2021-03-15, 02:25
Avslutad
För att Stockholmare är humorbefriade, dryga, upplåsta och tror att dom är bäst på allting. Att dom ens vet om att det existerar en värld utanför Stockholm är ett under, jämförbart med amerikanarna som inte vet vart Europa ligger eller att norden existerar, ungefär.
Citera
2021-03-17, 13:07
Medlem
Det enda jag stör mig på är att Stockholmare har en tendens att tro de kan ragga upp en hur enkelt som helst. :P
(Är tjej, innan blir anklagad för avundsjuka)
Citera
2021-03-17, 16:05
Medlem
526s avatar
Jag förstår inte vad som menas med att sthlmare är svåra att få kontakt med + att de är dryga?
Kan ni ge exempel? Är det på krogen ni försöker få kontakt?
Jag har aldrig upplevt det.

Att det finns gapiga buffliga personer på semester kan jag förstå, men knappast representaivt för sthlmare. När jag varit på andra orter där det är massa sthlmare beter de inte sig dåligt.

Tror det finns en stor överkänslighet som beror på avundsjuka som de skapat själva. När de träffar en sthlmare så letar de efter bekräftande beteenden. Confirmation bias helt enkelt.

Tvärtom tycker jag det finns många på landet som är jävligt dryga och gapiga. Finns en lätt agressiv attityd.
Citera
2021-03-18, 17:52
Medlem
det är nog mest fördomar men min fördom som jag fått bekräftat kring stockholmare är att de är motsatsen till jordnära......
Citera
2021-03-18, 22:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miller_zero
Japp.. vi är avundsjuka för att vi inte kan skapa så många överflödiga trådar som ni kan.

Ha! Ha! Men ett sjukt överflödigt inlägg lyckades du skrapa ihop till!
Citera
2021-03-18, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag förstår inte vad som menas med att sthlmare är svåra att få kontakt med + att de är dryga?
Kan ni ge exempel? Är det på krogen ni försöker få kontakt?
Jag har aldrig upplevt det.

Att det finns gapiga buffliga personer på semester kan jag förstå, men knappast representaivt för sthlmare. När jag varit på andra orter där det är massa sthlmare beter de inte sig dåligt.

Tror det finns en stor överkänslighet som beror på avundsjuka som de skapat själva. När de träffar en sthlmare så letar de efter bekräftande beteenden. Confirmation bias helt enkelt.

Tvärtom tycker jag det finns många på landet som är jävligt dryga och gapiga. Finns en lätt agressiv attityd.

Helt enig. Många ute i landet blir konstiga när de är i närheten av Stockholmare. Stort behov av att hävda sig. Synd, då jag och säkert många andra absolut inte ser ned på icke stockholmare, tvärt om.
Citera
2021-03-18, 22:51
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Helt enig. Många ute i landet blir konstiga när de är i närheten av Stockholmare. Stort behov av att hävda sig. Synd, då jag och säkert många andra absolut inte ser ned på icke stockholmare, tvärt om.
Jag har aldrig hört en Stockholmare varit nedlåtande mot landsbor. Det är en myt. Det enda är att det kan skojas med någon inflyttad kollega, men det är självironi och skämt.
Tvärtom tycker man att folk från landet är genuina och rejäla. Igen tycker illa om tex en norrlänning.

Däremot finns det en typ av inflyttade individer som drar på sig en stroppig attityd och blir mer stockholm än stockholmarna själva. Eller rättare sagt som de tror att sthlmare är. Det har blivit en självuppfyllande profesia iom att stroppiga inflyttade kollar på andra stoppiga inflyttade och tror att de är så man ska vara. Men egentligen tar de bara med sig en dryg attityd från småstäderna.
Förmodligen är det personer som ansåg sig vara lite bättre än de andra i staden de kom från. Typ ICA handlarens son eller duktiga flickan i skolan. Sen kommer de hit och rynkar på näsan.

Det går inte att säga att sthlmare är på ett visst sätt. Sthlm består av inflyttade från hela sverige + resten av världen. Eller så är jag hemmablind. Men tycker inte det finns en typisk sthlm attityd. Det är så blandat av allt.
Senast redigerad av 526 2021-03-18 kl. 22:54.
Citera
2021-03-18, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag har aldrig hört en Stockholmare varit nedlåtande mot landsbor. Det är en myt. Det enda är att det kan skojas med någon inflyttad kollega, men det är självironi och skämt.
Tvärtom tycker man att folk från landet är genuina och rejäla. Igen tycker illa om tex en norrlänning.

Däremot finns det en typ av inflyttade individer som drar på sig en stroppig attityd och blir mer stockholm än stockholmarna själva. Eller rättare sagt som de tror att sthlmare är. Det har blivit en självuppfyllande profesia iom att stroppiga inflyttade kollar på andra stoppiga inflyttade och tror att de är så man ska vara. Men egentligen tar de bara med sig en dryg attityd från småstäderna.
Förmodligen är det personer som ansåg sig vara lite bättre än de andra i staden de kom från. Typ ICA handlarens son eller duktiga flickan i skolan. Sen kommer de hit och rynkar på näsan.

Det går inte att säga att sthlmare är på ett visst sätt. Sthlm består av inflyttade från hela sverige + resten av världen. Eller så är jag hemmablind. Men tycker inte det finns en typisk sthlm attityd. Det är så blandat av allt.

Jag skulle väl säga att den där stockholmsattityden hittar man nog i alla huvudstäder. Jag har ivarjefall märkt av exakt samma typ av attityd här nere i Köpenhamn och nej jag skulle väl inte säga att det där heller rör sig om alla, utan om en del. Den formas av en dröm om ett jetset liv i den coola huvudstaden, karriär till varje pris, använda vassa armbågar och ett alldeles för stort ego. Allt det där skapar en stil som kan kännas ganska så oskön om man själv blir drabbad av den och inte själv är inne på den linjen. Sedan rör det sig nog minst lika mycket, om inte mer, av inflyttade som annamar detta koncept.
Citera
2021-03-18, 23:18
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag skulle väl säga att den där stockholmsattityden hittar man nog i alla huvudstäder. Jag har ivarjefall märkt av exakt samma typ av attityd här nere i Köpenhamn och nej jag skulle väl inte säga att det där heller rör sig om alla, utan om en del. Den formas av en dröm om ett jetset liv i den coola huvudstaden, karriär till varje pris, använda vassa armbågar och ett alldeles för stort ego. Allt det där skapar en stil som kan kännas ganska så oskön om man själv blir drabbad av den och inte själv är inne på den linjen. Sedan rör det sig nog minst lika mycket, om inte mer, av inflyttade som annamar detta koncept.

Ja nu när du beskriver det så fattar jag bättre. Det har du rätt i. Det finns en ganska hård streberkultur och tävlingsinstinkt. Det skapas av att det händer mycket och alla är på samma slagfält. Men det är också en tjusning i konkurrensen, lite som i sport. Kampglöd.
Men den ska ju inte gå ut över privatlivet och göra folk otrevliga.
Citera
2021-03-25, 02:13
Medlem
Problemet med stockholmare är att de lider av ett oförtjänt storebrorskomplex. De tror att de är bättre än resten av landet för att de bor i en metropolitisk storstad, men inser inte att de i själva verket bor i en relativt liten och väldigt geografiskt isolerad stad. Man kan jämföra med Köpenhamn som känns betydligt mer internationell än Stockholm, men som trots det inte likt Stockholm gett sig själv titeln "the capital of Scandinavia". Dessutom är de väldigt snobbiga. Det går en på nerverna att medborgare i andra större städer som Köpenhamn, New York, Berlin m.m. klarar av att vara ödmjuka, samtidigt som stockholmare verkar helt oförmögna till det. Med detta sagt kan man inte dra alla över en kam, men den generella airen i Stockholm känns ovanligt arrogant.

Det korta svaret är att de är narcissistiska bönder som inte inser att de är bönder, internationellt sett.
Senast redigerad av HumanMale 2021-03-25 kl. 02:16.
Citera
2021-05-08, 07:41
Medlem
Liberationfronts avatar
Mindervärdeskomplex och avundsjuka.
Det är oftast så i många länder runtom världen. Mot hufvudstäder.

Tror det är strukturellt/kulturellt.

Bönder vs. Borgare.
Citera
2021-05-08, 21:53
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Det mesta inom TV-produktion kommer från 08 och här syns pk-eliten mest av allt. Detta blir då landets bild av den typiske stockholmaren. Då klandrar jag dem inte för att hata stockholmare. Det finns vettiga stockholmare också men det är inte de som syns. Det är Betnér, Ernman, Schyffert och annat vidrigt som får representera Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in