Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-17, 12:12
  #1849
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Till stor del är väl detta ett tonårsfenomen?

Det finns ju knappast nån som är vuxen som håller på och hävdar sig efter vilken stad man kommer ifrån, det är ju nåt som man gjorde eventuellt när man var 17 och gick på fotbollsmatch.

Plus så flyttar alla runt så jäkla mycket nuförtiden, på min arbetsplats tror jag andelen ”riktiga” stockholmare är under 50%.

Ja, det är nog främst yngre som håller på så, men kan garantera att det finns äldre som har samma behov av att hävda sig.
Citera
2024-03-23, 15:57
  #1850
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av em krej
Jag är från Stockholm, och var man än åker i landet blir man hatad för att man är Stockholmare. Jag tycker själv inte illa om skåningar, göteborgare, norrlännigar osv. Förutom att man pratar så fult i södra
Sverige.
Vad grundar sig detta småstadskomplex i? Känner de sig utanför, att de inte är en del utav Sverige? Jag har märkt att på nyheterna osv så är det nästan alltid Stockholm som det händer något i. Är det därför vi är hatade? För att de andra inte får vara med? Det är som i skolan på gympalektionerna, de sämsta blir valda sist och ingen lägger märke till dem. De sämsta i det här fallet mostvarar resten utav Sverige. Är avundsjuka det enkla svaret?


Quite a few people in the Swedish rural areas and small towns who were explaining to me that Stockholm residents are nothing but arrogant.
Such place-based resentment is not limited to Sweden, though. You'll find it anywhere in the world. It's probably activated whenever people who live in a certain place suspect that the ones who live in another place are unfairly advantaged: they get more media attention, earn more, have better access to services, etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback