2007-12-03, 01:08
Medlem
Tycker att denna passar bäst i Mat och dryck, då det är mer sannolikt att en husmor kan besvara frågan än en kille som jobbar på SIBA.

Är det ofarligt att smälta choklad i ischokladsformar med hjälp av mikrovågsugn? Jag ska inte göra ischoklad, utan egna praliner med olika smaker.
Citera
2007-12-03, 01:53
Medlem
Tjohildas avatar
Det kanske inte är så bra iom att det är metallfolie i ischokladformarna? Det är inte riktigt nyttigt för micron.
Citera
2007-12-03, 02:01
Medlem
ViikkeEs avatar
du kommer troligen få någon liknande effekt: http://www.youtube.com/watch?v=dLTodHnJjVw
Citera
2009-03-06, 08:03
Medlem
Av en slump tittade jag i instruktionsboken till min mikrovågsugn idag, och där stod det att det faktiskt är okej att använda mindre mängder aluminiumfolie i ugnen, bara man ser till att hålla folien minst 2,5 cm från ugnens kanter. De tar upp ett exempel på att man kan täcka kött eller kyckling med aluminiumfolie om man vill att den ska bli mer jämnt tinad, men att man bör undvika matlådor av aluminiumfolie.

Så jag testade att mikra tre ischokladsformar med lite mörk choklad i, och tro det eller ej, det går faktiskt utmärkt! Inga gnistor eller sprakande ljud. Fascinerande!

OBS! Rekommenderar dock starkt att ni konsulterar er mikrovågsugns instruktionsbok innan ni experimenterar med detta själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in