2007-12-02, 18:47
Medlem
Jag söker lite info om typisk ingångslön för juniorhandlare/trader i sthlm, vad är rimligt att begära för en nyexaminerad direkt från universitet?
Citera
2007-12-02, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashisking
Jag söker lite info om typisk ingångslön för juniorhandlare/trader i sthlm, vad är rimligt att begära för en nyexaminerad direkt från universitet?

Typ 20..för nu snackar vi Sthlm så om du inte har någon direkt erfarenhet så är det bästa att få in en fot någonstans. Själv har jag precis fått IT-jobb i Sthlm, inte alltförbra ingångslön men kan öka på den ganska markant väldigt snabbt(beroende på certifikat).
Citera
2007-12-02, 22:44
Medlem
Nu har jag ratt kass koll pa hur lonelaget ar hemma i Sverige, men en nyutexad trader pa nagon av de etablerade firmorna i New York ska fa atminstone $65K om aret, alltsa omkring $5000 i manaden.
Citera
2007-12-03, 18:28
Medlem
Svår fråga, jag skulle också vilja höra vad folk kommit in på.

Det lär vara väldigt individuellt iallafall. Finns ju väldigt många olika tradertjänster också. Vissa sköter ju trades åt bankens produkter, vissa är mer mäklare åt stora kunder, utför stora ordrar i marknaden osv, en tredje sort är prop-traders, alltså att de handlar i egen bok.

Lär kunna skilja en heldel i lön mellan dessa typer också.
Citera
2007-12-03, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Svår fråga, jag skulle också vilja höra vad folk kommit in på.

Det lär vara väldigt individuellt iallafall. Finns ju väldigt många olika tradertjänster också. Vissa sköter ju trades åt bankens produkter, vissa är mer mäklare åt stora kunder, utför stora ordrar i marknaden osv, en tredje sort är prop-traders, alltså att de handlar i egen bok.

Lär kunna skilja en heldel i lön mellan dessa typer också.

När vi snackar ingångslön för en juniorhandlare/trader så bör det inte skilja sig allt för mycket i lön mellan de olika typerna av handlare. Ingångslöner håller sig väl inom en ganska så tight lönenivå? Jag har svårt att tro att det på den nivån skiljer sig speciellt mycket i lön mellan de olika positionerna. Om man däremot väntar ett par år så hamnar lönerna på en annan breddgrad, och då är det möjligt att lönerna skiljer sig en hel del åt bland handlara, men då snackar vi ju inte juniors längre.

Det skulle vara intressant att få höra lite faktabaserad info gällande det här från någon insatt. Vad kan man räkna med för ingångslön, löneutveckling, bonus, etc under de första åren?

Vilken är den enklaste vägen till ett trader-jobb? Är det slit på backoffice ett par år innan man ens kan räkna med att vara tilltänkt för ett traderjobb, eller går det att ta sig dit raka vägen ifrån en högskoleexamen?
Citera
2007-12-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av odavidsson
När vi snackar ingångslön för en juniorhandlare/trader så bör det inte skilja sig allt för mycket i lön mellan de olika typerna av handlare. Ingångslöner håller sig väl inom en ganska så tight lönenivå? Jag har svårt att tro att det på den nivån skiljer sig speciellt mycket i lön mellan de olika positionerna. Om man däremot väntar ett par år så hamnar lönerna på en annan breddgrad, och då är det möjligt att lönerna skiljer sig en hel del åt bland handlara, men då snackar vi ju inte juniors längre.

Det skulle vara intressant att få höra lite faktabaserad info gällande det här från någon insatt. Vad kan man räkna med för ingångslön, löneutveckling, bonus, etc under de första åren?

Vilken är den enklaste vägen till ett trader-jobb? Är det slit på backoffice ett par år innan man ens kan räkna med att vara tilltänkt för ett traderjobb, eller går det att ta sig dit raka vägen ifrån en högskoleexamen?

Jag tror den "säkra" vägen är back-office, medans det krävs kontakter eller tur för att komma in som trader direkt ifrån skolan, alternativt att man jobbat extra på bank så att det räcker eller nått. Man kanske kan visa upp 200 trades man har gjort hemma i kammaren också

Ska faktiskt på en intervju till en trader tjänst imorgon, så vore högaktuellt för mig att få lite mer inputs ifrån någon som har koll på traders.
Citera
2007-12-04, 00:59
Medlem
Har i staterna sa ar det i princip alltid direkt fran skolan - att jobba sig till tradinggolvet fran backoffice ar knepigt.

De svenska traders jag kanner (en totalt, och anekdotiska bevis raknas givetvis inte) kom direkt fran hogskolan han med.

Ingangslonen borde inte skilja sig namnvart mellan de olika kategorierna.
Citera
2007-12-06, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Ska faktiskt på en intervju till en trader tjänst imorgon, så vore högaktuellt för mig att få lite mer inputs ifrån någon som har koll på traders.

Whey, du har inte lust att dela med dig om lite information gällande intervjun?
Först och främst, hur gick det?

Sedan skulle det vara kul att få lite inblick i vad de ställer för frågor, vad de anser vara värdefulla egenskaper, hur de presenterar firman & yrket samt vad de anser vara grundläggande krav för att kunna göra bra ifrån sig som en proffessionel trader. Allmäna utdrag ifrån intervjun skulle uppskattas!
Citera
2007-12-06, 16:30
Medlem
Vad är det för utbildning man ska ha för att bli trader? Vad gick du för linje på högskolan?

MVH
Citera
2007-12-06, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av odavidsson
Whey, du har inte lust att dela med dig om lite information gällande intervjun?
Först och främst, hur gick det?

Sedan skulle det vara kul att få lite inblick i vad de ställer för frågor, vad de anser vara värdefulla egenskaper, hur de presenterar firman & yrket samt vad de anser vara grundläggande krav för att kunna göra bra ifrån sig som en proffessionel trader. Allmäna utdrag ifrån intervjun skulle uppskattas!

Återkommer om jag får jobbet

Andra här på flashback har intervju på samma firma och de är inte säkert att de haft sin intervju än.
Citera
2007-12-11, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dignam
Vad är det för utbildning man ska ha för att bli trader? Vad gick du för linje på högskolan?

MVH

Undrar detsamma.
Citera
2007-12-11, 10:25
Medlem
Ettan^s avatar
Med lite tur borde det ju gå att ta sig en bit på vägen med ekonomi-utbildning, men jag skulle väl gissa på att de flesta kompletterar med såna där MBA-utbildningar på Handelshögskolan. Vet inte riktigt vad dom heter, men googla på HHS så finns det en del utbildningar där med fräsiga engelska namn
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in