2007-11-30, 11:36
  #1
Medlem
Canarizs avatar
Jag står i begrepp att börja handla med aktier efter att ha tråkats ut av sval fondhandel via Robur. Har Swedbank, men reggar gärna ett konto på andra internetbaserade "aktiehandels-sidor". Söker något där jag har ett bred utbud av udda marknader, främst Kazakstan och andra potentiella marknader där tågen inte ännu har gått. Vill heller inte ha större avgifter per köp hellre då en lite kvartalsavgift eller liknande då det endast kommer handla om små summor pengar som används.

Tacksam för snabba svar.

MVH
Citera
2007-11-30, 12:19
  #2
Medlem
Det är roligare att handla med aktier när trenden är stigande. Det är sannolikt att trenden på börsen kommer att vara fallande i något eller några år framöver. Glöm inte att det för de allra flesta är mer lönsamt att välja en bra portfölj och behålla den än att "tradea". Vill man tjäna (eller förlora) pengar snabbt så är det optioner eller warrants som gäller.

Om du trots allt vill investera i outvecklade maknader så skulle jag rekommendera ABN AMRO:s strukturerade produkter med tillgångar på tillväxtmarknader som underliggande. På så sätt kan du investera indirekt i exotiska högriskmarknader, såsom Kazachstan, Vietnam och Pakistan. Jag skulle nog trots allt låta bli det om jag vore du.

http://www.abnamromarkets.se/SV/Showpage.aspx?pageID=5

Certifikaten funkar ungefär som börshandlade fonder. Likviditeten garanteras av ABN AMRO, som är en av Europas största banker.
Citera
2007-11-30, 13:01
  #3
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sölffmynt
Det är roligare att handla med aktier när trenden är stigande. Det är sannolikt att trenden på börsen kommer att vara fallande i något eller några år framöver. Glöm inte att det för de allra flesta är mer lönsamt att välja en bra portfölj och behålla den än att "tradea". Vill man tjäna (eller förlora) pengar snabbt så är det optioner eller warrants som gäller.

Om du trots allt vill investera i outvecklade maknader så skulle jag rekommendera ABN AMRO:s strukturerade produkter med tillgångar på tillväxtmarknader som underliggande. På så sätt kan du investera indirekt i exotiska högriskmarknader, såsom Kazachstan, Vietnam och Pakistan. Jag skulle nog trots allt låta bli det om jag vore du.

http://www.abnamromarkets.se/SV/Showpage.aspx?pageID=5

Certifikaten funkar ungefär som börshandlade fonder. Likviditeten garanteras av ABN AMRO, som är en av Europas största banker.

rätt mig om jag har fel, men är det inte 3% förvaltningsavgift + 1% köp/säljavgift?

Minnst att jag var intresserad av att handla, men blev avskräckt av de dyra avgifterna.
Citera
2007-11-30, 15:19
  #4
Medlem
Canarizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sölffmynt
Det är roligare att handla med aktier när trenden är stigande. Det är sannolikt att trenden på börsen kommer att vara fallande i något eller några år framöver. Glöm inte att det för de allra flesta är mer lönsamt att välja en bra portfölj och behålla den än att "tradea". Vill man tjäna (eller förlora) pengar snabbt så är det optioner eller warrants som gäller.

Om du trots allt vill investera i outvecklade maknader så skulle jag rekommendera ABN AMRO:s strukturerade produkter med tillgångar på tillväxtmarknader som underliggande. På så sätt kan du investera indirekt i exotiska högriskmarknader, såsom Kazachstan, Vietnam och Pakistan. Jag skulle nog trots allt låta bli det om jag vore du.

http://www.abnamromarkets.se/SV/Showpage.aspx?pageID=5

Certifikaten funkar ungefär som börshandlade fonder. Likviditeten garanteras av ABN AMRO, som är en av Europas största banker.

Visst är det roligare att handla när trenden är stigande. Jag tänker nog inte börja daytrada, men iallafall bygga upp en bred och billig riskportfölj för några tusen och sedan låta den vara över några år, placera om några gånger så att alla delar behåller ungefär sin ursprungliga storlek. Placera om risken kanske det kallas. Hoppar in och skriver mer om 1 timme. Ska med en buss. Hej hopp!
Citera
2007-11-30, 16:16
  #5
Medlem
Canarizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sölffmynt
Det är roligare att handla med aktier när trenden är stigande. Det är sannolikt att trenden på börsen kommer att vara fallande i något eller några år framöver. Glöm inte att det för de allra flesta är mer lönsamt att välja en bra portfölj och behålla den än att "tradea". Vill man tjäna (eller förlora) pengar snabbt så är det optioner eller warrants som gäller.

Om du trots allt vill investera i outvecklade maknader så skulle jag rekommendera ABN AMRO:s strukturerade produkter med tillgångar på tillväxtmarknader som underliggande. På så sätt kan du investera indirekt i exotiska högriskmarknader, såsom Kazachstan, Vietnam och Pakistan. Jag skulle nog trots allt låta bli det om jag vore du.

http://www.abnamromarkets.se/SV/Showpage.aspx?pageID=5

Certifikaten funkar ungefär som börshandlade fonder. Likviditeten garanteras av ABN AMRO, som är en av Europas största banker.

Tack för tipsen, ska kolla vidare på detta och återkommer i tråden. Det handlar trots allt bara om några tusen till att börja med. Kommer även att förhoppningsvis dyka in i lite Svenska företag när vi är långt nere i konjukturscykeln.
Citera
2007-12-04, 19:10
  #6
Medlem
Canarizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canariz
Tack för tipsen, ska kolla vidare på detta och återkommer i tråden. Det handlar trots allt bara om några tusen till att börja med. Kommer även att förhoppningsvis dyka in i lite Svenska företag när vi är långt nere i konjukturscykeln.

Har kollat runt lite och det verkar som om jag kommer låta det hela vara ett tag, kanske bygga lite kapital och se vad som händer. Vill inte stå på perrongen och låta tåget gå iallafall gällande Kazakstan. Det torde bli så att jag bygger portfölj enligt 50%-50% (säkra - osäkra) Beroende på utveckling försöker jag alltid att flytta över värden där emellan så gynnsamt som möjligt med en strävan mot ett 50%igt förhållande. Tänkte ha en uppdatering 1 gång i månaden, typ. Dyker de säkra mycket, köper jag in mig med de osäkra, samma sak gällande det motsatta. Höjs de säkra, flyttar jag över till de osäkra, och vice versa. Förstår ni?

Är jag dum i huvudet om jag är intresserad av Investor och Kinnevik över en lite längre tidsrymd på typ 5 år? tänker inte direkt slänga in pengar nu.

Kanskue skulle starta en ny tråd egentligen?
Citera
2007-12-13, 16:28
  #7
Medlem
"boris"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canariz
Jag står i begrepp att börja handla med aktier efter att ha tråkats ut av sval fondhandel via Robur.

Haha! Jag tycker Roburs fondhandel är nog så spännande. Det säger väl mer om mig och min feghet, än om Robur egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in