2021-06-13, 15:01
Medlem
ICA 71% är inte så tokig, bra konsistens.
Citera
2021-06-13, 15:29
Medlem
Anti-WOGs avatar
Bästa falukorven: https://www.testfakta.se/sv/product/enebacken-falukorv
Citera
2021-06-13, 15:50
Medlem
Nån som har erfarenhet av Siljan charks falukorvar? De borde ju veta bäst kan man tycka.
Citera
2021-06-13, 15:55
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Lidls Enebacken är god för att vara budget. Deras delikatess är snäppet bättre. Annars så är Gudruns med hög kötthalt fin.

Den här vet jag att många gillar:

http://www.karlssonschark.se/sortiment/traditionell-chark/falukorv-500g/
Citera
2021-06-13, 16:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Det här med falukorv. Problemet är att korven inte är en korv eftersom den innehåller 98% andra saker än kött. Typ potatismjöl. Därför är den inte särskilt god och hela rätten "falukorv med makaroner" faller alltså på detta.

Men jag tänker mig att det skulle kunna vara gott. Kockar gör ju nya varianter på husmanskost hela tiden. Så finns det någon som har gjort en falukorv som faktiskt innehåller kött? Är den god? Vad är definitionen på falukorv, har den alltid innehållit så lite kött eller är det nån jävel som varit och pillat på receptet? Har svenskar helt enkelt inte råd med riktigt kött i korv?

Det finns ingen lag om viss köttmängd i korv för att den ska få kallas korv. Korv är en avlång sak som man kan käka. Punkt. Bullens pilsnerkorv som ofta hyllas i detta forum har tex 33% köttmängd. Sug på den.

OT - falukorv är en rätt smaklös korv men såklart god om du kryddar upp den.
Citera
2021-06-13, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
55%.
Den är ok men Scan lite bättre.

Scans falukorv har mellan 58 till 68% kött, beroende på modell.
Citera
2021-06-13, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det är nån form av modernt fjolleri att fokusera så hårt på köttprocent. Tycker du att det smakar gott, nöj dig med det. Jag tycker Garant gör god falukorv och den är dessutom billig. Därför köper jag oftast den.
Frågar man folk som är duktiga på mat och råvaror eller folk som faktiskt gör egen god korv så är köttprocenten irrelevant.
En korv blir inte god och smakar inte korv om det är en för hög köttprocent.
En god korv är helt enkelt en blandning av flera råvaror.
Citera
2021-06-13, 17:43
Medlem
Citat:
Det här med falukorv. Problemet är att korven inte är en korv eftersom den innehåller 98% andra saker än kött. Typ potatismjöl. Därför är den inte särskilt god och hela rätten "falukorv med makaroner" faller alltså på detta.

Men jag tänker mig att det skulle kunna vara gott. Kockar gör ju nya varianter på husmanskost hela tiden. Så finns det någon som har gjort en falukorv som faktiskt innehåller kött? Är den god? Vad är definitionen på falukorv, har den alltid innehållit så lite kött eller är det nån jävel som varit och pillat på receptet? Har svenskar helt enkelt inte råd med riktigt kött i korv?
Finnarna är för jävla bra på att göra korv men om de gör falukorv vet jag inte.
Citera
2021-06-13, 18:00
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Eftersom du är en "ny-kines" i sverige så kan det vara lite svårt att hänga med i kötthalter som stått stadig i årtioenden. Du förstår en falukorv ska inte bara innehålla kött, det är det som gör hela smaken ,som göra själva varan ;-/. Gjorde en korvstroganoff nyss av denna korv: Lithells falukorv, sen har du ju andra korvar som har 70% -80% kötthalt men det är absolut inget fel på Lithells

40 % kötthalt minimum är defintionen för falukorv

https://handla.ica.se/handla/produkt/extra-fin-falukorv-kotthalt-71-550g-ica--id_p_7318690112075
https://lundachark.se/vara-korvar/falukorv/
Citera
2021-06-13, 18:34
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Förr var falukorven himmelsk, den smakade ordentligt, var köttig och man fick svarta kanter och stekytor. När jag idag steker falukorv ser den antingen kokt eller friterad ut, inget av dom smakar bättre än den andre. Massor av ketchup krävs, det enda jag äter ketchup på. Ibland får man det ätbart om man skär riktigt tunna skivor och har stuvade makaroner till, då behövs inte lika mycket ketchup.
Det där är bara inbillning. du minns från när du var barn och det var så jävla gott med falukorv, men sen blir man äldre och kraven höjs. Problemet är att minnen från förr lever kvar och kan lura en. Hur många gillar hot dogs som vuxen liksom?

Jag äter falukorv ibland och gillart men godast är nog om man hårdsteker dem. Eller rå på mackan funkar också.
Senast redigerad av Scalping 2021-06-13 kl. 18:36.
Citera
2021-06-13, 18:36
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Det där är bara inbillning. du minns från när du var barn och det var så jävla gott med falukorv, men sen blir man äldre och kraven höjs. Problemet är att minnen från förr lever kvar och kan lura en. Hur många gillar hot dogs som vuxen liksom?
Du inbillar dig att jag är en liten unge som dig själv, jag är 60 år och har ätit falukorv hela livet.
Citera
2021-06-13, 18:40
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
är du inte läskunnig?
Saknar du fattningsförmåga? Jag har ätit falukorv i 60 år, det handlar inte om barndomsminnen, fram till mitten av 90-talet var falukorven jag äter annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in