Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2007-12-06, 17:13
  #25
Avstängd
Ballefuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turnip Master
Kan det ha varit trådskaparens kranium måntro?

Ja, du tänker väldigt logiskt du, din lille jävel.
Citera
2007-12-06, 19:25
  #26
Medlem
Genious Brothers avatar
Att få tag i mänskliga kvarlevor är inte så svårt,
går att köpa både i butik och på nätet.
tex på http://www.boneroom.com/skulls/newskulls1.html
(lägg också märke till att den stor del av deras mänskliga varor kommer från just Kina.)

Tex på Norrköpings(tattoo)mässan i år,
så fanns där ett bås där det såldes djurkranier först och främst,
men där såldes även ett kvinnokranie (Asiatiskt om jag inte minns fel.)
Och efter lite snack med ägaren (utländsk, minns inte härkomsten),
så var det inte omöjligt att beställa fler mänskliga delar om man verkligen var intresserad.

Själv så har jag 2 st kranier och en ryggkota här hemma.
Skulle vilja ha lite mer ben att göra skulpturer av,
så det blir kanske en order till The Boneroom sen.
__________________
"There aint no such thing as lesbians.
There are only girls who haven't been fucked right.
I'd fix you - a poke in the pink, a stab in the stink, then POW! right in the kisser.
You'd never even think of eating bleeding tuna again."




Kaste inte mer bensin i brander
Citera
2013-03-20, 17:01
  #27
Medlem
dunker86s avatar
http://www.skullsunlimited.com/ är ett bra ställe att beställa ifrån

Är det någon som vet ifall det är lagligt att äga mänskliga kvarlevor i sverige?
det är ju trots allt en satsning på ca 10000kr och det vore mycket tråkigt ifall kraniet blev stoppat i tullen eller ifall det ble taget av polisen vid en rassia.
Citera
2013-03-20, 17:07
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dunker86
http://www.skullsunlimited.com/ är ett bra ställe att beställa ifrån

Är det någon som vet ifall det är lagligt att äga mänskliga kvarlevor i sverige?
det är ju trots allt en satsning på ca 10000kr och det vore mycket tråkigt ifall kraniet blev stoppat i tullen eller ifall det ble taget av polisen vid en rassia.

jag tror att det räknas som brott mot griftefriden faktiskt. i Brottsbalken står det: 10 § Den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar lik eller avlidens aska, öppnar grav eller eljest gör skada eller ofog på kista, urna, grav eller annat de dödas vilorum eller på gravvård, döms för brott mot griftefrid till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1993:207). det torde gå att jämställa med att ha döda mänskor hemma ("flytt" och/eller "skymflig behandling").
Citera
2013-03-21, 05:57
  #29
Medlem
dunker86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EG
jag tror att det räknas som brott mot griftefriden faktiskt. i Brottsbalken står det: 10 § Den som obehörigen flyttar, skadar eller skymfligen behandlar lik eller avlidens aska, öppnar grav eller eljest gör skada eller ofog på kista, urna, grav eller annat de dödas vilorum eller på gravvård, döms för brott mot griftefrid till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1993:207). det torde gå att jämställa med att ha döda mänskor hemma ("flytt" och/eller "skymflig behandling").


Det står ju "den som Obehörigen"
Om jag har ett kvitto på att jag äger kraniet så bör jag troligtvis vara behörig att hantera den.
om man köper något så bör man ju få behörighet till det

Men lagar kan ju vara luriga.. jag måste kanske ha tillstånd eller liknande för att införskaffa ett kranium
jag kanske måste ha tillstånd för att föra in ett kranium till sverige
Citera
2013-03-21, 06:38
  #30
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunker86
Det står ju "den som Obehörigen"
Om jag har ett kvitto på att jag äger kraniet så bör jag troligtvis vara behörig att hantera den.
om man köper något så bör man ju få behörighet till det

Men lagar kan ju vara luriga.. jag måste kanske ha tillstånd eller liknande för att införskaffa ett kranium
jag kanske måste ha tillstånd för att föra in ett kranium till sverige

Helt klart gäller det att vara skärpt när det gäller såna här saker, man bör vara ett ljushuvud.
Citera
2013-03-21, 06:52
  #31
Medlem
dunker86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Helt klart gäller det att vara skärpt när det gäller såna här saker, man bör vara ett ljushuvud.

Jag är personligen inte intresserad av att modelera ett mänskligt kranium till en ljusstake..
Men jag är mer intresserad av hur vida det är lagligt att införskaffa/föra in i sverige/äga mänskliga kvarlevor utan någon form av medicinsk licens (något som tyder på att kraniet kan användas i medicinskt/utbildnings syfte)

Jag skulle uppskatta om kommentarerna handlade om något i den riktningen
Inte för att jag är ett "rövhål" utan för att det troligtvis finns ett visst intresse om hur vida det är legalt att inneha mänskliga kvarlevor

För att t.ex kunna göra en flöjt av ett smalben eller kanske en didgeridoo av ett lårben..
ryggkliare av en arm inklusive hand.
bong av ett kranium
med mera..
Citera
2013-03-21, 15:40
  #32
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunker86
Jag är personligen inte intresserad av att modelera ett mänskligt kranium till en ljusstake..
Men jag är mer intresserad av hur vida det är lagligt att införskaffa/föra in i sverige/äga mänskliga kvarlevor utan någon form av medicinsk licens (något som tyder på att kraniet kan användas i medicinskt/utbildnings syfte)

Jag skulle uppskatta om kommentarerna handlade om något i den riktningen
Inte för att jag är ett "rövhål" utan för att det troligtvis finns ett visst intresse om hur vida det är legalt att inneha mänskliga kvarlevor

För att t.ex kunna göra en flöjt av ett smalben eller kanske en didgeridoo av ett lårben..
ryggkliare av en arm inklusive hand.
bong av ett kranium
med mera..

Det fanns ju en tråd nyligen om någon kvinna som verkade samla på lite kroppsdelar och jag vet inte hur det slutade men helt lagligt verkar det inte vara, såtillvida man inte kan styrka hur man fått tag på delarna (finns ju skolor/institutioner m.m om ibland, även om det är extremt sällsynt, säljer ut sånt). Sen är det väl inte omöjligt att det finns någon lag om att man ska handha dem på ett respektfullt sätt, det är ju inte alla som vill att ens skalle ska bli en fruktskål/ljusstake/baskerförvarare efter att man lämnat in...
Citera
2013-03-21, 20:36
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dunker86
Det står ju "den som Obehörigen"
Om jag har ett kvitto på att jag äger kraniet så bör jag troligtvis vara behörig att hantera den.
om man köper något så bör man ju få behörighet till det

Men lagar kan ju vara luriga.. jag måste kanske ha tillstånd eller liknande för att införskaffa ett kranium
jag kanske måste ha tillstånd för att föra in ett kranium till sverige

"Obehörigen" innebär att du inte har det som yrke, alltså att du inte är t.ex. polis, läkare, forensiker eller liknande.
Citera
2013-03-21, 22:21
  #34
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunker86
Om jag har ett kvitto på att jag äger kraniet så bör jag troligtvis vara behörig att hantera den.
om man köper något så bör man ju få behörighet till det

Nej, riktigt så enkelt är det ju inte. Jämför med att du köper ett vapen av någon suspekt figur och får någon sorts kvitto. Gissa om polisen tar dig när du står där och viftar med puffran och kvittot...
Citera
2014-12-15, 21:40
  #35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dunker86
http://www.skullsunlimited.com/ är ett bra ställe att beställa ifrån

Är det någon som vet ifall det är lagligt att äga mänskliga kvarlevor i sverige?
det är ju trots allt en satsning på ca 10000kr och det vore mycket tråkigt ifall kraniet blev stoppat i tullen eller ifall det ble taget av polisen vid en rassia.

Jag undrar samma sak. Jag sökte på laglighet att inneha ett kranium. Fick inte fram något tydligt besked. Men jag undrar om det "blivit lagligt" nu i och med det här fallet med Skelettkvinnan?

Se vad hon skriver på sin blogg:
http://www.skelettkvinnan.se/?cat=14

Och titta på den här sidan:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5668052

Men jag känner mig inte 100 % säker... Går det att få visshet?
Vad säger ni? Vågar man beställa?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback