2007-12-02, 23:54
Medlem
Tråden för som har en Sodastreamer eller liknande produkter..

Jag har nyss köpt en Sodastream Design..

Jag är mkt nöjd än så länge men jag kan inte förmå mig att köpa en av deras smakessenser... då dom har pumpat in aspartam i alla... och det är ju allt annat än gott..

Varför släpper inte dom vanliga läsktillverkarna essensser/syrups?

Jag har testat Limesaft(önos) och den var helt ok... men inte direkt "läskig"..

- Har ni andra Sodastreamare lite tips på alternativa Syrups-tillverkare?

- Har ni några smaskiga egentillverkade blandningar att dela med er?

- Kolsyrade Drinktips?

- Goda Saftsorter/Märken?

Lets go... hjälp till nu så vi alla kan få ut det mesta av våra maskiner
Citera
2007-12-03, 03:29
Du kan ju alltid ringa någon grossist och fråga ifall du får köpa lite syrup av dem, men det lär inte vara billigt.

Jag kom ihåg att morsan blandade limejuice (eller var det citron?) och hallonsaft samt vanligt kolsyrat vatten. Det smakade faktiskt väldigt gott måste jag säga.

Annars kan du bara prova göra citronvatten och kolsyra det, kanske inte smakar så "läskigt" som du vill ha det men det är iallafall gott.

Om du har någon släkting som gör saft kan du fixa svartvinbärs och citronsaft och kolsyra det, alternativt rödvinbärssaft. Finns ett rätt ok recept som innehåller svartvinbärsblad och citronsaft etc. Läskande gott!
Citera
2007-12-03, 09:33
Medlem
Per Plexs avatar
Min sambo släpade hem en soda stream förra julen som mest har tjänstgjort som hyllvärmare. Instämmer i att de flesta smakerna är ganska menlösa.
Dock så finns champis och portello som orginalessens, blir riktigt lyckat med dessa essenser. Om man nu tycker om dylikt läskeblask förståss.
Citera
2007-12-03, 09:47
Medlem
Carl Serungs avatar
Finns ett franskt fabrikat som jag glömt namnet på. detta är riktiga "syrups" med socker. finns i hur många smaker,är förpackade i plåtflaskor och finns på ICA Maxi i vart fall..Fast soda streams cola eller Red Berrys är ju goda..likaså Ginger Ale och Tonic Water..
Citera
2007-12-03, 09:57
Bannlyst
Det är viktigt att låta flaskan stå i kylen i åtminstone en timme innan man dricker så smaken får sätta sig, annars smakar det bara blask. Jag köpte min för kanske ett halvår sedan och är helnöjd, har inte köpt läsk annat än till max/mcd och då alltid light eftersm vanlig cola numer känns som sockerkoncentrat..

Mina tips på goda smaker; Banan/Passion - grymming, lite söt och kladdig men ack så god.. Redberrymix - hallonsoda, tokgod den å, liknande raspberry som också är god.. GInger Ale - dricker jag alltid som måltidsdryck.. X-stream - någon redbullkopia, helt godkänd, men dyr..

Avrådes från; "fanta" - dvs aåelsinsmaken, smakar vedervärdigt.. tonic - eller allt med grape smakar vidrigt..

Jag är sugen att köpa hem vitt vin, kanske nåt lantvin, och prova kolsyra för att se om man får fattigmanschampagne, eller åtminstone "mousserat" vin..
Citera
2007-12-03, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per Plex
Min sambo släpade hem en soda stream förra julen som mest har tjänstgjort som hyllvärmare. Instämmer i att de flesta smakerna är ganska menlösa.
Dock så finns champis och portello som orginalessens, blir riktigt lyckat med dessa essenser. Om man nu tycker om dylikt läskeblask förståss.

Var kan man få tag i Champis och Portello syrups?

För det låter ju jättebra... jag blev väldigt besviken att SodaStream inte hade sötat sin Ginger Ale naturligt... för det är väl den och Coca Cola jag köper när jag handlar i butik..
Citera
2007-12-03, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Finns ett franskt fabrikat som jag glömt namnet på. detta är riktiga "syrups" med socker. finns i hur många smaker,är förpackade i plåtflaskor och finns på ICA Maxi i vart fall..Fast soda streams cola eller Red Berrys är ju goda..likaså Ginger Ale och Tonic Water..

Jag skall nog besöka Ica Maxi snarast då...
Citera
2007-12-03, 22:47
Medlem
Tolvans avatar
Julmusten är god men knepig eftersom det lätt svämmar över när man häller ned smaken i vattnet.
Citera
2007-12-03, 22:47
Medlem
mogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per Plex
Dock så finns champis och portello som orginalessens, blir riktigt lyckat med dessa essenser.
Du skämtar!!?? VAR kan man köpa dessa??

Citera
2007-12-04, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Julmusten är god men knepig eftersom det lätt svämmar över när man häller ned smaken i vattnet.

Jag gissar du menar SodaStream´s JulMust? Eller finns det något annat märke?

Och om ni vet alternativa Syrups-märken skriv gärna ner var man kan inhandla dom isf.

Tack på förhand ! ! !
Citera
2007-12-05, 04:37
Medlem
En fruktpizzas avatar
...

Citat:
Ursprungligen postat av SunSh1ne

Och om ni vet alternativa Syrups-märken skriv gärna ner var man kan inhandla dom isf.

Tack på förhand ! ! !

Kika på SodaStreams egna smaker!

http://www.sodastream.se/smaker.php

Sedan hittade jag denna länken på Passagen som du kanske får hjälp av...

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?...00000002371590

Ett annat tips är nog att besöka sådana där essensbutiker som brukar sälja vinsatser och även tramsiga billiga glas med ett suspekt tryck på...

PS. Bra att du vill undvika artificiella sötningsmedel! De smakar rôva och saboterar kroppens DNA-uppsättning... Inget att satsa på alltså!

Lycka till!

.
Citera
2007-12-05, 11:25
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunSh1ne
Ingen aning om jag skall vara ärlig, jag blev bjuden både på julmusten och på skummande julmustfontän hemma hos en kompis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in