• 4
  • 5
2007-12-17, 18:39
Medlem
Hurris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhon bickle
Jag läser tråd efter tråd i flera års tid här om folks problem men sällan är det något som jag kan relatera till även fast jag tycker mitt problem borde vara det mest naturliga och vanliga av alla.

Problemet är att jag är så totalt obegåvad inom allt och känner mig totalt jävla värdelös jämfört med andra. DETTA ÄR INTE INBILLAT UTAN FAKTA. Folk ser ner på mig hela tiden (studiekamrater, kamrater, motsatta könet, föräldrar, syskon). Jag är en trög jävla nolla som aldrig lyckats eller varit bra på något. Orsaken med stort O är att jag lider av ointelligens och det leder till att jag är värdelös inom livets samtliga områden. Jag kan inte kommunicera med folk, förstå skämt i tid, se sammanhang i tid, göra rätt inför nya situationer... HUR KUL ÄR DET ATT LEVA UTAN ATT FÅ SJÄLVFÖRTROENDE GENOM NÅGON PRESTATION SOM ÄR BRA PÅ RIKTIGT JÄMFÖRT MED ANDRAS? Det går inte i längden eller hur? Vi behöver känna oss naturligt bra på något och jag är inte det. Visst är det en oerhört bra anledning till att dö? Har känt så här i 5 år, ifrågasatt det 1000 gånger men det går inte att komma ifrån att jag är talanglös. Börjar tappa ork/hopp nu, känner att uppochnerkurvan pekar starkare neråt.

Låter som min lillebror och min förra flickvän.
Ja, hehe. Lite på mig också, men mitt ego tillåter mig inte att vara sämst på någonting. Jag är så envis. På det sättet har jag byggt mig ett självförtroende också, och med ett gott självförtroende så kommer man långt.
Citera
2007-12-21, 03:30
Medlem
Det låter inte helt osannolikt att du kanske har ADHD eller dylikt, det gör det lite svårare att förstå ironi och sarkasm och sådant.
Eller så umgås du enbart med mobbare.
Eller både och.

Hur som helst så gör det dig inte ointelligent på något sätt. Du verkar ju trots allt ha ganska bra koll på läget.
Citera
2007-12-22, 02:57
Medlem
vill bara säga att du inte suger på allt. jag tycker att du är väldigt bra på att formulera dig, och det finns många som mår dåligt och inte kommer långt i sitt yrkesliv just pga att de inte kan formulera sig i skrift/tal. ta var på det du kan, i ditt fall skriva lr liknande. hang in there! peace
Citera
2007-12-22, 16:27
Medlem
Citat:
Citatet låter fint, jag har hört det förrut, men jag upplever inte att det stämmer. Hade inte min sociala situation ballat ur pga fel miljö så hade jag eventuellt varit en lycklig idiot. Att befinna sig i högskole/universitetsmiljö betyder inte att snittet har höjts (om vi då inte talar om KTH...). De som idag går på högskolan är oftast sånna som inte lyckats på något annat sätt. Jag har upplevt vanliga arbetare som bra mycket intelligentare än mina klasskamrater.

Jag tror inte dom komplimanger vi skriver här kommer kunna hjälpa dig när du befinner dig detta stadie av depressionen för tillfället.

Du behöver förändringar i ditt liv,

Många skriver att du borde byta vänner osv men det är nog inte så lätt för dina vänner att förstå att du faktist mår så dåligt som du gör av att dom skrattar åt dig och ser dig som en looser.

Kan du inte berätta för någon vän som du har lite bättre kontakt med att du faktist mår jättedåligt över det så kanske han kan stötta dig istället för skratta åt dig?

Ett till tips är att du ska börja träna det kan du inte känna dig värdelös på faktist om du inte sätter upp för höga krav, börja med att springa t ex 2-3 km ta tid första gången, sedan springer du sträckan 2-3 gånger i veckan,

sedan 2-3 veckor senare tar du tid igen och viiips så kommer du ha förmodligen förbättrat dig mycket och du kommer känna dig väl till mods.

Samt att du kommer faktist må bra av att motionera regelbundet det gör _alla_.
Det kommer kanske kännas jobbigt att ta på sig löparskorna men efteråt kommer du knappast ångra håll fast vid envisheten.

Sätt upp mål för förbättringar i livet och sätt inte upp för höga utan hellre tvärtom så att du inte kan misslyckas.
Givetvis kan du göra samma sak med styrketräning, simning eller vadsomhelst.

Och det är faktist sant att du inser din situation gör dig till smartare än bra många andra jag känner, det gäller bara att vågar yttra dig om detta till andra.

Detdära med att du bara behöver bevisa det för dig själv det är bara första steget och kommer funka om du har ett starkt ego har du inte det så kommer du behöva en klapp från axeln från andra också.

Något sorts intresse eller något har du ju om du t ex gillar innebandy eller matlagning bara gå med i ett dåligt innebandylag i lägsta divisionen eller i korpen och börja träna med dom du kommer knappast bli sämre av det.

Eller med matlagningen ta en nybörjarkurs i matlagning... Eller läs en bok om ämnet.

Ni som funderar på självmord: Är inte nyfikenheten för stor vad som kommer hända er och era närmsta i framtiden och världen i allmänhet tillräcklig för att ni ska leva vidare?

Jag är övertygad på att du kommer ta dig ur detta, men sök professionell hjälp det kommer knappast skada!
Citera
2020-04-29, 21:05
Avstängd
Relaterar som fan!!

Ser bra ut och har alla förutsättningar men är en inkompetent och kass människa. Detta resulterar i att jag aldrig vågar ta plats och anser mig vara mindre värd än de runtom mig. Totalt haveri för min självkänsla.
Citera
2020-04-29, 21:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Jodå, här är en till. Jag lider i stort sett av samma problem som dig!

Jag känner mig allmänt trögtänkt och har svårt att vara oseriös/skämta. Detta är mycket jobbigt i sociala situationer så jag drar mig helt enkelt från att säga för mycket. Ser oftast det roliga i skämt OM jag koncentrerar mig och lyssnar på vad andra säger, annars dagdrömmer jag mestadels. Dock har jag svårt för att hitta lämpliga skämt själv, eftersom det alltid är de där tråkiga kommentarerna och svaren som poppar upp i hjärnan först. Anser väl egentligen inte att min logik brister bara jag får tid på mig, men det får man ju sällan tillsammans med / i sammanhang med andra / i jobbsituationer.
Livet överhuvutaget känns väldigt grått och overkligt. Har egentligen inga vänner, och vet att jag inte kan skaffa någon eftersom man känner att folk undviker mig eftersom jag verkar så ensam och tafatt liksom :/. Och att leva i ensamhet hela tiden och inte få någon bra kontakt med andra människor håller på ta kål på mig. Men jag tror faktiskt inte andra märker att jag mår dåligt, och det kanske är tur det. Tänker på självmord varje dag fastän jag försöker låta bli genom att käka sömntabletter och sova. När man nyss har vaknat brukar det nämligen kännas bättre, ungefär som att man föds på nytt. Men det håller ju tyvärr inte i sig så länge. En till grej med mig är att jag hela tiden tänker riktigt svarta tankar när jag mår bra. Om jag t.ex skrattar vilket faktiskt händer ibland tro det eller ej, så motarbetar jag mig själv och tränger undan känslan. Då börjar jag istället tänka på att jag är en patetisk människa och att jag borde dö.

Jag gillar inte att jämföra mig med andra människor. Men en jobbig slutsats jag dragit i jämförelse med andra är att när andra verkar ha blivit bättre människor med tiden, så är det tvärtom för mig. Jag känner mig mycket sämre nu än när jag var i tidiga tonåren. Till viss del har det att göra med att jag nu som "vuxen" ofta är i sammanhang där det är varierande åldrar. Det är ju inte så konstigt om man känner sig underlägsen en 40-årig utåtriktad man t.ex. Och andra med stor erfarenhet i bagaget. Men det mesta verkar ändå ha att göra med att jag knappt har något liv och därför inte har något att dela med mig utav till andra. Detta är milt sagt frustrerande. Men jag försöker ändå att vara ute i olika sammanhang och prata med folk så gott det går. Jag gör det eftersom jag vet att det inte hjälper att gräva ner sig. Hittils har jag väl inte kännt så mycket framsteg, men det kanske kommer en dag utan att man lägger märket till det?

13 år senare, hur är det i dag?
Citera
2020-04-30, 01:16
Medlem
Googlas avatar
Edit.. orka. gammal tråd
Citera
2020-04-30, 11:07
Medlem
Citat:
Jag läser tråd efter tråd i flera års tid här om folks problem men sällan är det något som jag kan relatera till även fast jag tycker mitt problem borde vara det mest naturliga och vanliga av alla.

Problemet är att jag är så totalt obegåvad inom allt och känner mig totalt jävla värdelös jämfört med andra. DETTA ÄR INTE INBILLAT UTAN FAKTA. Folk ser ner på mig hela tiden (studiekamrater, kamrater, motsatta könet, föräldrar, syskon). Jag är en trög jävla nolla som aldrig lyckats eller varit bra på något. Orsaken med stort O är att jag lider av ointelligens och det leder till att jag är värdelös inom livets samtliga områden. Jag kan inte kommunicera med folk, förstå skämt i tid, se sammanhang i tid, göra rätt inför nya situationer... HUR KUL ÄR DET ATT LEVA UTAN ATT FÅ SJÄLVFÖRTROENDE GENOM NÅGON PRESTATION SOM ÄR BRA PÅ RIKTIGT JÄMFÖRT MED ANDRAS? Det går inte i längden eller hur? Vi behöver känna oss naturligt bra på något och jag är inte det. Visst är det en oerhört bra anledning till att dö? Har känt så här i 5 år, ifrågasatt det 1000 gånger men det går inte att komma ifrån att jag är talanglös. Börjar tappa ork/hopp nu, känner att uppochnerkurvan pekar starkare neråt.
Det enda som är lågt här är ditt självförtroende och din självkänsla!
Jag kan sätta allt jag äger på att det finns flera saker som du är mycket duktig på.
Citera
2020-05-06, 22:18
Medlem
Anklyofobis avatar
Citat:

Jag tror inte att du är ointelligent eller talanglös. Du uttrycker dig bra och formulerar dig väl, du har ett bra ordförråd.

Det du beskriver om dina problem med att interagera med andra människor skulle kunna tyda på en diagnos inom autismspektrat. Har du varit i kontakt med psykiatrin någon gång?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in