2007-11-29, 23:50
Bannlyst
Tjo. Nu har min ibook havererat. IGEN!

Hade problem frut i somras med den, d vgrade den starta efter att jag startade om den efter systemuppdateringar. Jag fick in den p reperation dr dom gav mig en ny hrddisk.

Jag brukar aldrig stnga av min dator, men nr jag en gng var tvungen att gra det mrkte jag att ett frgetecken och en findericon blinkade i en foldericon. Jag rebootade igen och datorn startade upp, s jag brydde mig inte om det. Detta hnde varje gng jag startade om den och pga av det s slutade jag helt enkelt reboota den.

Idag s hngde sig datorn, allting bara frs. Efter ngra minuter s gav jag upp och reboota den, med rdsla fr det vrsta.

Och det hnde. Frst kom findericonen och frgetecknet, jag rebootar igen. Datorn laddar, kommer frbi pplet och sen blir det bara bltt. Allting r bltt utom muspekaren som fortfarande r kvar. Jag startar om ngra ggr och samma sak hnder varje gng.

Jag kopplar den i firewire lge till morsans imac och brjar backupa musiken, upptcker att alla filer jag klickar p som inte varit med om en "riktig" omstart bara frsvinner :S

Jag googlar sen p "bluescreen mac os x" och hittar ett inlgg p macworlds forum.
Citat:
Drabbades av detta men jag har inte en aning om hur jag ska skriva in dessa jvla kommandon... Trodde jag skulle slippa snt hr nr jag skiftade till Mac... Hnder inget nr jag skriver in prylarna... Ngon som kan detta??? Ls nedan:

The Leopard Blue Screen of Death Fix:

I had the same blue screen hang but the instructions below fixed it for me.

1. Reboot into single-user mode (hold Cmd-S while booting machine)
2. Follow the directions OSX gives you when you get to the prompt (I
think these were them - just type the two commands it tells you to):
fsck -fy /
/sbin/mount -uw /
3. Remove the following files:
rm -rf /Library/PreferencePanes/ApplicationEnhancer.prefpane
rm -rf /Library/Frameworks/ApplicationEnhancer.framework
rm -rf /System/Library/SystemConfiguration/ApplicationEnhancer.bundle
rm -f /Library/Preferences/com.unsanity.ape.plist
4. Exit, to continue booting normally
exit

Frsker med detta men kommer inte lngre n steg 2, dr brjar det fucka sig och jag ger upp. S jag startar om datorn genom att hlla ner powerknappen. Hittar sen http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306857 dr jag frsker med deras firewire alternativ, men filen som dom vill att jag ska deleta finns inte.

Jag ger upp och tnker installera om mac osx p datorn, matar in skivan och fr kernel panic nr jag botar upp datorn genom att hlla nere C-tangenten.

Vad fan ska jag gra? :S

edit: min garanti gick ut i september, men eftersom jag haft problem med datorn innan och tydligen s mste personerna som bytte hrddisken gjort ngot fel s tycker jag att detta borde g under garantin i alla fall?
Citera
2007-11-30, 14:30
Bannlyst
Nu startar datorn uppe direkt i terminalen ocks :S
Citera
2007-11-30, 14:53
Medlem
Har du testat att hlla ner shift nr datorn bootar?
Har du laddat ner ngra nya fonts och ndrat /system/library/fonts istllet fr /library/fonts? (fick mitt os x att gra underliga saker frut)
Har du gjort hrdvaru testet? Eller har du en ibook med serienummer mellan UV117XXXXXX till UV342XXXXXX?

Kommer tyvrr inte p ngot mer s hr p rak arm, hoppas att det lser sig
Citera
2007-11-30, 20:56
Medlem
Crunchies avatar
Har du nyligen installerat Leopard?

Jag fick bluescreen of death nr jag frskte mig p en "upgrade" installation.

Anledning till detta var thrid party "haxxies" som gjorde om lite i OS X grnssnitt.

Jag gjorde allt som stod p apples site om hur man ska lsa det och lite andra saker som jag hittade p andra forum. Men det hjlpte inte.

Jag lyckades logga in med en annan user och kopiera allt viktigt sen var det bara erase and install

Till er som vill undvika detta, ARCHIVE AND INSTALL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in