• 1
  • 2
2007-11-29, 17:35
Medlem
Kanske en dum fråga, men jag frågar ändå..
Dricker man glögg i andra länder också eller är det nåt vi är ensamma om i Sverige? Och vart kommer glöggen egentligen från? När började man dricka glögg?
Och nej, jag kan inte googla denna fråga, då Google är spärrat på jobbet.

Tacksam för svar.
Citera
2007-11-29, 17:57
Medlem
tyskarna dricker glögg , heter Glüwine.
Citera
2007-11-29, 17:58
Medlem
Okej, tack.
Citera
2007-11-29, 18:02
Medlem
Bastardos avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Mulled_wine

Kort beskrivning om glögg i andra länder.
Citera
2007-11-29, 18:56
Medlem
Tack, då är jag mkt nöjd...
Citera
2007-11-29, 23:16
Medlem
Cheepniss avatar
Min erfarenhet hittills av glühwein är att det smakar för jävligt jämfört med glögg. Lite för starkt för att smaken av de första 2 glasen ska vara riktigt njutbar. Detta är dock min högst personliga mening och säkert finns det de som tycker att de smakar lika eller att glühwein är godare än glögg.

Längtar hem till riktig glögg...och riktiga pepparkakor.
Citera
2007-11-29, 23:29
Medlem
Airbuzzs avatar
Lite "intressevarning" på det här, men jag har en amerikansk vän som fick testa glögg (med mandel och russin i) och pepparkakor och tyckte det var jävligt gott.

Någon som vet om det testats att exportera svensk glögg?
Citera
2007-11-29, 23:32
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheepnis
Min erfarenhet hittills av glühwein är att det smakar för jävligt jämfört med glögg. Lite för starkt för att smaken av de första 2 glasen ska vara riktigt njutbar. Detta är dock min högst personliga mening och säkert finns det de som tycker att de smakar lika eller att glühwein är godare än glögg.

Längtar hem till riktig glögg...och riktiga pepparkakor.

Glühwein och Glögg är rött vin med kryddor. Då man tillreder det själv beror smaken naturligvis på vad man stoppar i det.
Fast vi svenskar är ju vana vid att köpa färdigt på flaska.
Eller också köper vi Glühwein tillrett för turister av billigt, dåligt rödvin när vi är på charter-skidsemester.
Citera
2007-11-29, 23:38
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Glühwein och Glögg är rött vin med kryddor. Då man tillreder det själv beror smaken naturligvis på vad man stoppar i det.
Fast vi svenskar är ju vana vid att köpa färdigt på flaska.
Eller också köper vi Glühwein tillrett för turister av billigt, dåligt rödvin när vi är på charter-skidsemester.

Är det måhända så att vi svenskar tog över traditionen och sedan har gjort den bättre än tyskarnas ursprungsprodukt?
Citera
2007-11-30, 02:56
Medlem
Glühwein har väl en del annan sprit i sig också? Smakade nyligen på hemmalagad variant, jag tyckte att det där fanns en otäck bismak av penicillin...
Citera
2007-11-30, 06:33
Medlem
Dengues avatar
Italiensk glögg (?)

Förra året var det sista då bolaget sålde Chokladglögg från Lucia.
Lucia tillverkades eller tillverkas i Italien men jag vet inte om det är en licens-grej eller om spaggarna dricker glögg.
Citera
2007-11-30, 06:45
Medlem
SamBams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dengue
Förra året var det sista då bolaget sålde Chokladglögg från Lucia.
Lucia tillverkades eller tillverkas i Italien men jag vet inte om det är en licens-grej eller om spaggarna dricker glögg.

Köpte en flaska av choklcdglögg förra vecka, och fan vad gott det var, en annan som jag gillar är blossas spetsad med konjak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in