• 1
  • 2
2007-11-28, 16:17
Medlem
Jag kommer med en ganska konstig fråga men har undrat över detta ett tag.
Vad behövs för att lösa nickotin? Är det vattenlösligt?
Citera
2007-11-28, 16:29
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanki
Jag kommer med en ganska konstig fråga men har undrat över detta ett tag.
Vad behövs för att lösa nickotin? Är det vattenlösligt?

Behövs ju rent nikotin från början, och vad jag vet går det inte att få tag på som privatperson då det är extremt farligt med nikotin även i väldigt små doser.
Citera
2007-11-28, 16:30
Medlem
kolla denna sida:

http://www.fkog.uu.se/course/essays/...a_tabacum2.pdf
Citera
2007-11-28, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonf
Behövs ju rent nikotin från början, och vad jag vet går det inte att få tag på som privatperson då det är extremt farligt med nikotin även i väldigt små doser.

Vad är annat än rent nikotin? Varför skulle det behövas?

Nikotin är vattenlösligt, men kom ihåg att det finns olika former av det, tex -klorid.
Citera
2007-11-28, 17:09
Medlem
joensas avatar
Du behöver en skön mängd tobak, 150 gram ungefär.
I med tobaken i lite vatten, låt vattnet småkoka/sjuda bort till du får en skön och kleggig massa. Om jag inte har fel så får du en liten mängd brunkleitg massa som förhoppningsvis har ganska rent nikotin i botten. Vill du ha en bra över 95% nikotinmassa så är det bara att göra om samma sak. I med klegget + vatten och låt det sjuda.

Varning: Ha på dig rejäla plasthandskar när du handskas med massan. Är väldigt farligt och nikotinet kan döda dig om du får det i dig på något sätt. Vet inte om det tas upp av huden om det droppas på, men om man tänker på hur snus fungerar så finner jag det tämligen logiskt.
Citera
2007-11-28, 17:34
Medlem
PyR0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joensa
I med tobaken i lite vatten, låt vattnet småkoka/sjuda bort till du får en skön och kleggig massa. Om jag inte har fel så får du en liten mängd brunkleitg massa som förhoppningsvis har ganska rent nikotin i botten. Vill du ha en bra över 95% nikotinmassa så är det bara att göra om samma sak. I med klegget + vatten och låt det sjuda.

Varning: Ha på dig rejäla plasthandskar när du handskas med massan. Är väldigt farligt och nikotinet kan döda dig om du får det i dig på något sätt. Vet inte om det tas upp av huden om det droppas på, men om man tänker på hur snus fungerar så finner jag det tämligen logiskt.
Har hört att en droppe rent nikotin på huden är tillräckligt för att kraftigt förgifta/döda en människa, huruvida det är sant eller ej vet jag tyvärr inte.
EDIT: "40–60 mg (0.5-1.0 mg/kg) can be a lethal dosage for adult humans."
Citera
2007-11-28, 17:43
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chemicalien
Vad är annat än rent nikotin? Varför skulle det behövas?

Nikotin är vattenlösligt, men kom ihåg att det finns olika former av det, tex -klorid.

Tobak är ju något där nikotin ingår, men det är inte enbart nikotin, alltså inte RENT nikotin. Jag menar inte att annan nikotin är skitig om det var det du trodde
Citera
2007-11-28, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joensa

Vad snackar du om???
Citera
2007-11-28, 19:22
Medlem
Sv4mpbobfyrkants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanki
Vad snackar du om???
Han snackar om hur man "rostar tobak", alltså frigör tobak från nikotin...
Citera
2007-11-29, 03:20
Medlem
Bahamut_Raydeats avatar
Jag har hört att man kan ha snus i mikron, då kommer det ut något vitt. Slickar man det dör man har jag hört, så försiktig bör man vara, rekommenderar nog även skyddshandskar.
Citera
2007-11-29, 14:32
Medlem
__carls avatar
Det kanske går att göra något sorts "hasch" av tobak?

Gör du te av otorkad och ofermenterad bondtobak blir du iallfall rejält hög.
Citera
2007-11-29, 14:46
Medlem
klybans avatar
Nikotin är extremt giftigt, den som beslutar att utvinna nikotin till en renare form måste läsa upp sig rejält om ämnet innan han/hon fortskrider.

Om nu inte personen i frågan är trött på livet, då är det bara skita i allt som sägs om nikotin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in