2007-11-28, 21:07
Medlem
Aekeis avatar
Jag ska åka på utbyte nästa höst och måste göra språktest innan 2008. Vilket språktest skulle ni rekommendera? Har hört att TOEFL är lättare men jag tycker det verkar mer omständigt med många olika moment.
Citera
2007-11-28, 22:15
Medlem
devtonixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aekei
Jag ska åka på utbyte nästa höst och måste göra språktest innan 2008. Vilket språktest skulle ni rekommendera? Har hört att TOEFL är lättare men jag tycker det verkar mer omständigt med många olika moment.

Ett allmänt tips är att se vad dina eventuella värdinstitutioner (om det rör sig om högre studier) efterfrågar. Vissa institutioner accepterar godkända betyg i Engelska B/C från gymnasiet. Andra institutioner kräver specifika typer av standardiserade prov. Det är således värt att undersöka detta närmare.
Citera
2007-11-28, 22:26
Medlem
det framgar ju oftast ganska tydlig vilket prov du behover. . .allt jag kan saga ar att TOEFL ar grymt latt
Citera
2007-11-28, 22:57
Medlem
boolas avatar
Amerikanska skolor föredrar TOEFL medans Engelska föredrar IELTS, men som devtonix rekommenderar - se efter vad just din specifika skola frågar efter.

TOEFL-testet är väldigt enkelt, jag fick 112/120 på TOEFL iBT och jag tyckte ändå att jag inte gjorde allt för bra ifrån mig på språkdelen.
Citera
2007-11-28, 23:37
Medlem
Aekeis avatar
Jag får välja TOEFL eller IELTS men jag måste skriva ett av dem, ledsen om det inte framgick. Jag tror att jag behöver få över 83 på iBT-TOEFL så jag tror nog att det ska gå bra. Är det värt att öva på proven i förväg?
Citera
2007-11-29, 21:11
Medlem
boolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aekei
Jag får välja TOEFL eller IELTS men jag måste skriva ett av dem, ledsen om det inte framgick. Jag tror att jag behöver få över 83 på iBT-TOEFL så jag tror nog att det ska gå bra. Är det värt att öva på proven i förväg?

83 på TOEFL iBT bör du fixa utan några som helst problem om du har godkända kunskaper i det engelska språket - jag personligen tyckte det var väldigt enkelt men sen är det kanske individuellt vilka språkkunskaper man besitter. Men jag har svårt att se en svensk student med G i både Engelska A och B skulle få mindre än 80 på TOEFL iBT.

Vad jag gjorde som förberdelse var att börja läsa engelska tidningar på nätet för att få upp hastigheten vid läsande samt att när jag kollade på TV så undvek jag att läsa översättningen för att öva upp hörförståelsen - kan funka för dig, testa det!
Citera
2007-11-29, 23:44
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Har franska studenter vid mitt nuvarande universitet som ar urusla pa engelska, men som anda fixade TOEFL. Jag antar att du som svensk har valdigt lite att oroa dig for.

Lycka till!

/En som hade VG i engelska och inte behovde gora TOEFL *racker illmarigt ut tungan*
Citera
2007-11-29, 23:53
Medlem
buyzabas avatar
Ingen som gjort IELTS? Som verkar vara mer seriöst, eller är det lika slappt?
Citera
2008-06-22, 01:15
Medlem
Enzymers avatar
ska göra IELTS-testet nu på fredag och lördag, så uppskattar kommentar från folk som tagit det
Citera
2008-06-22, 12:23
Medlem
Ska göra TOEFL PbT(I princip samma som IbT) i Augusti o behöver 820 + / 877. Har MVG i engelska B. Oroar mig lite för den skriftliga delen - att prestera en full uppsats på 30 minuter känns jävligt knappt asså. Iofs enkla teman... Någon som har någon ide om hur lång denna uppsats skall vara? Normalt är väl intro + 3 arg. stycken + avslutning.

MVH
MAtf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in