Citat:
Ja, lingon fanatiskt hållbara utan socker.Ja jävlar vilka bär lingon är alltså och nyttiga :-). Hade ingen aning om det att det håller så länge utan socker alltså som sylt, otroligt. Lingon innehåller ju som de flesta vet ett eget inbyggt konserveringsmedel Bensoesyra som måste ju va nåt i särklass starkt överlevnadsmedel förde röda pärlorrna. Och att sockret kan egentligen ha motsatt effekt att smutsa ner liksom, det låter rimligt på nåt sätt. Ja Tack för infon! Bra att veta det här. Plockar ju varje sommar så och blåbär
utan t-shirt
I frysen hålls ju bären fräscha i flera år iaf vet jag iaf
utan t-shirtI frysen hålls ju bären fräscha i flera år iaf vet jag iaf
Det intressanta är att de inte ens blivit dåliga, mer än när man använt en burk en längre tid och i kanten mot locket och då mögel.
Jäst har de ALDRIG gjort, men vet med socker kan saker ske om man är snål.
Äpplemos kräver MINST 30% socker, och hjälper alltid med lite bensoat.
Men där kan jäsning ske eller mögel ske, aldrig testat att gå upp till 35-40% för gillar inte så sött äpplemos.
Även hjortron har samma naturliga bensoat i sig, sägs tranbär har samma.
Dock aldrig ens en gång testat om det stämmer och genom surkoka dom.
Hjortron brukar av min erfarenhet när jag smakar ha extrema mängder socker i sig, tranbär har jag bara smakat på och för evigheter sedan.
Så ingen erfarenhet alls med tranbär heller.
Det är intressant du tar upp lingon och blåbär, för de har jag alltid varit fundersamma på att de är så bra och även flera år i frysen.
Undrar varför det är så, verkar som de inte ens blir frystorkade även i en medioker påse.
Att surkoka lingon är en mycket bra idé, och den främsta för mig är att det tar så lite plats mot att tillsätta socker.
Men hela mitt liv i min familj, både under mamma och hennes mamma har kört surkokt.
Och det som jag ser en annan fördel med, det är att man kan anpassa sockret mot det man ska äta.
Tyvärr var jag sjuk över hela bärsäsongen, så inte ett enda lingon fick jag plockat eller blåbär :,(
Eller den sjukligt fantastiska sen sommar kantarellerna, som tur var plockade polaren 20liter på 30min och gav mig.
Så nu kan vi vara utan kantarellsäsong på 2-3 år

Kom ihåg när du kokar, väl diskade burkar, i ugnen med lite vatten i och 100-125 grader tills vattnet helt ångat ur.
När lingonen är kokta, burkar ur ungen och lingonen i bruken direkt, och två lager av gladpack, som är för att ingen luft kommer in genom gängorna i burken.
Och har du alkohol, så låt locken bada i den, eller kokande vatten.
Så kommer du ha lingon väldigt länge som inte kommer bli dåliga på många år.
Hur många är en bra fråga, men troligtvis före du gör åt lingonen.