• 1
  • 2
2007-11-28, 19:44
Medlem
Spiderwebs avatar
Är bregott verkligen det "nyttigare" matfettet av de båda?
Först och främst vill jag veta vilken som är mest ren, alltså vilken som innehåller minst tillsaser. Är båda syntetiska med transfetter och liknande? Vilken innehåller då minst?

MVH
Citera
2007-11-28, 20:00
Medlem
Schrails avatar
Bregott är godare resten lämnar jag åt ödet!
Citera
2007-11-28, 20:16
Medlem
Riddarens avatar
Det är allmänt känt att socialdemokraterna smusslar in hjärnkontrollscerium i Lättapaketen. Det är det som smakar skit!
Citera
2007-11-28, 20:20
Medlem
supermassives avatar
Bregott, utan tvekan! Lätta smakar ju som det fetaste margarinet man kan trycka i sig, medan Bregott smakar som himmelriket själv på en nyrostad macka. Bregott extrasaltat är ju faktiskt det absolut godaste smöret.
Citera
2007-11-28, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Det är allmänt känt att socialdemokraterna smusslar in hjärnkontrollscerium i Lättapaketen. Det är det som smakar skit!

"Lätta"-produkter kan inte vara annat än ett sossepåfund...

Bregott skall det vara, och givetvis extrasaltat!

Åt h*e med kolesterolvärdet!
Citera
2007-11-28, 20:23
Medlem
blåljuss avatar
Becel!
Citera
2007-11-28, 20:29
Medlem
Spiderwebs avatar
Jag undrar om jag var tydlig nog? Jag vill bara veta vilket av dessa matfett som har minst tillsatser och är minst syntetiskt. Inte vilket som är godast.
Fast jag kanske har hamnat i fel forum?

Vidare vill jag påpeka att om det är en sosse i lättan, då måste det banne mig säga att det är i bregotten extra saltad som är röd. Dessutom finns det en miljöpartist och en moderat. Jag inser att skämtet var roligare när jag tänkte det än när jag skrev det.

MVH
Citera
2007-11-28, 20:31
Medlem
Vobblers avatar
Så naturligt som möjligt brukar det ju heta, och då är nog bregott ett bättre val.

Sen att det smakar helt gudomligt gör ju inte saken sämre.

Säg nej till light-produkter!
Citera
2007-11-28, 20:32
Medlem
Black&Whites avatar
Har tidigare ätit Lätta under en längre period men har för ett par år sedan övergått till Bregott och jag skulle aldrig kunna gå tillbaka. Det är mycket godare och sen har jag hört att enligt GI-metoden så är det bättre, minns inte varför men enligt GI så är det ju fett som är okej, och kolhydrater som är big no-no. Innehåller lätta mer kolhydrater då kanske?

Kollade på hemsidan för lätta nu, det innhåller: Vatten, vegetabiliskt fett, vegetabilisk olja, filmjölk, modifierad stärkelse och lite andra saker. Är det då den modifierade stärkelsen som är boven i dramat kanske? För stärkelse är ju kolhydrater...

Jag kan ha helt fel men det här är vad jag hittade nu.

EDIT: jag hade nog helt fel, såg att lätta bara innehöll 3g kolhydrater per 100g. Antar att det handlar om vilken typ av fett som är bäst.

Lätta innehåller per 100g: 40g fett varav 17g är mättat, 17g är enkeltomättat och 6g är fleromättat.

Bregott innehåller per 100g: 75g fett varav 36g är mättat, 25g är enkeltomättat och 7,5g är fleromättat.

Det säger mig dock ingenting för jag vet inte vad skillnaden är men är det någon som vet vad som är bäst?

Sen kan man ju undra vad lätta består av förutom de 40 procenten fett som det innhåller...
Citera
2007-11-28, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanResident

"Lätta"-produkter kan inte vara annat än ett sossepåfund...

Bregott skall det vara, och givetvis extrasaltat!

Åt h*e med kolesterolvärdet!

Visst ska det vara Bregott! Enda nackdelen är att det är så hårt.
Sen det där med kolesterol, ja det är bara att gå en runda på en halvtimme varje kväll så är du av med det problemet.
Citera
2007-11-28, 20:43
Bannlyst
Bregott är iaf 80% smör. Vad lätta är vågar jag inte ens tänka på.
Citera
2007-11-28, 20:45
Bannlyst
bregott är sjukt mycket godare, innehåller någon av dessa något omättat fett?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in