2007-12-11, 12:13
Medlem
Panpots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dignam
Vad är det för utbildning man ska ha för att bli trader? Vad gick du för linje på högskolan?

MVH

Troligen ekonomi? Alternativt civilingenjör typ inriktad mot industriell ekonomi.
Citera
2007-12-12, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panpot
Troligen ekonomi? Alternativt civilingenjör typ inriktad mot industriell ekonomi.

Civilekonom eller just Industriell ekonomi tror jag på. Att många traders läser MBAs har jag svårt att föreställa mig, finner inte direkt någon relevans i en sådan utbildning när det gäller att lyckas bra med trading.

Viktigt är nog också att ha erfarenhet från marknaden, vara väl insatt/påläst om ekonomin och finansmarknaden i övrigt. Att vara helt grön på området gynnar knappast. Därmed inte sagt att du behöver ha varit aktiv inom finansbranschen med anställningar på andra institut & dylikt. Att ha koll på finansmarknaden är möjligt även om man ej är verksam inom området.

Att kunna visa upp 200 trades är säkert en fördel, men absolut inget som krävs för att göra anspråk på tjänsten. Stor vikt läggs nog också på intrycket av dig som person. Ett ganska stort intryck av förtroende krävs nog för att du ska lyckas få arbetsuppgifter som gäller förvaltning av större kapital.

Notera nu att det här endast är mina intryck och spekulationer. Rätta mig gärna om jag har fel på några punkter. Jag sysslar själv med trading för egen vinning, men har aldrig haft någon kontakt med finansbranschen i övrigt. Förhoppningsvis kan någon mer insatt bidra med korrigeringar eller ytterliggare information!
Citera
2007-12-13, 09:05
Medlem
Skulle till exempel en vanlig 3-årig kandidat utbildning i företagsekonomi från SU fungera som vägval, hurpass bra chanser har man att få jobb efter det? Hur står sig en sådan utbildning för arbete utomlands? Hur stor roll spelar egentligen ryktet på skolan in?
Citera
2007-12-20, 02:00
Medlem
hur stora chanser har man egentligen att ta en MBA på någon fin skola med en kandidatexamen i företagsekonomi från SU liksom?

Vore roligt och höra från någon med egen erfarenhet eller någon som kan branschen.
Citera
2007-12-20, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av odavidsson
Whey, du har inte lust att dela med dig om lite information gällande intervjun?
Först och främst, hur gick det?

Sedan skulle det vara kul att få lite inblick i vad de ställer för frågor, vad de anser vara värdefulla egenskaper, hur de presenterar firman & yrket samt vad de anser vara grundläggande krav för att kunna göra bra ifrån sig som en proffessionel trader. Allmäna utdrag ifrån intervjun skulle uppskattas!

Jag fick inte jobbet tyvärr. Värdefulla egenskaper är nog ödmjuk till att marknaden alltid kan överraska en, hur duktig man än är. Att man är ung och hungrig, sen bör man självklart ha koll på hur handel går till.

Det har blivit bra mycket tuffare att få dessa lite schystare jobben nu på sista tiden, många kommer tillbaks ifrån London och folk med mycket erfarenhet söker juniora tjänster. Har flera gånger fått veta att jag inte går vidare på en junior tjänst för att personer med 1-2 års arbetslivserfarenhet har sökt, flera gånger har de varit typ traders ifrån London.
Citera
2007-12-20, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Jag fick inte jobbet tyvärr. Värdefulla egenskaper är nog ödmjuk till att marknaden alltid kan överraska en, hur duktig man än är. Att man är ung och hungrig, sen bör man självklart ha koll på hur handel går till.

Det har blivit bra mycket tuffare att få dessa lite schystare jobben nu på sista tiden, många kommer tillbaks ifrån London och folk med mycket erfarenhet söker juniora tjänster. Har flera gånger fått veta att jag inte går vidare på en junior tjänst för att personer med 1-2 års arbetslivserfarenhet har sökt, flera gånger har de varit typ traders ifrån London.

Tråkigt att höra. Bara att ta nya tag & leta vidare!
Hos vilken aktör var det du sökte tjänst?

Får jag fråga vad du har för utbildning och tidigare erfarenheter? Har du tidigare sysslat med trading eller är du helt grön på det?
Skulle vara, som jag sagt i ett tidigare inlägg, väldigt intressant att få höra lite om intervjun i sig. Vad frågade de? Vad syftar du på när du säger att en viktig egenskap är att vara ödmjuk inför marknaden? Gick du in och sa att jag slår marknaden med förbundna ögon, eller menar du mera generellt? Utveckla gärna!

Du har ingen vetskap om vem som fick tjänsten? Var det någon London-erfaren kille som sysslat med trading på nån firma där borta?
Citera
2007-12-20, 18:01
Medlem
Citat:
Tråkigt att höra. Bara att ta nya tag & leta vidare!
Hos vilken aktör var det du sökte tjänst?

Får jag fråga vad du har för utbildning och tidigare erfarenheter? Har du tidigare sysslat med trading eller är du helt grön på det?
Skulle vara, som jag sagt i ett tidigare inlägg, väldigt intressant att få höra lite om intervjun i sig. Vad frågade de? Vad syftar du på när du säger att en viktig egenskap är att vara ödmjuk inför marknaden? Gick du in och sa att jag slår marknaden med förbundna ögon, eller menar du mera generellt? Utveckla gärna!

Du har ingen vetskap om vem som fick tjänsten? Var det någon London-erfaren kille som sysslat med trading på nån firma där borta?

Jo det har gått lite trögt att fåtag på fastjobb, har kanske siktat lite väl högt..

Väljer nog att inte nämna företagets namn.

Utbildning: Tekn fysik (finansiell matematik som inriktning) och några enstaka ekonomkurser inom finans.

Erfarenhet är rent privat, inte kort-tradat så mycket, utan bara handlat ganska aktivt. Har även jobbat inom finansbranschen sen i våras.

Han frågade t.ex. vad jag tittade på när jag utförde ett köp/sälj. Intervjun, va som de flesta intervjuer tillför att han skulle få en känsla för vad jag är för prick, blandat med lite frågor om aktiehandel.

Syftade inte på något särskilt, mest att vi kom in på det, eftersom jag har en rätt teoretisk bakgrund, så oavsett om ens beräkningar säger att detta är klockrent köp, så måste man va ödmjuk för att man ibland har fel.

Han sa bara att de som gick vidare hade mer erfarenhet av trading.
Citera
2007-12-22, 15:14
Medlem
chutzpahs avatar
Citat:
Att kunna visa upp 200 trades är säkert en fördel, men absolut inget som krävs för att göra anspråk på tjänsten. Stor vikt läggs nog också på intrycket av dig som person. Ett ganska stort intryck av förtroende krävs nog för att du ska lyckas få arbetsuppgifter som gäller förvaltning av större kapital.

Att vara trader innebär vanligtvis att utföra de köp-/säljorder som andra ger dig - med varierande frihetsgrader. Inte att förväxla med förvaltning, där förvaltaren aktivt rattar en portfölj av innehav.
Citera
2007-12-23, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chutzpah
Att vara trader innebär vanligtvis att utföra de köp-/säljorder som andra ger dig - med varierande frihetsgrader. Inte att förväxla med förvaltning, där förvaltaren aktivt rattar en portfölj av innehav.

Om du som förvaltare sysslar med korttidshandel, är du inte då en trader? Möjligt att du har rätt i att det vanligtvis innebär att man utför order ifrån annat håll, det har jag ingen kunskap om!
Citera
2007-12-23, 17:36
Medlem
Tyvärr är just juniortrader ett "omöjligt" jobb. Kraven på att komma in är att man är en skicklig handlare (räcker med bara det, formella utbildningar kan vara ett litet plus), och att du handlat mycket med egna pengar. Den kombinationen, kombinerat med lönen gör att det är lönsammare att handlka själv.

Har själv varit i "svängen" att skaffa ett sådant jobb, och blev nästan chockad över "konkurransen". Nyutexaminerade brats som bara levde på en dröm, och aldrig hade tradat aktivt själva. När man sedan inser att man tjänar mer pengar själv hemma, inser man att hela yrket bara är bisarrt! Det ända glädjande med historien är hur snopna bratfolket blev när jag var den ända som kvalificerade mig, trots att jag inte har någon formel utbildning, och sedan tackade nej.
Citera
2007-12-23, 21:40
Medlem
Bud Fluds avatar
Hur ser karriärsvägen ut för traders? Ponera att man startar som junior trader. Vad är den mest sannolika samt den mest optimala karriärsvägen? Hedgefond är det jag kommer att tänka på men vad finns mer?
Citera
2007-12-23, 22:14
Medlem
Bud Flud:
Citat:
Hur ser karriärsvägen ut för traders? Ponera att man startar som junior trader. Vad är den mest sannolika samt den mest optimala karriärsvägen? Hedgefond är det jag kommer att tänka på men vad finns mer?

Mest sannolika är att du kommer fortsätta jobba som trader i 20 år sedan fortsätta upp inom hierarkin och bli chef. Detta förutsätter att du är en genomsnittlig trader.

Mest optimala är att du slår dig lös och fortsätter själv, eller blir fondförvaltare. Detta förutsätter att du är någolunda bra, vilket är mycket svårt.

Vad du handlar är ointressant, det finns pengar överallt, och kan du handla en sak kan du nästan handla allt.

Ett råd är att börja handla själv! Skulle ni bli grafiker utan att ha ritat någon gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in