2007-11-28, 19:44
Medlem
graFFes avatar
Säg att en vara för närvarande ligger på 270:-, och någon lagt ett maxbud på 350:-, varför står det då att jag kan lägga 280:-? Är inte detta helt lönlöst, med tanke på att jag måste lägga över 350:- för att ha en chans att "delta" i aktionen?
Vad är tanken bakom detta?
Citera
2007-11-28, 20:01
Medlem
Maxbudet höjer ju inte sej förrän någon annan går över det som ligger för tillfället dvs lägger du 280 går den in automatiskt o tar detta. Lite lurigt är det ju men det trissar ju priserna samtidigt som man ges chansen att kanske slippa bevaka varan.
Citera
2007-11-28, 20:14
Medlem
graFFes avatar
Jo jag förstår vad funktionen är till för, det jag inte försår är varför det står "Lägg ditt maxbud 280 kr eller mer" när jag måste lägga 360:- för att det ska ha någon verkan??
Citera
2007-11-29, 00:51
Medlem
fergusons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Jo jag förstår vad funktionen är till för, det jag inte försår är varför det står "Lägg ditt maxbud 280 kr eller mer" när jag måste lägga 360:- för att det ska ha någon verkan??

Det är ju helt enkel så att du inte ska veta vad den andra köparen har lagt för maxbud, så även den som kanske inte har tid o sitta o trycka på F5 som en galning dom sista 3 minuterna oxo ska ha en chans att vinna auktionen
Citera
2007-11-29, 01:05
Medlem
Frinks avatar
Hade andras maxbud varit synliga utan att max är lagt hade man mycket enkelt kunna köpa allt väldigt billigt. Säg att man lägger ett maxbud på 500k kr när buden bara ligger på 50 kr för grejen.
Vips så har man ett bud på 60 kr samtidigt som ingen kan bjuda över såvida dom inte är beredda att betala över halvmiljonen för vad det nu kan vara.
Citera
2007-11-29, 10:43
Medlem
graFFes avatar
Okej, så det är så enkelt.

Ungefär som om det vore en aktion på en åtrovärd tavla på en aktionsfirma i Sorsele, och en intensiv budgivning trappar upp priset rejält, och sedan när tiden är ute utbrister utroparen i ett hånskratt "HÖ-HÖ-HÖ"
-En oljeshejk nere i Dubai har på telefon innan aktionen börjat bjudit det 5-dubbla mot er bonntölpar här, så aktionen här har varit helt åt helvete förgäves, Hö-HÖ-HÖ...

(Nu vet jag att "tiden" inte kan gå ut på en riktig aktion, men ändå, principen är densamma).
Citera
2007-11-29, 11:09
Medlem
Frinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Okej, så det är så enkelt.

Ungefär som om det vore en aktion på en åtrovärd tavla på en aktionsfirma i Sorsele, och en intensiv budgivning trappar upp priset rejält, och sedan när tiden är ute utbrister utroparen i ett hånskratt "HÖ-HÖ-HÖ"
-En oljeshejk nere i Dubai har på telefon innan aktionen börjat bjudit det 5-dubbla mot er bonntölpar här, så aktionen här har varit helt åt helvete förgäves, Hö-HÖ-HÖ...

(Nu vet jag att "tiden" inte kan gå ut på en riktig aktion, men ändå, principen är densamma).
Grejen är att det inte hade funkat utan maxbud eftersom det då bara hade varit en tävling om vem som kan få in ett bud så sent som möjligt eftersom den är tidsbegränsad.
Och med maxbud så måste maxbuden vara osynliga som jag redan förklarat.

Dessutom ser du ju på tradera om budet du lägger ligger under eller över snubbens maxbud när du väl har lagt det, ligger det under är det bara att bjuda högre, jag förstår inte vad du tycker är fel med systemet.
I riktiga auktioner kan man ha någon annan som bjuder åt en, är det så fel att det på tradera råkar vara en dator som följer ens instruktioner helt och hållet?
Citera
2007-11-29, 11:18
Medlem
DaVajjs avatar
Det hela går ju också ut på att shejken fick betala åtminstonde några kronor högre än vad bonntölparna lade.

Lägger man maxbud på 500kr för något, så kan man ju alltid vinna den för 5kr, såvida inte folk går in och bjuder, ovetandes om mitt maxbud, och på så sätt höjs priset på varan, eftersom en annan människa var villig att betala kanske 100kr för den, så måste jag nu betala 105, då mitt maxbud översteg 100, men han inte är villig att lägga högre.
Citera
2007-11-29, 11:27
Medlem
graFFes avatar
Okej fattar. Men gillar det inte för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in