis som Sverige 94', eller Turkiet 02'.
Citera
2007-12-03, 19:43
Medlem
Fula Gubbens avatar
Dock hade Kroatien ett ruggigt bra lag i slutet av 90-talet, vilket visade sig i VM. Tycker inte det var ett ofrtjnt VM-brons. Det brjade redan EM 96 d det rtt oknda landslaget gick till kvarten dr de slogs ut av Tyskland.

Mitt favoritminne frn VM 1998 r fr vrigt Davor Sukers iskalla straffml mot Rumnen, dr han i ett mycket viktigt lge tvingades sl om en straff som gtt i ml, och lugn som en filbunke satte den andra straffen lika skert som den frsta. Totti hade inte gjort det bttre.

Dremot var "rest-Jugoslavien" i VM 1998 en besvikelse. P papperet hade man ett mycket starkt lag (Jugovic, Savicevic, Mihajlovic, Mijatovic, Stojkovic...) , men i praktiken spelade man oinspirerat och kte ut i frsta slutspelsmatchen. Synd...

- F.G
Citera
2007-12-03, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av the head honcho
Du menar allts att Kroatien hade VMs bsta lag? Haha, det tycker verkligen inte jag. Den enda riktigt imponerande vinsten var vl mot Tyskland. Men den var ju mycket tack vare att Wrns blev utvisad vid stllningen 0-0.

I vrigt s besegrade Kroatien Japan, Jamaica och Rumnien. Samt Holland i en match som Holland i princip inte orkade spela. Ni ska vara glada att ni fick en sn ltt vg till bronset och inte klaga ver ett uteblivet guld eller ngot snt. Precis som Sverige 94', eller Turkiet 02'.

Ja, jag tycker de hade VM's utan tvekan bsta lag tillsamans med Frankrike.
Spelare som Suker, Boksic, Prosinecki, Boban, Asanovic var en frjd att se spela. Om namnen klingar mest vet jag inte, men jag vet att fotbollen de frmedlade var utan tvekan den finaste i det VM:et.
Suker, en anfallare med den knslan fds inte varje dag. Boban, jag behver inte sga mer. Prosinecki, vill ni veta vad bollkontroll r s ska ni se klipp p honom.
Dessa spelare var trots allt med och vann U20 VM. S varfr skulle inte Kroatien ha haft det bsta laget i VM:et ?
I dagens Kroatien kan mnga sga att de inte spelar i allra strsta klubblag, men Boban, 10 r i startelvan i Milan, Suker (Arsenal, Real Madrid, Sevilla), Prosinecki (Barcelona, Real Madrid) .... Inte dliga spelare det.
Vidare vgar jag pst om vi inte hade haft "trollkarlen" Ciro Blazevic (som nu r nationalhjlte, men egentligen en "ingen") och haft en bttre trnare s hade han frmodligen kunnat dra ut nnu mer av laget.
Ciro var enbart en motivatr och 9 r efter det VM:et lever han fortfarande p det i Kroatien och brukar "tippa matcher" som hela landet lyssnar till och han har i stort stt fel varenda gng.

http://www.youtube.com/watch?v=rkRCEcCr2So

http://www.youtube.com/watch?v=yg8Ro6yZUS0

Ajja, synd att vi aldrig fr se dagens f.d. Jugoslavien lnder tsm gra ett msterskap. Kanske r det ven bst s.
Citera
2007-12-04, 07:18
Medlem
Kroatien, Serbien (eller om man s vill FR Yugoslavia) och Slovenien var inte alltfr imponerande vid EM-slutspelen 1996 och 2000.
Kroatien var bra, men inte tillrckligt bra 1996.

1996:
Gruppspel:
Kroatien - Turkiet 1-0 (86')
Kroatien - Danmark 3-0 (53' straff, 81', 90')
Kroatien - Portugal 0-3
Kvartsfinal:
Kroatien - Tyskland 1-2

2000:
Gruppspel:
Serbien - Slovenien 3-3
Slovenien - Spanien 1-2
Serbien - Norge 1-0
Serbien - Spanien 3-4
Slovenien - Norge 0-0
Kvartsfinal:
Serbien - Holland 1-6

Fr de ex-jugoslaviska lagen gick det allts p fljande stt i EM 96 & 2000.
Segrar mot Turkiet, Danmark och Norge
Frluster mot Portugal, Tyskland, Spanien (x2) och Holland.
Man har lyckats sl de nationer som man br sl (ven om Danmark frvisso d var regerande Europamstare lyckades de inte g till VM 1994).

Sen r det fullt mjligt att Jugoslavien skulle ha kunnat lyckats p ett fullgott stt att kombinera sina trupper och vinna VM 1998, men fr att n lngt i VM krvs det till stor del att man har tur med lottningen, vilket Kroatien till stor del redan hade. Sen var Kroatien givetvis ett bra lag ocks.
Sen r det heller inte alltid det bsta laget p papperet som vinner. Har man en dlig dag samt otur s har man...

Det r bara att jmfr Serbiens vg med Kroatiens vg.
Skulle Serbien gtt till VM-final skulle man ha ftt mta: Holland, Argentina och Brasilien.
Fr Kroatiens del var det Rumnien, Tyskland, Frankrike.
Det r en viss skillnad p de tv vgarna....

(Eller om man s vill, de lagen som Turkiet behvde sl 2002 fr att n brons var Kina, Japan, Senegal, i frlngning, och Sydkorea samt spela oavgjort mot Costa Rica.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in