2014-02-03, 15:59
Medlem
Wahnsinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginzling
Inte hittat något om Theo som blev skjuten på Glasa Gåsen (gatukök) i Lund 1992
Dags för en bump!

Gatuköket i fråga låg väl precis där på hörnet, där det nu ligger nån fastighetsbyrå? Jag håller på att bli tokig på detta. Jag VET att jag såg någon sån där rekonstruktion av mordet i något kriminalprogram från 90-talet, där man fick se hur snubben sköts mitt på ljusa dagen med folk bakom i kön och allt. Är det verkligen ingen som har någon info?

Anledningen till att jag undrar är att jag själv har varit där med farsan och ätit, och jag minns så väl att killen bakom disken skämtade med mig om att barn minsann inte ska dricka sprit (jag hade bett om en sprite). Det känns bara som om 1992 är lite väl länge sedan, för då var jag knappt 6 år, och det känns som en lite väl tidig ålder att dricka läsk, iaf för mig. Kan det vara så att gatuköket drevs i några år till efter mordet?
Citera
2018-12-13, 00:14
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Tommy Gripenhov, 49 år, Helsingborg, december 1991.
Gripenhov var affärsman och var på väg till en konkursförhandling i tingsrätten. När han satt sig i sin bil utanför kontoret briserade en bomb. Polisen är säker på att mordet inte hade med hans affärer att göra. Motivet tros istället finnas i hans privatliv. En nära släkting, dömd för att ha hanterat sprängmedel och även sprängt laddningar, har suttit häktad. Han reste utomlands samma morgon som mordet ägde rum och hade ett helt kemilaboratorium i hemmet. Misstankarna har formellt skrivits av. Inga andra teorier har lett vidare.

Affärsman var han inte i någon större grad, däremot ganska ok privat. Han gillade polska damer, och med det i åtanke så var mordet klart som ett brev på posten. Skilsmässan stod för dörren och frun ville åt den exklusiva BMW´n. Nåväl, den skrevs över dagarna innan på ett av de många bolagen, så den vår oåtkomlig. Anyway, fruns kemikalieintresserade son hade tidigare experinmenterat i villan på FM Franzens gata så huset fått sprickor och behövde renoveras. Fixa en cocktail som delade mordoffret i tre delar och gjorde BMW´n skrotfärdig var en enkel match för den polske kemisten...
Nu är han mest känd för diverse stölder och export av stulna bilar till Polen..
Frun lierade sig efter mordet med den fd åklagaren i Helsingborg och fick således inside från polishuset. Bra om man behövde emigrera med expressfart...Åklagaren åkte visst på en rejäl reprimand.. Sens moral;. Gärna polska kvinnor, men då enbart under 1-2 timmar och mot kontant verlag.

Som en liten passus så gick bomben av runt 11.00, Den polska kvinnan och sonen satt då redan på flyget till Chicago som avgick runt 10.00
Men polisen lyste dem direkt så det var återfärd med handklovar från Chicago. Den Svenska polisen hade sedan välkomstkommite på Kastrup.

Polisen vill fortfarande ha in tips från allmänheten som förhoppningsvis leder till en mördare och en fällande dom.

https://www.metro.se/artikel/15-kall...hj%C3%A4lp-med
Citera
2018-12-13, 01:00
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Polisen vill fortfarande ha in tips från allmänheten som förhoppningsvis leder till en mördare och en fällande dom.

https://www.metro.se/artikel/15-kall...hj%C3%A4lp-med

Att det var den polska kemisten är lågoddsare.
Ibland får man konstatera att bevisen inte räcker.
Citera
2018-12-13, 01:36
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Att det var den polska kemisten är lågoddsare.
Ibland får man konstatera att bevisen inte räcker.

Jo. Men att en snorunge kommer undan så lätt är besvärande, för polisen. Hur mycket spår måste det inte ha funnits i bilen, på bomben och i den polske kemistens rum?
Citera
2018-12-13, 02:28
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Jo. Men att en snorunge kommer undan så lätt är besvärande, för polisen. Hur mycket spår måste det inte ha funnits i bilen, på bomben och i den polske kemistens rum?

Han sprängde av sina experiment i hemmet så fasaden sprack på huset vid FM Franzens gatan. Det krävs mycket deg för ett hus skall spricka i fasaden. Gripenhov själv delades tydligen i 3 delar. Allt enligt min kompis som var fotograf vid den tiden. Bomben satt under bilen, just under förarstolen. Laddningen var enorm, motorhuven flög över hustaket på Landskronavägen 16 och landade på innergården.
Men spår av bomb, kemikalier eller annat kunde inte polisen binda till polacken. Därvidlag var han skicklig. Han är numera " känd " hos polisen som det så fint heter.
Senast redigerad av Mullret 2018-12-13 kl. 02:38.
Citera
2018-12-13, 03:08
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Han sprängde av sina experiment i hemmet så fasaden sprack på huset vid FM Franzens gatan. Det krävs mycket deg för ett hus skall spricka i fasaden. Gripenhov själv delades tydligen i 3 delar. Allt enligt min kompis som var fotograf vid den tiden. Bomben satt under bilen, just under förarstolen. Laddningen var enorm, motorhuven flög över hustaket på Landskronavägen 16 och landade på innergården.
Men spår av bomb, kemikalier eller annat kunde inte polisen binda till polacken. Därvidlag var han skicklig. Han är numera " känd " hos polisen som det så fint heter.

Jösses vilken smäll det måste ha varit.
Citera
2018-12-14, 01:07
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:

Har du något namn på polacken? Känner du till om han lever?
Citera
2025-11-12, 09:45
Bannlyst
När Claes Bergén efter helgen inte dykt upp på sin arbetsplats blev kollegorna oroliga och på onsdagen den 10 november 1999 kontaktade de hans anhöriga. Claes anhöriga åkte till hans bostad och fann honom där död. Claes hade utsatts för yttre våld och avlidit till följd av detta.

Fredagen den 5 november besökte Claes en restaurang på Monbijougatan i Malmö. Han lämnade enligt uppgift restaurangen någon gång mellan 01:30 - 03:00 natten till lördagen. Detta är det sista kända livstecknet från Claes.

https://polisen.se/aktuellt/kalla-fa...ky_3YKaeLUUfpw

fanns även nån artikel i expressen jag inte hittar nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in