2007-12-02, 16:04
Medlem
Buxnux - PCLOS med Enlightment och fluxbox

Fedora 8

PCLOS - Antagligen Gnome eller KDE

Kubuntu 7.10

Sabayon - Inte testat så mycket, skulle gärna vilja höra kommentar om det

Yoper? - Har inte testat, kanske inte är mycket att ha heller, men såg lite lurigt ut :P

Ja, det var väl de jag står emellan, har märkt att alla är rätt lika. Har kubuntu installerat just nu och är sugen på något nytt så att säga. Lutar mot Sabayon, så ge mig lite kommentarer nu!
2007-12-02, 16:06
Medlem
Ödlans avatar
Vad ska du ha datorn till? Tidigare kunskaper? Syfte?

Svara på rätt ställe också.
2007-12-02, 16:16
Medlem
Tja, jag är väl ganska grön om man jämför med andra här på FB som använder Linux, men jag klarar mig om man säger så. Lite svårt att säga användningsområde, mest att det ska kännas naturligt och någorlunda lätt att handskas med, förstår att du kommer säga kubuntu då, men jag har vill testa något nytt som sagt
2007-12-02, 16:20
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marbas
Lite svårt att säga användningsområde

Hur hade du tänkt dig att få hjälp utan att veta vad du ska ha datorn till? Seriöst, använd vilken dist du vill. Fönsterhanteraren som följer med spelar ingen som helst roll; du kan installera och använda vilken du vill och få alla distar du nämnt att se exakt identiska ut på grafikmässigt. "Nej jag kör inte Ubuntu jag kör Kubuntu", blah, som om fönsterhanterare har någon som helst påverkan.

Och somsagt, läs den klistrade tråden. Fyll ut den om du tycker att något saknas. Du är inte direkt den första som är nyfiken på nya system, även om det är svårt att förstå.
2007-12-02, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Hur hade du tänkt dig att få hjälp utan att veta vad du ska ha datorn till? Seriöst, använd vilken dist du vill. Fönsterhanteraren som följer med spelar ingen som helst roll; du kan installera och använda vilken du vill och få alla distar du nämnt att se exakt identiska ut på grafikmässigt. "Nej jag kör inte Ubuntu jag kör Kubuntu", blah, som om fönsterhanterare har någon som helst påverkan.

Och somsagt, läs den klistrade tråden. Fyll ut den om du tycker att något saknas. Du är inte direkt den första som är nyfiken på nya system, även om det är svårt att förstå.

Nu ska vi inte låta så där Får man fråga vad du använder?
2007-12-02, 16:25
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Nu ska vi inte låta så där Får man fråga vad du använder?

Slackware på shellservrar, FreeBSD på webbservrar/filservrar, Gentoo på utvecklingsmaskiner och Ubuntu på arbetsstationen (på väg att bytas ut mot Windows). Välj och vraka, vill du ha fler namn som inte säger dig något så finns det här.
2007-12-03, 17:54
Medlem
Kubuntu är bra och så gott som allt fungerar, om du skall ha den som desktop är detta bra. Mycket bra support

Fedora 8 har bara testat 7:an och det var lätt och bra, behövde inte installera drivisar heller av någon anledning.Bra till dekstop

PCLOS - PCLinuxOS tyckte jag inte alls om, bara skumt, mycke krångel.
Tyckte allmänt inte om det.

Buxnux samma som åvan men med en annan fönsterhanterare^^

Sabayon är en gentoo easy-to-use, så den är nog lätt och du kan nog lära dig samtidigt. ( har inte använt denna utan vad jag har läst )

Yoper avlägsen dist som jag inte tror har direkt mycke support ( inte använt den dock )
2007-12-03, 18:38
Medlem
contrerass avatar
Sabayons senaste DVD utgåva kör jag just nu, och allt är liksom igång från början, dom flesta codecs mm som behövs är installerade så du slipper det jobbet. Jag fick köra ett enkelt kommando för att få igång ljudet samt fråga på deras forum för att få alla musknappar att funka som dom ska. Testa lite olika Livedistar för att se vad som funkar bäst med ditt system.
2007-12-03, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av contreras
Sabayons senaste DVD utgåva kör jag just nu, och allt är liksom igång från början, dom flesta codecs mm som behövs är installerade så du slipper det jobbet. Jag fick köra ett enkelt kommando för att få igång ljudet samt fråga på deras forum för att få alla musknappar att funka som dom ska. Testa lite olika Livedistar för att se vad som funkar bäst med ditt system.

Tack för svar, har testat Sabayon som live-cd några gånger och håller med om att det är väldigt mycket klart i början, bra som live-cd, men är det lika bra när det är installerat? Kan dock tänka mig att det finns lika stora valmöjligheter som i andra distar, så jag tror jag installerar det nu..
2007-12-03, 19:27
Medlem
contrerass avatar
Citat:
Tack för svar, har testat Sabayon som live-cd några gånger och håller med om att det är väldigt mycket klart i början, bra som live-cd, men är det lika bra när det är installerat? Kan dock tänka mig att det finns lika stora valmöjligheter som i andra distar, så jag tror jag installerar det nu..

En fördel/nackdel med Sabayon är att alla ändringar du gör innan installation
följer med, så röj inte för mycket i Live innan du installerar. Det funkar lika bra installerat, men naturligtvis snabbare. Själv har jag inte hunnit testa så mycket hur det är att lägga tll nya program osv, men installera du så kan vi ju hjälpas åt om det uppstår problem.
2007-12-03, 20:08
Medlem
SLOBs avatar
Hojt!

Finns en utmärkt klistrad tråd:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=507161

*Denna tråd låst*

/S
mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto