2021-06-13, 19:42
Medlem
Enebackens falukorv är godast med bäst konsistens säljs på Lidl ca 27 kr för en ring på 800 g
finns även en delikates falukorv på Lidl ,tycker de även har bra varmkorvar samt kryddkorvar
lite skoj var det när tidningen icakuriren hade stora falukorvs testen Lidls korv vann överlägsett
Citera
2021-06-13, 19:50
Avslutad
har ju jobbat på korvfabrik, vi la samma falukorv i scan, eldorado, ica och allt vad det heter. det var korv överallt
Citera
2021-06-13, 20:01
Avslutad
Du lär ju köpa en korv då och inte en produkt som "kan innehålla spår av kött". Lidl har en bra bit tex. Enebackens delikatess 500g tror jag och över 70% kötthalt, 73 om jag inte missminner mig. 25:-

Ska du bara steka korven så ska du ha riktigt smör också. Allt blir godare i smör.
Citera
2021-06-13, 20:22
Bannlyst
Jag uppskattar en typ som heter Jägarfalu som är lite mer rökig i smaken.

Det är scan som säljer den, och låt mig säga att i bland är internet så jobbigt för man måste kolla upp sina fakta. i verkliga livet. För mig att jag fick få till kylskåpet och kolla. 2 meter fram och tillbaka.
Senast redigerad av Bensindriven 2021-06-13 kl. 20:29.
Citera
2021-06-13, 20:29
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Det här med falukorv. Problemet är att korven inte är en korv eftersom den innehåller 98% andra saker än kött. Typ potatismjöl. Därför är den inte särskilt god och hela rätten "falukorv med makaroner" faller alltså på detta.

Men jag tänker mig att det skulle kunna vara gott. Kockar gör ju nya varianter på husmanskost hela tiden. Så finns det någon som har gjort en falukorv som faktiskt innehåller kött? Är den god? Vad är definitionen på falukorv, har den alltid innehållit så lite kött eller är det nån jävel som varit och pillat på receptet? Har svenskar helt enkelt inte råd med riktigt kött i korv?

Alla kan inte ha grisar hemma, slakta dem och göra korv. Av de falukorvar som säljs med omkring 58% kötthalt föredrar jag Garants, den har fin kryddning.
Citera
2021-06-13, 20:32
Medlem
Vilken falukorv har bäst rökning. Gillar det
Citera
2021-06-13, 21:15
Medlem
Varför svarar ens folk på den här jävla tomten, han vill ha 100% kött i korven, Kina är bäst och svenskar suger. Ts dra åt helvete.
Citera
2021-06-14, 00:12
Medlem
Karppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tatoomike
Finnarna är för jävla bra på att göra korv men om de gör falukorv vet jag inte.

Nej, här görs sannerligen ingen Falukorv, vi har högre standard än så. Smakade en gång falukorv när jag bodde i Sverige, var alldeles för mjöligt i min smak. Finns säkert de som gillar falukorv men det beror på att de inte smakat något bättre.
Citera
2021-06-14, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karppa
Nej, här görs sannerligen ingen Falukorv, vi har högre standard än så. Smakade en gång falukorv när jag bodde i Sverige, var alldeles för mjöligt i min smak. Finns säkert de som gillar falukorv men det beror på att de inte smakat något bättre.
Det var det jag misstänkte, ni finnar vet hur man tillverkar god mat av bra råvaror. Men även godis och då främst lakrits.
Citera
2021-06-14, 06:50
Medlem
Har aldrig ens snuddat vid tanken att göra egen korv. Köper ofta falukorv för jag älskar stuvade makaroner och hemgjort potatismos med stekt korv till. Man behöver ju inte köpa den allra billigaste .......liksom "Eldorados Körv" Så billig så den inte ens får heta KORV. Man kan gå upp lite i pris och ändå komma undan jättebilligt.
Citera
2021-06-14, 07:17
Medlem
Sorrunda brukar vara fin om man vill ha något billigt, men fortfarande ok. 70% kött
Citera
2021-06-15, 13:57
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Saknar du fattningsförmåga? Jag har ätit falukorv i 60 år, det handlar inte om barndomsminnen, fram till mitten av 90-talet var falukorven jag äter annorlunda.
Nej, det är du som förändrats. Jag har ätit korven sen 70-talet och den görs på samma sätt nu som då, men finns de med högre kötthalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in