• 1
  • 2
2007-12-02, 01:37
Medlem
Är det någon som har några bra råd om man vill fiska i en stor sjö på vintern. Insjööring, gädda, aborre.

P.S INTE pimpling
Citera
2007-12-03, 09:08
Medlem
Per Plexs avatar
Om du inte vill pimpla så går det väl alltid att angla eller ismeta. Fast det är väl mest riktat mot gädda även om man kan få en och annan grov abborre.
Citera
2007-12-03, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Per Plex
Om du inte vill pimpla så går det väl alltid att angla eller ismeta. Fast det är väl mest riktat mot gädda även om man kan få en och annan grov abborre.
Så fort isen lagt sig kan man ju ge sig ut för att klubba lake..
Citera
2007-12-03, 16:29
Medlem
Burning Beards avatar
Först kolla in om det finns en djupkarta eller sjökort över sjön, branter och grundtoppar brukar vara bra ställen att ismeta/angla på. Om du har möjlighet så ta med ett ekolod ut på isen, då kan du leta dig fram till mört- och abborrstimmen, där finns garanterat predatorerna.

Det går utmärkt att ismeta abborre, bara att köra mindre krokar och tunnare lina, och mindre betesfisk. Till gädda kör gärna med betesfisk i storleken 30 cm om du kan få tag i den, annars gärna dubbla strömmingar eller en halv makrill. Levande bete är att föredra, men annars går dött bra.

Till abborre använd levande bete, mört i storlek 6 - 12 cm är bäst. Tänk också på att abborren är extremt känslig för motstånd och spottar direkt i sånt fall.

Lake kan ismetas på samma sätt som gädda, fast då är dött bete att föredra, själv kör jag oskalad räka som får ligga på botten, vilket har funkat bra.
Citera
2007-12-03, 17:16
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skakle
Är det någon som har några bra råd om man vill fiska i en stor sjö på vintern. Insjööring, gädda, aborre.

P.S INTE pimpling

Vill du inte isfiska öht rekomenderas laxfiske i Vättern.
Det går bra att spinnfiska från land i december/januari
februari. Västra sidan ska vara "bäst".

Från Jönköping och uppåt finns det många fina vikar.
När det blåser östan samlas bytesfisken upp i vikarna.

Finns en del info på nätet, googla.
Citera
2007-12-03, 19:48
Medlem
Bloodbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle-gusaf
Så fort isen lagt sig kan man ju ge sig ut för att klubba lake..

Det där är intressant. Vad är anledningen till att lakarna står precis under isen?

Att fiska med angeldon är något jag rekommenderar varmt. Det är fruktansvärt kul och kan verkligen vara effektivt om man är på rätt ställen. Har faktiskt fått en abborre på 1,6 kilo på angeldon, snacka om förvåning Öring kan man också få om man har lite flyt, det har åtminstone hänt mig en gång.
Citera
2007-12-03, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodbound
Det där är intressant. Vad är anledningen till att lakarna står precis under isen?
Laken kan ju inte direkt stå ovan isen. (var bara tvungen, sorry..)
På grundare vatten gör ju isen så att laken hamnar precis under isbotten och när man då klubbar till isen skapas en tryckvåg som bedövar den.
Man kan ju så klart inte klubba lake på 1m djup eller mer och inte heller på tjockare is än att den går sönder vid slaget.
Klubba lake gör man bäst på spegelblank ny is om natten med flicklampa som guide.
Citera
2008-01-22, 00:19
Medlem
Per Plexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodbound

Att fiska med angeldon är något jag rekommenderar varmt. Det är fruktansvärt kul och kan verkligen vara effektivt om man är på rätt ställen. Har faktiskt fått en abborre på 1,6 kilo på angeldon, snacka om förvåning Öring kan man också få om man har lite flyt, det har åtminstone hänt mig en gång.

Stor abborre är inte helt ovanligt att få på angling, dock så är chanserna inte så stora att kroka dem. Jag har ett par don med något mindre angelkrokar som jag brukar agna med mindre betesfiskar ifall något av de ordinarie donen ger upprepade "småfällningar" dvs att korta längder lina dras ut utan att betet skadas nämvärt, i dessa fall är det för det mesta abborrar som är där och med en mindre krok och bete dröjer det ofta inte länge innan man har ett par rejäla bitar.
Enligt min erfarenhet så får man sällan abborre annat än tidigt på morgonen strax efter sopuppgången, men det kan ju vara frågan om en lokal variation.

Hur är det förresten med angling vs ismete här på forumet? Är det ismete som gäller för de flesta?
Citera
2008-01-23, 10:52
Medlem
jag byte från angling till ismete för två år sedan. Tycker det är bra mycket roligare. Väntar på isen här i småland.
Citera
2008-01-26, 18:29
Medlem
Burning Beards avatar
Citat:
Stor abborre är inte helt ovanligt att få på angling, dock så är chanserna inte så stora att kroka dem. Jag har ett par don med något mindre angelkrokar som jag brukar agna med mindre betesfiskar ifall något av de ordinarie donen ger upprepade "småfällningar" dvs att korta längder lina dras ut utan att betet skadas nämvärt, i dessa fall är det för det mesta abborrar som är där och med en mindre krok och bete dröjer det ofta inte länge innan man har ett par rejäla bitar.
Enligt min erfarenhet så får man sällan abborre annat än tidigt på morgonen strax efter sopuppgången, men det kan ju vara frågan om en lokal variation.

Hur är det förresten med angling vs ismete här på forumet? Är det ismete som gäller för de flesta?

Byt ut angelkroken mot en trekrok istället, så kommer du att kroka alla fiskar oftare. Till gädda funkar storlek 1 - 2 bra, till abborre skulle jag köra storlek 6 - 10.

Glöm inte ståtafsen bara, ingen fisk ska behöva simmma runt med ett tackel i munnen.

För mig är det endast ismete som gäller sedan 2003, mycket roligare och mer sport än angling. Men visst, jag förstår dem som anglar, det är skoj att känna på en pigg gädda direkt via linan.
Citera
2008-01-26, 21:20
Medlem
Per Plexs avatar
Använder av princip inte trekrok vid vinterfiske, visst så är chanserna att kroka och landa (isa? ) fisken betydligt större men jag tycker att en del av tjusningen är det manuella krokandet man måste göra när man fiskar med angelkrok.
Att sitta och låta linan gå ut mellan fingrarna och vänta på att gäddan ska stanna och börja vända mörten i munnen, samt chansen att misslyckas med krokningen ser jag som halva nöjet med vinterfiske efter gädda. Dessutom är ju gäddorna ganska slöa vintertid så nån vidare fight blir det ju inte på annat än på stora gäddor. Som tur är så brukar det vara lättare att få stor gädda vid isfiske, iallafall är det min erfarenhet.

Har faktiskt börjat använda tafts på några av mina angeldon, fast jag är tveksam till om en angelkrok verkligen sitter kvar i en gäddmun med tanke på att man brukar behöva hålla linan väldigt sträckt när man ska hala in dem ifall de inte ska lossna. Vill dock inte ta chansen och det är ju även onödigt att tappa fisk och utrustning.
Tappade förresten en angelkrok vid ett hugg en tidig morgon förra vintern, men innan jag hunnit få fram en reservkrok ur packningen så fällde angeldonet närmast det drabbade och efter lite halande så fick jag upp en stor lake med 2 krokar i munnen.

Alla argument om att fiskar känner smärta och blir stressade av krokar kan inte ha gällt denna lake som gick på närmaste mört omedelbart efter att fått en angelkrok på 5-6cm fastsatt i munnen.
Citera
2008-01-26, 22:49
Medlem
Burning Beards avatar
Citat:
Använder av princip inte trekrok vid vinterfiske, visst så är chanserna att kroka och landa (isa? ) fisken betydligt större men jag tycker att en del av tjusningen är det manuella krokandet man måste göra när man fiskar med angelkrok.

Nja, det är väl inte så att själva krokningen sker enklare med trekrok, snarare så tröttar den mörten mindre och så ger de mindre risk att gäddan kliver av under själva fighten/landningen. Kroka måste man göra, fördelen med trekrok är att du kan kroka snabbare vid hugget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in