Använder av princip inte trekrok vid vinterfiske, visst så är chanserna att kroka och landa (isa?

) fisken betydligt större men jag tycker att en del av tjusningen är det manuella krokandet man måste göra när man fiskar med angelkrok.
Att sitta och låta linan gå ut mellan fingrarna och vänta på att gäddan ska stanna och börja vända mörten i munnen, samt chansen att misslyckas med krokningen ser jag som halva nöjet med vinterfiske efter gädda. Dessutom är ju gäddorna ganska slöa vintertid så nån vidare fight blir det ju inte på annat än på stora gäddor. Som tur är så brukar det vara lättare att få stor gädda vid isfiske, iallafall är det min erfarenhet.
Har faktiskt börjat använda tafts på några av mina angeldon, fast jag är tveksam till om en angelkrok verkligen sitter kvar i en gäddmun med tanke på att man brukar behöva hålla linan väldigt sträckt när man ska hala in dem ifall de inte ska lossna. Vill dock inte ta chansen och det är ju även onödigt att tappa fisk och utrustning.
Tappade förresten en angelkrok vid ett hugg en tidig morgon förra vintern, men innan jag hunnit få fram en reservkrok ur packningen så fällde angeldonet närmast det drabbade och efter lite halande så fick jag upp en stor lake med 2 krokar i munnen.
Alla argument om att fiskar känner smärta och blir stressade av krokar kan inte ha gällt denna lake som gick på närmaste mört omedelbart efter att fått en angelkrok på 5-6cm fastsatt i munnen.