2007-12-01, 17:34
Medlem
Celerons avatar
Här är en i mitt tycke mycket intressant artikel som passar ypperligt på den här avdelningen av flashback.

http://sydsvenskan.se/malmo/article281027.ece

Någon som kommer ihåg något av dessa brott ?.
Bodde i närheten ?.
Var ögonvittne eller närapå ?.
Vet något ytterligare om något fall ?.
Någon spekulation om någon av dessa mord ?.

Ordet är fritt.
Citera
2007-12-01, 18:25
Medlem
klempos avatar
Citat:
Xam Muoi Trinh, 36 år, Malmö, november 1996.

Dödad med kniv eller något liknande vapen i en tvättstuga på Docentgatan. Polisen tror att mordet kan bevisas om man hittar rätt misstänkt. Det finns blodspår och DNA-spår som tros komma från mördaren. Två män har varit anhållna som misstänkta. Båda har friats under polisutredningen.

Kommer ihåg händelsen då min tjejkompis bodde där . Vet att mordet var mycket mystisk eftersom "kinesen" var en vanlig hederlig människa . Rykte spreds bland grannar att mördaren är offrets fru som uppfattades galen av andra..

Citat:
Sasa Vucicevic, 23 år, Malmö, november 2001.

Skjuten efter några månader i Sverige. Polisen hade flera spaningsuppgifter om honom eftersom han under sin korta tid här umgicks med flera kriminella.
Under en rättegång i Bosnien mot Goran Kotaran, dömd två gånger i Sverige för mord, kom uppgifter om att det var Kotaran som dödade Vucievic. Skånepolisen har under hösten 2007 begärt att få förhöra Kotaran i Bosnien.

Några månader .. hmm ..är nästan säker att han var här en längre tid..
Kan även bekräfta att killen var ganska snäll och omtyckt av andra , vilket många har svårt att förstå att han var tung kriminell då han verkligen hade "fötterna på jorden" ..
Troligtvis är den galne Kotoran skyldig till mordet då han inte behöver mycket med anledningar för motiv.

Får alltid obehaglig känsla när jag passerar mordplatsen..
Citera
2007-12-01, 20:52
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Man, 79 år, Eslöv, juni 1986.
Hans anhöriga saknade honom och begärde polishjälp. Mannen hittades därefter mördad i sin lägenhet. Han hade varit död några dagar. Skånepolisens grupp för kalla fall arbetar under våren 2007 med fallet. Mannen mördades på grund av sin sexuella läggning, är den senaste teorin. Han hade flera tillfälliga kontakter med yngre män. Genom motivet kopplar kalla fall-gruppen mordet till tre andra utredningar om mord på homosexuella.
Gösta Fessé, en bög som inte drog sig för att bjuda hem småkillar och bjuda på brännvin. Jag har mina egna misstankar om vem som har gjort det (var själv 16 när det hände och vet många som gick till gubben för att supa). Jag tror inte heller att det finns nån koppling till dom andra fallen det pratas om, bl.a ytterliggare ett mord på en bög i Eslöv:
Citat:
Man, 36 år, Eslöv, juli 2002.
Hittades mördad i sin lägenhet den 20 juli. Han hade tidigare varit utsatt för hot, bland annat fått sin ytterdörr insparkad. Polisen har inte avslöjat mordmetoden.
Polisens kalla fall-grupp misstänker att mannen mördades för att han var homosexuell och polisen har sökt samband med tre andra mord som kan ha skett på grund av offrens sexuella läggning.
Namnet på den mördade var Jonas Ahlgren.

Citat:
Carina Thorén, 34 år, Eslöv, september 2000.
När hon hittades mördad fanns det en man i lägenheten. Han blev anhållen men släpptes. Rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp (GMP) har varit inkopplad i utredningen. Mördaren tros vara en av kvinnans bekanta.
Här tror jag att den som satt anhållen är skyldig. Båda två var knarkare. Det hände i det s.k. Malmöhuset på Södergatan.
Citera
2007-12-01, 21:04
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Niklas Elmberg, 20 år, Lund, oktober 1991.
Mördades strax efter att han lämnat en kamrat vid en korvkiosk i Lund för att cykla hem till Bjärred. Han kom inte fram och efterlystes genast eftersom han hade bokat en utlandsresa. Kroppen hittades efter några dagar i ett dike. Elmberg hade dödats med flera knivhugg. Cykeln hade stulits av förbipasserande och hittades efter flera dagar i Lund sedan en anhörig i familjen hört av sig till polisen. Polisen kalla fall-grupp granskade våren 2007 fallet sedan nya tips om vem som kan ligga bakom mordet nått polisen. Tipsen avfärdades efter granskning och polisen bedömer nu att utredarna inte kan komma vidare i utredningen.

Det här mordet var värsta ångestgrejen för mig eftersom jag passerade stället där killen hittades minst fyra gånger medan han fortfarande låg kvar, varav tre sent på kvällen. På moppe. Drömde mardrömmar om vad som kunde ha hänt om jag hittat Niklas eller det varit en seriemördare på gång som återvänt till brottsplatsen. Men varken jag eller någon jag känner visste vem Niklas var. Verkar som ett typiskt kusligt och fullkomligt "onödigt" mord.
Citera
2007-12-02, 00:05
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klempo
Troligtvis är den galne Kotoran skyldig till mordet då han inte behöver mycket med anledningar för motiv.

Tycker mig hört/sett namnet förut. Var det inte han som var en slags torped för Jugoslav-maffian i Sverige eller minns jag fel ?. En "heltokig" kille.

Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Det här mordet var värsta ångestgrejen för mig eftersom jag passerade stället där killen hittades minst fyra gånger medan han fortfarande låg kvar, varav tre sent på kvällen. På moppe. Drömde mardrömmar om vad som kunde ha hänt om jag hittat Niklas eller det varit en seriemördare på gång som återvänt till brottsplatsen. Men varken jag eller någon jag känner visste vem Niklas var. Verkar som ett typiskt kusligt och fullkomligt "onödigt" mord.

Intressant/hemsk läsning. En sak undrar jag över dock ?. Kommer du ihåg hur s.a.s "skvallret på byn" gick ?. Vad sades om den mördade ?. Vem trodde man kunde vara gärningsman ?. Och liknande "snack".
Citera
2007-12-02, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Tycker mig hört/sett namnet förut. Var det inte han som var en slags torped för Jugoslav-maffian i Sverige eller minns jag fel ?. En "heltokig" kille.

Här kan du läsa en hel del om honom:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=133571
http://www.flashback.org/showthread.php?t=509891
Citera
2007-12-02, 00:13
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Durden
Här kan du läsa en hel del om honom:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=133571
http://www.flashback.org/showthread.php?t=509891

Thank you Mr.Durden.

edit:Helstörd kille. Kan ju inte räckt med att han såg sin farsa bli skjuten för att bli så här knäpp. Måste ju vara något mera.
Citera
2007-12-02, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klempo
Kommer ihåg händelsen då min tjejkompis bodde där . Vet att mordet var mycket mystisk eftersom "kinesen" var en vanlig hederlig människa . Rykte spreds bland grannar att mördaren är offrets fru som uppfattades galen av andra..

Några månader .. hmm ..är nästan säker att han var här en längre tid..
Kan även bekräfta att killen var ganska snäll och omtyckt av andra , vilket många har svårt att förstå att han var tung kriminell då han verkligen hade "fötterna på jorden" ..

Får alltid obehaglig känsla när jag passerar mordplatsen..

Ja det sägs väl att Sasa hade sagt att han tyckte att Goran hade en snygg mamma, tyvärr så kostade nog den kommentaren honom livet.
Citera
2007-12-02, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blåa gumman
Ja det sägs väl att Sasa hade sagt att han tyckte att Goran hade en snygg mamma, tyvärr så kostade nog den kommentaren honom livet.

Goran har väl erkänt det mordet vill jag minnas?

Citat:
Thank you Mr.Durden.

Varsågod
Citera
2007-12-02, 00:53
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Intressant/hemsk läsning. En sak undrar jag över dock ?. Kommer du ihåg hur s.a.s "skvallret på byn" gick ?. Vad sades om den mördade ?. Vem trodde man kunde vara gärningsman ?. Och liknande "snack".

Det allra läskigaste var att han hade alla värdesaker kvar - plånboken med pengar och körkort etc och en kamera bl.a. Det enda som saknades var cykeln och den visade sig ha blivit snodd av en helt annan person, som inte visste att det låg ett lik en bit därifrån. Glasögonen låg närmare kroppen, som om någon stoppat killen och tvingat honom av cykeln, sen sprang han för livet, hanns upp av mördaren, tappade brillorna, kämpade vidare ytterligare en bit och höggs sedan ihjäl. Spekulationerna rörde sig mest kring att det skulle ha varit en galning som låg och lurpassade i mörkret som ett rovdjur, och där kommer Niklas cyklande helt ensam på en öde landsväg.... fy fan, ryser när jag tänker på det.

Det enda jag vet om killen är att han var lite av en nörd, pluggade som fan och skulle precis ge sig iväg på en resa till Kina när han blev mördad. Han höll inte på med droger eller kriminalitet, var inte bög eller *annorlunda* på något annat sätt, var inte skyldig nån pengar, var inte våldsam eller jobbig eller störd, en vanlig kille bara.
Citera
2007-12-02, 01:42
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Durden
Goran har väl erkänt det mordet vill jag minnas?

Läste i en artikel på en av trådarna du länkade till att han tydligen erkänt det mordet för polisen i Bosnien. Killen är ju minst sagt störd. Han borde ju sitta inlåst på livstid. Verkligen en som man kan kalla för "farlig för allmänheten".

Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Det allra läskigaste var att han hade alla värdesaker kvar - plånboken med pengar och körkort etc och en kamera bl.a. Det enda som saknades var cykeln och den visade sig ha blivit snodd av en helt annan person, som inte visste att det låg ett lik en bit därifrån. Glasögonen låg närmare kroppen, som om någon stoppat killen och tvingat honom av cykeln, sen sprang han för livet, hanns upp av mördaren, tappade brillorna, kämpade vidare ytterligare en bit och höggs sedan ihjäl. Spekulationerna rörde sig mest kring att det skulle ha varit en galning som låg och lurpassade i mörkret som ett rovdjur, och där kommer Niklas cyklande helt ensam på en öde landsväg.... fy fan, ryser när jag tänker på det.

Det enda jag vet om killen är att han var lite av en nörd, pluggade som fan och skulle precis ge sig iväg på en resa till Kina när han blev mördad. Han höll inte på med droger eller kriminalitet, var inte bög eller *annorlunda* på något annat sätt, var inte skyldig nån pengar, var inte våldsam eller jobbig eller störd, en vanlig kille bara.

Precis som du säger.Otroligt skumt och otäckt mord. Mördaren måste ju nästan varit ute efter honom eller kanske vem som helst. Varför ha kniv annars ?. Och bevisligen inte ute efter värdesaker. Bara ute för att döda ?.
Brrrr.... Jag förstår hur ni måste ha känt det tiden efter mordet när detaljerna gick upp för folk. Och kanske fortfarande känner till viss del eftersom ingen är gripen.

Jag ser fyra alternativ:

1. Killen levde ett EXTREMT väldolt dubbelliv och orsaken till hans död finns där.
2.Mördaren bor inom en viss radie från området och är den typens seriemördare för vilken det går extremt långt mellan hans "lust" att döda.
3. Samma personlighetstyp som ovan men bor långt därifrån och var bara mest på genomresa i Bjärred. Men med mordmotiv i bakhuvudet.
4. Rån som blev avbrutet.

Hoppas att jag inte oroat dig allt för mycket nu. Men fallet är samtidigt som det är märkligt så är det intressant.
Citera
2008-02-03, 01:00
Medlem
Gula Fubbens avatar
Ouppklarade mord i Skåne sedan 1981.

Uppdaterad 2 februari 2008, 23:35.

http://sydsvenskan.se/malmo/article281027.ece

Finns det liknande svenska källor om ouppklarade mord,
utanför Skåne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera