• 1
  • 2
2007-11-28, 11:35
Medlem
Sjömannens avatar
Vilken utav följande måste man ha med sig i bilen?

Körkort?
Registreringsbevis?
Försäkringspapper?

Eller är det något annat? Varningstriangel vet jag.

MVH Sjömannen
Citera
2007-11-28, 11:43
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjömannen
Vilken utav följande måste man ha med sig i bilen?

Körkort?
Registreringsbevis?
Försäkringspapper?

Eller är det något annat? Varningstriangel vet jag.

MVH Sjömannen

Körkort måste du ha med dig, det andra låter jag vara osagt
Citera
2007-11-28, 11:52
Medlem
rebbans avatar
Varningstriangel och körkort av det du nämde.
Regbevis ska man inte ha med i bilen för då är det väldigt lätt för bovar och banditer att göra ägarbyte.
Försäkringspapper behövs inte men får info att det finns trafikförsäkring via bilregistret och resten tar man reda på ifall det behövs.
Citera
2007-11-28, 11:59
Medlem
Sjömannens avatar
Tack för svar
Citera
2007-11-28, 12:53
Bannlyst
Den blå delen av ägarbeviset ska väl vara med i bilen också, fast jag har bara varit med om att polisen ville se ägarbeviset en gång och är minst 10år sedan. Den gula del som man gör ägarbyte med ska ligga hemma.

Lika bra att rätta mig själv efter att kollat på regbeviset, när man åker utomlands ska den blå delen vara med, här hemma behövs den inte.
Citera
2007-11-28, 15:56
Medlem
bogarleffes avatar
Näre du kör med släp tror jag regbevisen för både bilen och släpet ska vara med i bilen. Den blåa delen alltså, inte den gula.
Citera
2007-11-28, 18:43
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwintus
Den blå delen av ägarbeviset ska väl vara med i bilen också, fast jag har bara varit med om att polisen ville se ägarbeviset en gång och är minst 10år sedan. Den gula del som man gör ägarbyte med ska ligga hemma.

Lika bra att rätta mig själv efter att kollat på regbeviset, när man åker utomlands ska den blå delen vara med, här hemma behövs den inte.

Enligt trafikpolisen behöver man inte ha med sig regbeviset när man har släp heller när jag pratade med dom om det.
Förut ska det ha varit så men inte längre.
Allt ligger på data nu för tiden så även om du har regbevis så kollar dom ändå upp uppgifter om dom vill veta nått.
Citera
2007-11-28, 18:50
Medlem
Det där med registeringsbevis är väl någon kvarleva från förr i tiden. Nu kan plisen enkelt kolla upp på plats via radio.
Citera
2007-11-28, 23:12
Medlem
NX_s avatar
Det enda regbevis som behövs är det blåa (del 1) vid färd utomlands. Annars kan allt det andra lämnas hemma.

Samma gäller som sagt för släp. Regbevis för släp behöver ej längre finnas tillgängligt vid färd. Förr i tiden fick man som uthyrningsfirma vackert se till att det satt fast på lämplig plats på släpet (i ett litet rör som var för det syftet), men det är inget annat än glädjande att det är borttaget.
Inte sällan fick dessa fötter och/eller gick sönder av väta.
Citera
2007-11-28, 23:50
Medlem
Jag tror inte man behöver ha körkort, utan att det räcker med leg?
Kan vara något jag fått för mig bara.
Citera
2007-11-28, 23:54
Medlem
Hilding Barcks avatar
Jag måste fan visa upp regbeviset varenda jävla gång. Men jag bor förstås i finland. Jag har också varit med om att polisen kommer fram och säger "jaha, du kör obesiktat" men de vill ändå ha regbeviset!
Citera
2007-12-03, 10:00
Medlem
Bstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diemon!
Jag tror inte man behöver ha körkort, utan att det räcker med leg?
Kan vara något jag fått för mig bara.

Vad jag vet så får du böter om du inte har med dig ditt körkort eller annan id-handling, så det borde utan problem gå bra att ta med sig passet istället under förutsättningen att du har ett körkort utfärdat på dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in