2009-02-22, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wezt
Tycker att Winnerbäcks texter känns personliga, läs Winnerbäcks biografi på hans egna hemsida. Lyssna sedan på Vatten under broarna. Det min vän. Det är personligt.
Väldigt långt ifrån det Springsteeneska som gärna berättar om andra personers öden.

Vilket som är bäst vågar jag inte ens sia om då både Winnerbäck och Springsteen(även Dylan) ligger mig väldigt varmt om hjärtat.

Nej, nu slår vi på en matig playlist bestående av Winnerbäsk, Springsteen och Southside Johnny samtidigt som vi slår av korken på en Stella.

Jag har alla Lasses skivor, har sett flertalet konserter och jag uppskattar hans musik väldigt mycket. Men i mitt tycke känns inte allt äkta. Det är som sagt i Söndermarken och till stor del även Tidvis som man märker att någonstans i han så vill han verkligen skriva om hur han mår och varför, men jag tycker inte det kommer igenom i alla låtar utan ibland blir det bara påklistrat eller vad man ska säga. Han verkar ju skriva på en ny skiva och jag hoppas verkligen att han vågar fullt ut denna gången.

Detta kanske inte handlade om så mycket skvaller utan mer om hans musik, frågan är om vi får fortsätta diskutera detta här eller om vi måste söka oss till musik-forumet.

Men för att få inte lite skvaller också. Det ryktas om att anledningen till att han är så statisk på scen och när det gäller setlists grundas i att han inte vågar vara annat efter sitt sammanbrott på solo-turnén. Hur ligger det egentligen till med detta ryktet? Hans statiska setlists anser jag vara en av hans större brister som live-artist.
Senast redigerad av Balkong 2009-02-22 kl. 00:44.
Citera
2009-02-22, 02:34
Medlem
ArturoBandinis avatar
Jag har också alla Winnerbäcks skivor, singlar och har sett honom ett flertal gånger. Däribland runt 2000 när hypen inte var så stor.. Men såhär med facit i hand så försöker Winnerbäck vara exakt lika mycket Lundell som Lundell försöker vara Springsteen. Mitt favoritexempel på detta är Lundells låt "Det är inte ensamhet". Lyssna på den så hör ni verkligen hur mycket Winnerbäck har snott..

Citat:
Dom träffade varann på ett antikvariat.
Hon köbte Spoon River och dom gick.
Han sa: Jag vill ha ett barn med dej nu i år.
Hon sa: Du ljuger och du vet det.
Det här är bara ännu ett trick.
Det är ingen skillnad,
Du bara tror det nu när det är vår.
Dom gick langs Folkungagatan.
Han sa: Här ägde jag världen för
När jag satt på Kinakrogarna och drak.
Jag trodde ingen kände igen mej.
Jag var kejsaren i Mittens rike
Och jag slog på min trumma
Tills skinnet sprack
Och jag sa till mej själv i hemlighet:
Det är inte ensamhet, det är frihet.

Hon sa: Det säjs att vi livet igenom
Letar efter vår tvilling.
Att det är vad vår längtan har som mål.
När vi lämnar moderlivet
Är allt en enda väntan.
Irrande hälfter under himlarnas kupol.
Jag såg en film om en kvinna,
Hennes kärlekshunger, passioner.
En flicka som skriker efter sin far och mor.
Varenda morgon står hon framför spegeln,
Men där syns ingenting.
Hon vet inte vem hon är,
Inte var hon bor,
Och hon säjer till sej själv i hemlighet:
Det är inte ensamhet, det är frihet.

Dom satt i parken och såg molnen
Komma glidande in över stan från nordväst.
Han sa: Kapitulera, vad annat kan du göra?
Hon gav honom boken och sa:
I den här är det dom döda som talar
Och vad dom vittnar om är kanske inte
Vad man skulle vilja höra.
Han sa: Behåll den, jag har läst den.
Det är upp till var och en.
Du kan inte få mej att säja
Att inget är lönt.
Jag slutar aldrig tro på kvinna och man,
Lika lite som jag förnekar solen
Eller att gräset här runt om oss är grönt.
Men vi två har en dyrbar hemlighet.
Vi tror att ensamheten är detsamma som frihet.

Edit: Jag har kopierat texten rakt av från en lyricssida. Så skyll inte på mig gällande stavfel och så.
Citera
2009-02-22, 02:38
Medlem
Stenarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Jag har också alla Winnerbäcks skivor, singlar och har sett honom ett flertal gånger. Däribland runt 2000 när hypen inte var så stor.. Men såhär med facit i hand så försöker Winnerbäck vara exakt lika mycket Lundell som Lundell försöker vara Springsteen. Mitt favoritexempel på detta är Lundells låt "Det är inte ensamhet". Lyssna på den så hör ni verkligen hur mycket Winnerbäck har snott..

Edit: Jag har kopierat texten rakt av från en lyricssida. Så skyll inte på mig gällande stavfel och så.

Tycker du är ute och cyklar för fulla muggar, men man får ju tycka vad man vill så...
Citera
2009-02-22, 02:53
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenarn
Tycker du är ute och cyklar för fulla muggar, men man får ju tycka vad man vill så...

Texten kanske inte är så JÄVLA Winnerbäck. Men lyssna på låten så ska du få se.

http://open.spotify.com/track/52iyY6ES6Y6TA5vOVrR7ja

Den där låten låter sjukt mycket sena Winnerbäck.

Edit: Speciellt refrängen.
Citera
2009-02-22, 02:59
Medlem
Stentomtens avatar
Citat:

Förstår inte riktigt vad du menar...kan du utveckla vad du tycker Lasse har snott från Lundell? Texten du citerade känns som en typisk Lundell-låt och inte alls särskilt likt Winnerbäcks texter.

(Ja, jag har alla Winnerbäcks utgivna skivor, singlar och demokassetter)

edit: Såg nu att det inte var texten utan själva låten du tyckte var lik Winnerbäck
Senast redigerad av Stentomten 2009-02-22 kl. 03:02.
Citera
2009-02-22, 03:01
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stentomten
Förstår inte riktigt vad du menar...kan du utveckla vad du tycker Lasse har snott från Lundell? Texten du citerade känns som en typisk Lundell-låt och inte alls särskilt likt Winnerbäcks texter.

Lyssnar du på låtens refräng så tänker jag mig att du borde förstå. Låter som något från Singel eller Söndermarken.
Citera
2009-02-22, 03:04
Medlem
Stentomtens avatar
Citat:
Lyssnar du på låtens refräng så tänker jag mig att du borde förstå. Låter som något från Singel eller Söndermarken.

Har tyvärr inte tillgång till Spotify, och den verkar inte finnas på youtube heller. Anser mig ha bra koll på Winnerbäck, men lite sämre koll på Lundell. Återkommer när jag kollat upp "Det är inte ensamhet", så får vi se om jag håller med dig
Citera
2009-02-28, 15:45
Medlem
Chowies avatar
Citat:

edit: Såg nu att det inte var texten utan själva låten du tyckte var lik Winnerbäck
tvivlar på att du har alla 3 demokasetter orginal, en gång i tiden hade jag ioförsig alla tre så det är ju fullt möjligt. däremot sålde jag skiten eftersom winnerbäck efter singelskivan är totalt djävla skräp & en sellout. däremot ska jag ju gå på honom imorgon i oslo i hopp om att en akustisk spelning kanske inte är så tokig ändå. det var ju ett tag sen senast (om man inte räknar sktispelningen på p&l 07)
Citera
2009-02-28, 16:19
Medlem
langaocbs avatar
Citat:

Ett tag i början av sin karriär försökte Winnerbäck vara Stefan Sundström sen försökte han bli Ulf Lundell, så är det och endast blinda Lasse-fan kan tycka annorlunda .

ps. Jag såg Lasse när han fortfarande lirade med Snoddas, vinner jag? ds.
Citera
2009-02-28, 16:43
Medlem
styrlunds avatar
....

Nu är ni alla ute och vinglar som ryska fyllon på blåis.
Lyssnar man på Snoddas så låter det lite som Ebba grön blandat med Imperiet.
Senare gjorde Lasse mycket Bellman. Tror han lyssnade väldigt mycket på Cornelis just då och ville vara vissångare. Alla vissångare måste ta en sväng via Bellman.
På senare skivor så finns det drag av Lundell. Men den likheten kommer nog mest av att hans kompband Hovet skapar den typen av musik.
Likheterna Lundell rent textmässigt är ju ganska svåra att undvika. Dom skriver med samma språk och använder samma poetiska penna.
Citera
2009-02-28, 16:55
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Nu är ni alla ute och vinglar som ryska fyllon på blåis.
Lyssnar man på Snoddas så låter det lite som Ebba grön blandat med Imperiet.
Senare gjorde Lasse mycket Bellman. Tror han lyssnade väldigt mycket på Cornelis just då och ville vara vissångare. Alla vissångare måste ta en sväng via Bellman.
På senare skivor så finns det drag av Lundell. Men den likheten kommer nog mest av att hans kompband Hovet skapar den typen av musik.
Likheterna Lundell rent textmässigt är ju ganska svåra att undvika. Dom skriver med samma språk och använder samma poetiska penna.

Lasse började låta Lundell långt innan Hovet, Cornelis-grejen får jag hålla med om men tyckte att han rätt snabbt blev en Sundström-wannabe för att sedan som sagt var Lundell-wannabe.
Om ni har missat det så har han varit Lundell-fan jävligt länge.
Citera
2009-02-28, 17:13
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chowie
tvivlar på att du har alla 3 demokasetter orginal, en gång i tiden hade jag ioförsig alla tre så det är ju fullt möjligt. däremot sålde jag skiten eftersom winnerbäck efter singelskivan är totalt djävla skräp & en sellout. däremot ska jag ju gå på honom imorgon i oslo i hopp om att en akustisk spelning kanske inte är så tokig ändå. det var ju ett tag sen senast (om man inte räknar sktispelningen på p&l 07)
Ja, det verkar ju vara ett jävligt moget beteende att sälja sin samling bara för att han säljer många skivor... Skaffa dej en privat musiker som bara spelar för dej så kan du mäta kuk och skryta över att du har ensamrätt till den musiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in