• 1
  • 2
2007-11-28, 19:01
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Jag stoppade in skivan. Startade Sound Juicer. Extraherade skivan.

Nu har jag en bunt "ogg-filer" måste jag vara haxxor för att få filerna till mp3?
Citera
2007-11-28, 19:35
Medlem
bogarleffes avatar
Varför vill du göra det? OGG är ju ett bättre format som stöds av de flesta MP3-spelare med lite finess.

Om du ändå vill ha filerna i MP3-format så rekommenderar jag att du komprimerar de till MP3 från början. Annar blir det lite "kaka på kaka" med två komprimeringar på rad, inte bra för ljudkvalitén.

Testa Exact Audio Copy med LAME-codec så blir det bra resultat om du vill ha MP3-filer.
Citera
2007-11-28, 19:36
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Okej jag utförde lite självhjälp. Jag sökte i pakethanteraren och hittade något program som heter "abcde".

Nu har jag installerat det, men hittar det inte.

Vi pratar Ubuntu 7.10.
Citera
2007-11-28, 19:37
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogarleffe
Varför vill du göra det? OGG är ju ett bättre format som stöds av de flesta MP3-spelare med lite finess.

Om du ändå vill ha filerna i MP3-format så rekommenderar jag att du komprimerar de till MP3 från början. Annar blir det lite "kaka på kaka" med två komprimeringar på rad, inte bra för ljudkvalitén.

Testa Exact Audio Copy med LAME-codec så blir det bra resultat om du vill ha MP3-filer.

Hmm.. nu slog det mig att i första hand vill jag ha det till ett vanligt format som jag kan bränna på en skiva och lyssna på i min bil (min stereo klarar inte mp3)

Vilket program ska jag använda för att få mina ogg-filer på en vanlig brännskiva så att jag kan lyssna på låtarna i min bil..när jag kör?
Citera
2007-11-28, 20:33
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
Hmm.. nu slog det mig att i första hand vill jag ha det till ett vanligt format som jag kan bränna på en skiva och lyssna på i min bil (min stereo klarar inte mp3)

Vilket program ska jag använda för att få mina ogg-filer på en vanlig brännskiva så att jag kan lyssna på låtarna i min bil..när jag kör?
K3B, du bränner dem precis som med mp3 filer. Ingen anledning att koda om
Citera
2007-11-28, 20:56
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
K3B, du bränner dem precis som med mp3 filer. Ingen anledning att koda om

Okej, K3B känner jag inte till vad är det? Ett program eller en filändelse?
Citera
2007-11-28, 20:58
Medlem
Outlaw&Folkhems avatar
Citat:
Okej, K3B känner jag inte till vad är det? Ett program eller en filändelse?

Ett grymt bränningsprogram.
Citera
2007-11-28, 21:23
Medlem
mqas avatar
Citat:
Okej jag utförde lite självhjälp. Jag sökte i pakethanteraren och hittade något program som heter "abcde".

Nu har jag installerat det, men hittar det inte.

Vi pratar Ubuntu 7.10.

Hittar?
Skriv abcde & i terminalen, svårare är det inte...

Annars kan du använda Audacity, eller skriva/hitta ett enkelt Nautilus-skript, om du är torsk på Gnome.
Citera
2007-11-29, 01:30
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Jag stoppade in skivan. Startade Sound Juicer. Extraherade skivan.

Nu har jag en bunt "ogg-filer" måste jag vara haxxor för att få filerna till mp3?

Om du brytt dig om överhuvudtaget att kolla i Sound Juicer så hade du hittat inställningarna för att rippa till mp3 istället för .ogg
Varför inte titta innan man frågar?? Fattar nada.........
Citera
2007-11-29, 15:33
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Om du brytt dig om överhuvudtaget att kolla i Sound Juicer så hade du hittat inställningarna för att rippa till mp3 istället för .ogg
Varför inte titta innan man frågar?? Fattar nada.........

Nej, jag ber om ursäkt. Naturligtvis skulle jag ha tittat själv först och googlat likaså. Jag blev fartblind och exhalterad. Förlåt mig .

Vilken typ av filer klarar min CD-spelare i bilen av? Vad jag vet är att den inte klarar mp3 och att den väl är ca: 8 år gammal. Sony. Är det .wav? Eller vad kan det vara? Finns det något lämpligt format i Sound Juicer som jag kan använda?
Citera
2007-11-29, 15:52
Medlem
helvete!s avatar
Om den inte klarar mp3 så klarar den nog inget filformat överhuvudtaget.
Du får helt enkelt bränna en vanlig hederlig audio-cd.
Citera
2007-11-29, 16:40
Medlem
cephs avatar
Som helvete säger är det en vanlig standard audio-CD du ska bränna, då spelar det ingen roll vad filerna är i för ljudformat just nu så länge det stöds av brännarprogrammet för att omvandla till audio-CD (vilket .ogg borde göra eftersom det har blivit så pass populärt på sistone).

Moderna CD-spelare klarar i regel skivor med både .mp3-filer och .ogg-filer på, alltså CD'n är då tekniskt sett en data-CD (CD-ROM) med .mp3-filer på och inte en audio-CD med vanliga ljudspår på (som de du köper i skivbutiken). Fördelen med detta är att man får plats med sjukt mycket fler låtar än vad man skulle göra om man bränner en vanlig ljudspårs-CD, samt att vissa CD-spelare stöder ID-tags och annat flashigt.

Äh, nu krånglade jag till det. Se till att bränna som audio-CD och saken är biff.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in