• 1
  • 2
2007-12-01, 15:47
Medlem
TengilKatos avatar
Jag har börjat köpa färsk pasta på ICA istället för vanlig gammal pasta. Färsk pasta ser mycket fräschare ut och smakar bättre. Koktiden är runt tre minuter.

Men vilket är nyttigast? Gammalpasta eller färskpasta?
Citera
2007-12-01, 16:48
Medlem
Nyttyigare bör den vara, men nu chansar jag bara helvilt.
Köper den också rätt ofta, känns jävligt fräsch faktiskt.
Citera
2007-12-01, 17:11
Medlem
Den är nog snarare onyttigare.... Pumpad med konserveringsmedel och har legat i flera månader.

Den torkade pastan är just torkad , den behöver inte innehålla konserveringsmedel och den är alltid "färsk"

Från Aftonbladets artikelserie om matfusket.

"Pastan inte färsk

Samma förhållande gäller exempelvis pasta. De flesta färska pastorna innehåller inte konserveringsmedel, men hållbarheten är ändå sex veckor.

– Det handlar om förpackningen, säger Stefano Catenacci, kökschef på Operakällaren.

– Om jag gjorde en pastadeg här i köket så skulle jag inte förvara den mer än kanske två dagar i kylskåpet. Men med vaccumförpackning eller packad med speciell gas håller pastan mycket längre.

Och om man inte riktigt litar på förpackningen kan man ju lägga till konserveringsmedel, som i till exempel La Pasta Di Matilda.
Luddiga regler

Hur kan det vara tillåtet att kalla gammal juice och pasta med konserveringsmedel för färsk?

– Färsk är inget definierat begrepp, säger Anna Göransdotter-Nilsson på Livsmedelsverket.

– Man får avgöra från produkt till produkt. Färsk pasta kanske betyder att den är mjuk till skillnad från torkad, hård pasta.

Livsmedelsverkets regler för märkning av mat är luddiga och ger stort utrymme för tolkningar."

http://www.aftonbladet.se/matvin/art...?service=print
Citera
2007-12-02, 01:10
Medlem
hakkapelits avatar
Just att den har en koktid på 3min säger direkt att dess GI värde är alldeles för högt, vanlig pasta med 7-10 min koktid är överlägset nyttigare med ett medel GI värde.
Citera
2007-12-02, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakkapelit
Just att den har en koktid på 3min säger direkt att dess GI värde är alldeles för högt, vanlig pasta med 7-10 min koktid är överlägset nyttigare med ett medel GI värde.
Förutom att GI har noll värde om man inte är diabetiker, så säger koktiden ingenting om hur snabba kolhydraterna är. Så nej. (Snabb koktid för torkad pasta ges av tunnare pasta. Färsk gissningsvis pga den inte behöver suga åt sig vattnet utan endast värmas.)

Färsk pasta innehåller oftast ägg, så troligen lite högre i fett och protein än vanlig pasta, samt äggets näringsämnen, men det är nog en väldigt liten ökning (troligen större skillnader från märke till märke än torkad vs färsk).
Citera
2007-12-03, 07:24
Medlem
hakkapelits avatar
Såvitt jag vet är färskpasta mycket snabba kolhydrater & därav blir det automatiskt ett sämre val.
GI togs fram för diabetiker från början men vill påstå att det är en nyttig riktning om man väljer följa den oavsett om man har diabetes eller ej.
Citera
2007-12-03, 09:04
Medlem
Men såvitt jag vet är det meningslöst att diskutera GI på en enskild råvara, det kan vara intressant på en fullständig måltid.
Citera
2007-12-03, 13:23
Medlem
Nikeniks avatar
Citat:

Koktiden på pasta har inte med GI-värdet att göra utan mängden vatten i pastan och hur lång tid det tar för den att suga åt sig vattnet.

Skulle snabbmakaroner ha lägre GI-värde än min färska äggpasta för att snabbmakaroner kokas i 3 min medans min pasta kokas i 1,5 min???
Citera
2007-12-03, 19:52
Medlem
Citat:
Såvitt jag vet är färskpasta mycket snabba kolhydrater & därav blir det automatiskt ett sämre val.
GI togs fram för diabetiker från början men vill påstå att det är en nyttig riktning om man väljer följa den oavsett om man har diabetes eller ej.
Så en fruktsallad är onyttigt, och en fruktsallad med massor med vispgrädde är nyttigare? Vispgrädden sänker ju GI:t.

http://kolozzeum.com/forum/showthrea...ht=ytterligare
Citera
2007-12-04, 13:11
Medlem
hakkapelits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoalaOfDoom
Så en fruktsallad är onyttigt, och en fruktsallad med massor med vispgrädde är nyttigare? Vispgrädden sänker ju GI:t.

http://kolozzeum.com/forum/showthrea...ht=ytterligare

Vispgrädden sänker GI svar ja,
men vispgrädden ökar oxå energivärdet. Tror du fått det hela om bakfoten faktiskt.
Citera
2007-12-04, 14:27
Medlem
Nikeniks avatar
Citat:
men vispgrädden ökar oxå energivärdet. Tror du fått det hela om bakfoten faktiskt.

Hört talas om en liten sak som kallas ironi?
Citera
2007-12-04, 14:58
Medlem
Citat:
Vad har jag fått om bakfoten? GI är vetenskapligt bevisat oväsentligt i hänsyn till--för att citera sammanfattningen av tråden jag länkade till--"viktnedgång, insulinkänslighet, övervikt, insulinsvar, kroniska insulinnivåer, hunger eller matintag". Så vad är det onyttiga med mat med dåligt GI?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in