Citat:
Ursprungligen postat av
Bebbanburg
Helt enig. Många ute i landet blir konstiga när de är i närheten av Stockholmare. Stort behov av att hävda sig. Synd, då jag och säkert många andra absolut inte ser ned på icke stockholmare, tvärt om.
Jag har aldrig hört en Stockholmare varit nedlåtande mot landsbor. Det är en myt. Det enda är att det kan skojas med någon inflyttad kollega, men det är självironi och skämt.
Tvärtom tycker man att folk från landet är genuina och rejäla. Igen tycker illa om tex en norrlänning.
Däremot finns det en typ av inflyttade individer som drar på sig en stroppig attityd och blir mer stockholm än stockholmarna själva. Eller rättare sagt som de tror att sthlmare är. Det har blivit en självuppfyllande profesia iom att stroppiga inflyttade kollar på andra stoppiga inflyttade och tror att de är så man ska vara. Men egentligen tar de bara med sig en dryg attityd från småstäderna.
Förmodligen är det personer som ansåg sig vara lite bättre än de andra i staden de kom från. Typ ICA handlarens son eller duktiga flickan i skolan. Sen kommer de hit och rynkar på näsan.
Det går inte att säga att sthlmare är på ett visst sätt. Sthlm består av inflyttade från hela sverige + resten av världen. Eller så är jag hemmablind. Men tycker inte det finns en typisk sthlm attityd. Det är så blandat av allt.