Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-12-01, 15:12
Medlem
Vad är skillnaden på NTSC och PAL igentligen ? sett det på många ställen men vet inte vad det igentligen betyder ?
Citera
2007-12-01, 15:14
Medlem
antagonistens avatar
Det är två olika regioner, europa (och kanske ett par länder till?) använder PAL, övriga länder använder NTSC.
Skillnaderna ligger i att du oftast bara kan spela spel inköpta i samma region som konsolen, dvs. om du har en PAL-konsol kan du bara spela PAL-spel, och har du en TNSC-konsol kan du bara spela NTSC-spel.
Citera
2007-12-01, 15:22
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Det är två olika regioner, europa (och kanske ett par länder till?) använder PAL, övriga länder använder NTSC.
Skillnaderna ligger i att du oftast bara kan spela spel inköpta i samma region som konsolen, dvs. om du har en PAL-konsol kan du bara spela PAL-spel, och har du en TNSC-konsol kan du bara spela NTSC-spel.

Nja, det är väl lite krångligare än så, särskilt om man kollar hur tredje världen ser ut.
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...NTSC-SECAM.svg
Citera
2007-12-01, 15:29
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Nja, det är väl lite krångligare än så, särskilt om man kollar hur tredje världen ser ut.
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...NTSC-SECAM.svg
Mjo, men det där gäller ju TV-sändningar och sådant.
När man talar om konsoler finns det bara PAL och NTSC, och i stora drag kan man säga att USA använder NTSC och resten av världen använder PAL, med untantag av vissa länder.
Citera
2007-12-01, 15:31
Medlem
Megalomanias avatar
PAL = Phase Alternating Line
NTSC = National Television System Committee

Det är olika standarder för överföring av analog tv.
Citera
2007-12-02, 15:14
Medlem
AliAchmeds avatar
jag har pal
Citera
2007-12-02, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
PAL = Phase Alternating Line
NTSC = National Television System Committee

Det är olika standarder för överföring av analog tv.
Har väl en del med färgerna att göra.. eller?
Citera
2007-12-02, 15:45
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miller_zero
Har väl en del med färgerna att göra.. eller?
Det stämmer att PAL infördes i samband med att man började sända tv i färg. Anledningen till att vi fick en annand standard än den redan etablerade NTSC berodde på att NTSC inte var kompatibelt med den europeiska 50 Hz standarden. PAL är därför bättre optimerat för färgåtergivning.
Citera
2011-09-08, 04:06
Medlem
Givanpess avatar
Dammar av den här tråden då den gick och blev aktuell för mig precis, sitter uttråkad och lirar om ett PSOne spel i brist på annat och upptäcker att spelet fryser sig fast det är i ett princip orört skick och fann efter lite letande runt på nätet att det tydligen är fel på PAL versionen av just det här spelet och att det alltid fryser sig just där men att då NTSC versionen fungerar perfekt.

Frågan lyder då ifall om jag köper NTSC versionen av spelet kan jag då fortfarande fortsätta lira på samma sparning som är spelad på en PAL version av spelet eller blir det till att börja om från början?

Spelet är Harvest Moon: Back to Nature om den infon nu underlättar.
Citera
2012-01-03, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Givanpes
Dammar av den här tråden då den gick och blev aktuell för mig precis, sitter uttråkad och lirar om ett PSOne spel i brist på annat och upptäcker att spelet fryser sig fast det är i ett princip orört skick och fann efter lite letande runt på nätet att det tydligen är fel på PAL versionen av just det här spelet och att det alltid fryser sig just där men att då NTSC versionen fungerar perfekt.

Frågan lyder då ifall om jag köper NTSC versionen av spelet kan jag då fortfarande fortsätta lira på samma sparning som är spelad på en PAL version av spelet eller blir det till att börja om från början?

Spelet är Harvest Moon: Back to Nature om den infon nu underlättar.
Jag misstänker att du tyvärr inte kan det, alltså jag är inte helt säker men jag har vaga minnen av att jag försökte fortsätta en PAL-fil av Final Fantasy 9 på min nyköpta NTSC-version men inte kunde ladda PAL-filen.

Men vad fasen, det kan väl vara kul att börja om fresh from the start igen?
Citera
2012-04-01, 23:30
Medlem
RedCrabs avatar
Vad är det som gör att PAL går saktigare än NTSC?
Citera
2012-04-01, 23:34
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedCrab
Vad är det som gör att PAL går saktigare än NTSC?
Jag antar att det är som det är med filmer där NTSC-utgåvor har en annan bilduppdateringsfrekvens än PAL-diton. Vissa säger sig därför föredra NTSC just för att de anser att PAL-versionerna är "sega".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in