2007-12-03, 13:13
Medlem
Frågan är enkel. Går det att punda på serotonintillskott? Använder det enbart för att lindra avtändningar på andra saker men det känns som om man tar tillräckligt mycket borde det hända nåt kul.
Citera
2007-12-03, 13:21
Medlem
Funkartyvärr inte. 5HTP är såvitt jag vet bara en prekursor, mao. kan den bara hjälpa till att återskapa seretonin i hjärnan, inte frisläppa eller fungera som återupphämstagare, vilket/vilka skulle kunna ge ett rus..
Dock en väldigt bra substans att vårda sitt psyke med om man har kört lite hårt på diverse mumsmums under en period, men det känner du säkerligen till.
Citera
2007-12-03, 20:12
Medlem
Qidushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiscoVolante
Frågan är enkel. Går det att punda på serotonintillskott? Använder det enbart för att lindra avtändningar på andra saker men det känns som om man tar tillräckligt mycket borde det hända nåt kul.

Nej, därför att prekursorn till serotonin inte också får hjärncellerna att frisläppa det bildade serotoninet. Möjligen kan mängden latent serotonin ökas, och alltså mer frisläppas med exempelvis MDMA eller nikotin, men det lär inte påverka din vardag nämnvärt.

Ät några bananer om dagen, istället för att äta piller. 5-HTP-haltiga och en massa andra gottiga vitaminer som en hårt knarkande behöver.
Citera
2007-12-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiscoVolante

hur skulle en sån medecin kunna lindra en AT?? placebo i såfall
Citera
2007-12-03, 22:04
Medlem
Spaceys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stearling_morrison
hur skulle en sån medecin kunna lindra en AT?? placebo i såfall

Under te.x MDMA AT så finns det ett underskott av serotonin i hjärnan vilket leder till ett deprimerat tillstånd, 5HTP hjälper kroppen att snabbare fylla på serotonin-nivåerna i hjärnan.
Citera
2007-12-04, 15:34
Medlem
Qidushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacey
Under te.x MDMA AT så finns det ett underskott av serotonin i hjärnan vilket leder till ett deprimerat tillstånd, 5HTP hjälper kroppen att snabbare fylla på serotonin-nivåerna i hjärnan.

Nej, MDMA-användare tar 5-HTP för att fylla på serotoninet i neuronändarna. Det påverkar inte AT-n eller humöret på något vis.

5-HTP tas för att hindra att underskottet drar ut över tid.
Citera
2007-12-04, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qidush
Nej, MDMA-användare tar 5-HTP för att fylla på serotoninet i neuronändarna. Det påverkar inte AT-n eller humöret på något vis.

5-HTP tas för att hindra att underskottet drar ut över tid.

Jag tror han menade ungefär så, annars instämmer jag helt.

Om trådskaparen skulle vänta sig ett rus av för mycket 5-HTP antar jag att han tänker sig att det blir nån form av överproduktion enbart pga. att tillgången på en prekursor överdrivs och att det sen ska "rinna" över . Nåt sånt kan aldrig inträffa.. Som sagt så kan man uppleva seretoninets rusgivande effekter med hjälp av olika substanser och droger som antingen verkar seretoninfrisläppande eller återupptagshämmande eller både och.

MDMA frisläpper mängder av seretonin, Tramadol är en stark återupptagshämmare, SSRI-medlen är likaså återupptagshämmare men i en mildare variant.. 5-HTP i direkt kombination med seretoninrelaterade mediciner/droger "kan" vara skadliga skall också nämnas..
Citera
2007-12-04, 16:54
Medlem
hahaha

började faktist skratta åt din topic. Idioter finns det gott om får man bevisat varje dag här på FB..

Däremot funkar nog 5-htp säkert som "antidepp" med färre biverkningar.. om man undviker b-vit6 eftersom den metaboliserar om 5-htp:t i levern -> enbart blodet, så att det aldrig går igenom blodbarriären eller nåt sånt läste jag för ett år sen.

Tror säkert 5-htp(dom som inte har formulan som innehåller b6) kan fungera mkt bättre för deppat folk än antidepp om man får vidriga biverkningar av vanliga AD.

Provade dom innan jag började prova en massa ssri o andra skräp antidepp. Ingen lycka i nåt av fallen...

skapade en massa tråder i medecin eller psykologi forumen om 5htp för 1 år sen, kanske mer... finns säkert mkt intressant där.. blev ett jävla diskuterande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in