Flashback bygger pepparkakshus!
2007-11-29, 16:51
Medlem
crall_bs avatar
Tjenare!

Har 2 st datorer, en stationer och en bärbar. Nu har jag lyckats med att fylla bägge datorerna med saker och behöver mer lagringsutrymme. Har kikat lite NAS prylar men har inte full koll på fördelarna med det.

Så nu min fråga: skall jag köpa en usb-disk till min bärbara och en intern till den stationära eller skall jag köpa ett NAS chassi med 2 diskar i för bägge?

Ni får gärna motivera varför ni rekomenderar det ni gör!

Tack på förhand!
Crall
Citera
2007-11-30, 16:44
Medlem
crall_bs avatar
bump.

Ingen som har nått att säga?
Citera
2007-11-30, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crall_b
Tjenare!

Har 2 st datorer, en stationer och en bärbar. Nu har jag lyckats med att fylla bägge datorerna med saker och behöver mer lagringsutrymme. Har kikat lite NAS prylar men har inte full koll på fördelarna med det.

Så nu min fråga: skall jag köpa en usb-disk till min bärbara och en intern till den stationära eller skall jag köpa ett NAS chassi med 2 diskar i för bägge?

Tack på förhand!
Crall
Brukar bli mycket billigare utan NAS.
Citera
2007-11-30, 16:51
Medlem
Fredrikb82s avatar
Jag skulle fylla min stationära med så många diskar det går, efter det kan NAS vara att tänka på.
Citera
2007-12-01, 13:19
Medlem
crall_bs avatar
Ok så NAS har inga större fördelar då? kostnaden är kanske inte det viktigaste om det finns fördelar som uppväger det.
Citera
2007-12-01, 15:51
Medlem
slaskbaks avatar
Jag föredrar en NAS om man har flera datorer i nätverket som vill ha tillgång till filerna.

Jag har t.ex. 4 datorer här hemma: min stationära, sambons stationära, en gammal laptop som sköter mina nerladdningar och en HTPC, till detta har jag en Qnap TS-109 NAS. Allt är inkopplat i en gigabit-switch. Överföringshastigheterna ligger runt 15MB/s i Windows och 25MB/s om man kör FTP över det lokala nätverket.
Laptopen är en gammal 233MHz med 10gigs hårddisk så den laddar ner till en utdelad resurs på NAS:en. Därfirån packar jag upp det från min stationära till en annan utdelad resurs på NAS:en där man sedan kan se det från vilken dator man vill, för det mesta HTPC:n.
På NAS:en ligger även alla våra bilder från digitalkameran samt går den att använda som FTP-server som alltid är igång så släkt och vänner kan hämta filer ifrån mig när de vill. Om jag vill skafffa mig en hemsida låter jag NAS:en agera webserver också. Vill man ta backup på viktiga filer kan givetvis detta också göras, likaså köra två diskar i RAID.

Kort sagt, en väldigt smidig liten burk som inte drar alls mycket ström som står på alltid och låter mig, min sambo samt släkt och vänner ha tillgång till mina filer närsomhelst.
Citera
2007-12-01, 18:53
Medlem
project_xs avatar
Citat:
Tjenare!

Tack på förhand!
Crall

Det beror ju på hur du vill använda det. Om du använder samma filer på båda datorerna ofta, så kan ju en NAS vara att föredra. Om inte, så är det hårddiskar som gäller. Sen kan du ju alltid dela ut filer osv. över nätverket så blir det nästan som en NAS, men då måste datorn som delar ut vara på hela tiden för att andra ska komma åt den!

Jag skulle köpt en NAS, för jag tror det skulle vara smidigt med en sådan då jag har trådlöst och en stationär + en bärbar. Båda kan då som sagt komma åt filerna lätt och smidigt vart som helst i hela huset!
Citera
2007-12-01, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ok så NAS har inga större fördelar då? kostnaden är kanske inte det viktigaste om det finns fördelar som uppväger det.
Du har ju enbart 2 st burkar och klara dig nog minst lika bra med intern/Usb som NAS.

Ju större nätverk, desto mer motiveras NAS.
Citera
2007-12-06, 18:06
Medlem
crall_bs avatar
Jag har 3 datorer och antagligen så blir det en HTPC inom en snar framtid oxå. Så Slaskbaks upplägg verkar vara den lösningen som det lutar åt, får bara skaffa ny gigabit-switch oxå .
Tack för era synpunkter!
//Crall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in