r precis pvg ner frn en helt fantastisk tripp. Har liksom gtt runt o vntat nu i flera r p att rtt tillflle skulle uppst att ta lsd, svamp etc bla bla....jag vet inte hur lnge nu. Det hade bara blivit fr stort allvar inser jag nu. Men nr denna substansen dk upp lite frn ingenstans i min tillvaro, var det som att g runt hela den dr ljligt pklistrade idn om att ngot mer skulle krvas fr att trippa "bra". Tack 4-ho-met fr det frst o frmst.
Sjlva trippen r fantastiskt. Det som hnde mig denna gngen, frutom alla extremt vackra OEVs, var att jag kunde stnga, o jag menar STNGA, allt som hade med det frflutna att gra, och ALLT som hade med eventuella frvntningar, framtiden etc att gra....och vara HELT HR NU!....man inser inte hur begrnsad man r i sitt normala liv. man klistrar p sig en massa ider om en sjlva, som inte r en sjlva, som bara tynger ner en....jag kunde slppa allt, o jag menar verkligen ALLT o jag insg att jag fan r en glad jvla kanin som fnittrar o skuttar omkring av total lycka av att f leva. har nog aldrig skrattat s mycket i hela mitt liv. jag fattar hur detta skulle kunna ha stor effekt inom psykiatrin. det r ju detta som de antidepressiva medicinerna BORDE gra, g hela vgen in och se allt fr vad det egentligen r, och se den positiva skinande vackra varelse som du faktiskt r!
Hatten av fr 4-ho-met!
Just upplevelsen av att allt bara rann igenom en utan att man kunde greppa ngot, o bara lta det ka igenom en var en sdan extatisk upplevelse och jag inser nu ocks hur extremt ytliga alla andra droger faktiskt r. Man mr bra p lite olika stt, men dessa mediciner gr in i ens psyke o visar vad riktig lycka faktiskt r fr ngot och hur man kan uppn den.
En stor kram till alla er andra psykonauter. Lt oss hoppas vi kan ha kvar denna fantastiska substans fr oss sjlva ett tag iaf.
Nu r du visserligen fortfarande pverkad, men du ska inte vara naiv. Bara fr att du har haft en ltt tripp av god karaktr ska du inte tro att denna ytliga gldje kan hjlpa personer som r djupt inne i depressioner. Om de ens kan f samma effekt av drogen som du nu har ftt s r det fga lrorikt fr dem (drar alla ver en kam nu) men de lr hgst troligen snea ur totalt (inte sagt att det inte kan vara hjlpsamt).
Inte meningen att vara nedltande men du r alldeles fr exalterad, vi alla vet vad en hallucinogen r.
Senast redigerad av SannRealist 2010-09-12 kl. 23:30.
Nu r du visserligen fortfarande pverkad, men du ska inte vara naiv. Bara fr att du har haft en ltt tripp av god karaktr ska du inte tro att denna ytliga gldje kan hjlpa personer som r djupt inne i depressioner. Om de ens kan f samma effekt av drogen som du nu har ftt s r det fga lrorikt fr dem (drar alla ver en kam nu) men de lr hgst troligen snea ur totalt (inte sagt att det inte kan vara hjlpsamt).
Inte meningen att vara nedltande men du r alldeles fr exalterad, vi alla vet vad en hallucinogen r.
Det var absolut inte meningen att lta s enkelsprig och ytlig som jag ser nu att det kan ha sett ut i det jag skrev. Jag r fullt medveten om vad det innebr att ha en dlig tripp d jag har haft en hel del rent ut sagt riktigt jvliga sdana. Ber om urskt om jag fick det att framst som om jag trodde detta var ngon slags magic bullet mot depression eller liknande problematik. Det tror jag absolut inte. Mr man dligt s r det s gott som alltid en mycket dlig id att ta en hallucinogen drog. Dremot var det jag upplevde vid detta tillfllet ingen ytlig lycka som man upplever med andra droger. Det gick mycket djupare n s.
Sdana hr upplevelser ju oftast vldigt privata och sammankopplade med ens situation och psyke, s drfr tar jag till mig av din kritik i att jag generaliserade ganska grovt d jag fortfarande var s exalterad vid landningen. Jag fr kanske ta och skriva en ordentlig och mer nyanserad tripp rapport istllet.
Jag vill pst att det inte alls r speciellt naivt att frestlla sig att serotonerga hallucinogener skulle kunna vara behjlpliga vid depressioner, bl a av den anledning som Lizard tagit fasta p. Det finns ett flertal vetenskapliga underskningar som talar fr den mjligheten.
"CNS deficiency of 5-hydroxytryptamine (serotonin) has been implicated as a biochemical basis in some forms of depression. Existing drug modalities for treating depression include some with serotonergic effects. Studies suggest that psychedelic drugs are also serotonergic. This may indicate a role for psychedelics in the treatment of depression. Such treatment has already been attempted using psychedelic drugs in both the indoleamine and phenylalkylamine categories. Encouraging results seem to recommend further research, with special emphasis on drugs in the phenylisopropylamine subgroup of phenylalkylamines that are only peripherally psychedelic. Certain of these, called entactogens or empathogens, cause substantially less distortion of normative consciousness than classic psychedelics, such as LSD or mescaline. They could therefore be more easily assimilated into existing psychotherapy approaches, where their function would be to enhance the normal psychotherapeutic process rather than serving a maintenance role as chemotherapeutic agents. Their usefulness in such an application would be mainly at the start of psychotherapy in order to (1) reduce the client's "fear response" that often inhibits ability to deal with repressed traumatic material; (2) facilitate the client's interpersonal communications with the therapist, spouse or significant others; and (3) accelerate formation of a therapeutic alliance between client and therapist. "
Om cancerpatienter med svr ngest som behandlats med psilocybin:
An ongoing study has also shown psilocybin is effective in reducing anxiety and depression in patients with advanced cancer.
A recent New York Times article reported profound benefits in one of the studys participants, Dr Clark Martin, a 65-year-old retired clinical psychologist who had been unable to escape depression after receiving chemotherapy for kidney cancer.3
Nothing seemed to work, not even antidepressants, until he tried psilocybin for the first time and lay down on a couch listening to classical music.3
Imagine you fall off a boat in the open ocean, and you turn around, and the boat is gone. And then the waters gone. And then youre gone, he recalls of the experience.3
Over a year later, Dr Martin credits psilocybin with helping him overcome his depression and transforming his relationship with his daughter and friends.
The Multidisciplinary Association for Psychedelic Studies (MAPS), a non-profit organisation based in Santa Cruz, California, has also funded two studies in the US and Switzerland to investigate whether MDMA-assisted psychotherapy can treat PTSD.
The US study in 21 rape victims and war veterans with PTSD compared an MDMA dose of 125 mg, followed by a booster dose of 62.5 mg, with placebo.
Randolph Hencken, MAPS director of communication and marketing, says the results showed MDMA was superior to traditional PTSD treatments with mood stabilising medications and psychotherapy.
Our results were phenomenal, about 70% to 80% of their scores on their PTSD scale came down to the point where they didnt have PTSD anymore, he says.
Dan Lubman, professor of addiction studies at Monash University and director of the Turning Point Alcohol & Drug Centre in Melbourne, says MDMA increases the brains oxytocin levels, promoting social closeness, and possibly allowing patients with PTSD to process the trauma.
By using drugs that potentially allow you a new way in to access those memories there might be an opportunity to process them in a different way and you might be able to deal with the trauma better and move on, he says.
Dessutom r det, som bekant, s att studier kring detta frst nyligen har terupptagits och att det finns gott om forskare som hvdar att denna typ av behandling ven kan vara relevant vid andra psykiatriska kommor:
"After a pause of nearly 40 years in research into the effects of psychedelic drugs, recent advances in our understanding of the neurobiology of psychedelics, such as lysergic acid diethylamide (LSD), psilocybin and ketamine have led to renewed interest in the clinical potential of psychedelics in the treatment of various psychiatric disorders. Recent behavioural and neuroimaging data show that psychedelics modulate neural circuits that have been implicated in mood and affective disorders, and can reduce the clinical symptoms of these disorders. These findings raise the possibility that research into psychedelics might identify novel therapeutic mechanisms and approaches that are based on glutamate-driven neuroplasticity."
Vidare r det s att ven dissociativa hallucinogener har visat sig vara till nytta nr det gller depressioner:
Forskare vid det amerikanska National Institute of Mental Health, NIMH, genomfrde en liten studie p 18 patienter som i genomsnitt hade varit sjuka i 30 r och i medeltal prvat sex olika antidepressiva lkemedel utan framgng. Frskspersonerna fick antingen en intravens dos av ketamin eller placebo.
Lkemedlet hade en dramatisk effekt och 71 procent av de patienter som fick ketamin frbttrades inom en dag och 29 procent var nrmast symptomfria inom 24 timmar. ven efter en vecka var 35 procent i ketamingruppen vsentligt frbttrade. Patienterna i placebogruppen rapporterade ingen frbttring. Konventionell antidepressiv behandling kan uppn liknande resultat efter tta till tio veckor.
Narkoslkemedelet ketamin r knt fr att orsaka hallucinationer och i Sverige narkotikaklassades lkemedlet frra ret eftersom det ocks r starkt beroendeframkallande.
Ketamin verkar genom att blockera NMDA-receptorer och lkemedel inom klassen har ocks prvats fr behandling av neurogen smrta. De idag anvnda antidepressiva lkemedlen riktas frmst mot signalsubstansen serotonin, men allt mer tyder p att dessa lkemedel ven pverkar NMDA-receptorer.
Forskarna vid NIMH fann att den euforiska effekten av ketamin klingade av nr den antidepressiva effekten trdde in. Studien publicerades i augustinumret av Archives of General Psychiatry.
"As would be expected,
during the psilocybin session participants showed perceptual
changes and labile mood. It is striking that majority of
the participants reported 2 months later that the psilocybininduced
experience was personally very meaningful and
spiritually significant. Indeed, most of them rated the
psilocybin-induced experience as one of the top five most
important experiences in their life. It is especially notable
that participants reported that the drug produced positive
changes in attitudes and behaviors well after the sessions,
and these self-observations were consistent with ratings by
friends and relatives.
Over a year later, 64% of participants also indicated psilocybin, which affects the brains serotonin receptors, increased their sense of wellbeing or life satisfaction"
Nvl, vad fr dig att tro att den psykedeliska upplevelsen inte skulle vara tillgnglig, och om den vore s, inte lrorik, fr en deprimerad mnniska? Vad grundar du dessa antaganden p?
Senast redigerad av Sandoz 2010-09-13 kl. 13:05.
Hur lnge sitter frhjda toleransen i efter anvndning. Om jag ska trippa igen efter sju dygn, br jag hja dosen fr att f samma effkt?
Efter sju dygn s r nog nra p 70-80% av resistansen borta. Resistansen r en kurva som brjar snka sig kraftigt till en brjan men dras ut ju lgre resistansen blir. Frsta dagarna eftert kan resistansen snka sig med 50-60% men r helt borta efter tv veckor, s resistansen sjunker allts lngsammare och lngsammare.
Efter sju dygn s kan du nog ta samma dos + 10-20% extra pga den resistans som finns kvar. Detta r dock individuellt, fr t ex fr mig s har resistansen lagt sig helt d. Men fr mnga r det just 2 veckor man mste vnta fr en full effekt p en dos.
Efter sju dygn s r nog nra p 70-80% av resistansen borta. Resistansen r en kurva som brjar snka sig kraftigt till en brjan men dras ut ju lgre resistansen blir. Frsta dagarna eftert kan resistansen snka sig med 50-60% men r helt borta efter tv veckor, s resistansen sjunker allts lngsammare och lngsammare.
Efter sju dygn s kan du nog ta samma dos + 10-20% extra pga den resistans som finns kvar. Detta r dock individuellt, fr t ex fr mig s har resistansen lagt sig helt d. Men fr mnga r det just 2 veckor man mste vnta fr en full effekt p en dos.
Bestllde 4-ho-met frn prisman 8e och statusen blev ndrad till shipped den 12e. Tror ni jag hinner f det innan fredag? Hur mnga dagar har det tagit fr er frn dess att de blev shipped?
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!