2019-05-31, 00:14
Medlem
Har en snabb fråga. Läsåret är nu slut och jag har misslyckats med att uppnå kravet för att få CSN nästa termin. Jag kommer att byta utbildning så att hålla på med omtentor från min nuvarande utbildning är jag inte sugen på, så istället har jag anmält mig till sommarkurser. På CSN:s hemsida står det
Citat:
Vi prövar oftast studieresultaten för de veckor du senast fick studiemedel. Om du senast fick ett beslut om studiemedel för 40 veckor, är det resultaten från den perioden vi prövar. Ett läsår är vanligtvis 40 veckor. I ditt senaste beslut om studiemedel kan du se för vilken period vi prövar studieresultaten.
Kan jag inte uppfylla kravet på 45hp per läsår med poängen som jag läser under sommarteminen? Eller måste jag ansöka om CSN för dessa poäng för att de ska tillhöra den period de prövar?
Citera
2019-05-31, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gredsson
Någon som vet hur många Högskolepoäng en 50 poängskurs på komvux(gymnasiekurs) motsvarar?

3,75 högskolepoäng.

Citat:
Ursprungligen postat av oroligstudent
Har en snabb fråga. Läsåret är nu slut och jag har misslyckats med att uppnå kravet för att få CSN nästa termin. Jag kommer att byta utbildning så att hålla på med omtentor från min nuvarande utbildning är jag inte sugen på, så istället har jag anmält mig till sommarkurser. På CSN:s hemsida står det
Kan jag inte uppfylla kravet på 45hp per läsår med poängen som jag läser under sommarteminen? Eller måste jag ansöka om CSN för dessa poäng för att de ska tillhöra den period de prövar?

Sommarpoängen räknas in. Alla poäng som du tar efter att din period började räknas in.
Citera
2019-06-01, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
3,75 högskolepoäng.

Sommarpoängen räknas in. Alla poäng som du tar efter att din period började räknas in.

Är du 100% säker att en 50 poängskurs på gymnasienivå(att läsa den på komvux), ger 3,75 Högskolepoäng? Skulle du kunna länka en källa?

Och vad händer ifall man skulle läsa en 50 poängskurs på 1 vecka och tenta av den direkt. Kommer CSN fortfarande att räkna det som att man fått 3,75 högskolepoäng? Eller måste man ha läst kursen på 3 veckor för att CSN ska räkna det som 3,75 högskolepoäng?
Senast redigerad av Gredsson 2019-06-01 kl. 00:35.
Citera
2019-06-01, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gredsson
Är du 100% säker att en 50 poängskurs på gymnasienivå(att läsa den på komvux), ger 3,75 Högskolepoäng? Skulle du kunna länka en källa?

Och vad händer ifall man skulle läsa en 50 poängskurs på 1 vecka och tenta av den direkt. Kommer CSN fortfarande att räkna det som att man fått 3,75 högskolepoäng? Eller måste man ha läst kursen på 3 veckor för att CSN ska räkna det som 3,75 högskolepoäng?
https://www.csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-poang-maste-jag-lasa-for-att-fa-fullt-studiemedel/studietakt---heltid-eller-deltid.html
Under "Studietakt för olika skolformer" står det i tabellerna att 100% studietakt i universitetet och komvux motsvarar 1,5hp respektive 20 poäng per vecka.
Citera
2019-06-11, 22:10
Medlem
cybergrodans avatar
Jag har en fråga angående sommarkurser och CSN. Lite snabbt nu kom jag på att söka en kurs som pågår i 3 veckor och som ger 3 hp totalt, studietakten är 67 % står det (ganska märkligt?). Kursen börjar första veckan i augusti, är det möjligt att få CSN för detta? Jag pluggar normalt men jobbar under sommaren, tänkte att 3 veckor CSN ändå inte gör så himla mycket för maxgränsen och lite extra cash i juli hade inte varit fel!
Citera
2019-06-15, 01:31
Medlem
FallOfASparrows avatar
Hej! Om man skippar en kurs och det varken skrivs in underkänt eller godkänt i Ladok, kan man ta in poängen då senare? alltså ta en sommarkurs för att få de poängen, eller kommer det bli problem med csn?. Går tekniskt basår och enligt csn måste man ha alla 60 poängen för att kunna få csn när man studerar vidare
Citera
2019-06-19, 17:17
Medlem
Brott?

Kan jag bli polisanmäld för att jag fortsätter ta emot studiemedel (lån) fast jag blivit avbrottad ifrån skolan väldigt nyligen? Är väldigt nyfiken om jag ska fortsätta ta emot pengarna nämligen och det är ju ändå bra pengar.

Förstår ju naturligtvis att jag måste betala tillbaka förr eller senare men huvudsaken är att jag ej vill bli polisanmäld.
Citera
2019-06-19, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inarto
Kan jag bli polisanmäld för att jag fortsätter ta emot studiemedel (lån) fast jag blivit avbrottad ifrån skolan väldigt nyligen? Är väldigt nyfiken om jag ska fortsätta ta emot pengarna nämligen och det är ju ändå bra pengar.

Förstår ju naturligtvis att jag måste betala tillbaka förr eller senare men huvudsaken är att jag ej vill bli polisanmäld.

Tids nog kommer ju CSN att få reda på hur det ligger till och då blir du återbetalningsskyldig. Tror inte det är något brott, däremot är det korkat.
Citera
2019-06-21, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjollepelle
Får helt enkelt försöka ringa imorgon igen. Jag kan för övrigt skriva under på din upplevelse om handläggningstiden. Jag ringde in med ett ärende under tiden min ansökan var under handläggning förra året och hon godkände och meddelade mitt beslut i telefon.

Hur gick det för dig sen?
Sitter i samma sits, behövde 1 HP förra sommaren och tentade av en 7,5hp kurs. Tog för givet att resterande 6,5 hp blev rester till nästa period. Annars räknas ju inte alla HP, tänk om jag hade tentat av en 30 hp kurs.. knäppt system.
Citera
2019-06-26, 00:36
Medlem
Hue ofta prövar CSN studieresultat? Har kompletterat mina saknade HP med gymnasiepoäng, men då jag sitter utomlands så fattas det att skriva slutprov på ambassaden. Jag kommer alltså att få dessa poäng registerade först när jag är helt klar med mina kompletterande kurser.
Mitt problem är att jag är luspank och kan först ta mig till ambassaden när nästa studiemedel kommer (planerat 2/9). Har blivit berättigad studiemedel under hela 2019.

Min fråga är om CSN kommer att pröva mina resultat för termin 1 innan de börjar betala för termin 2. Och tror ni att de skulle gå med på en dispens av en utbetalning för att jag ska kunna ta mig till ambassaden för slutprov?
Citera
2019-06-27, 15:15
Medlem
Vassknivs avatar
Helt förvirrad över csn

Har inte ringt för kön brukar oftast vara 40 minuter och har bara en liten fråga.

Jag har läst att man har rätt till studiemedel om man har särskilt studietakt, jag har sökt in till Matematik på komvux (20 veckor) betyder detta att jag inte kommer ha rätt till csn då?

Detta står på CSNs hemsida: För att ha rätt till studiemedel måste du studera på minst halvtid, det vill säga 50 procent, i minst tre veckor.

Är det inte möjligt att få csn om man pluggar ett ämne på komvux? Bör jag söka in till flera?

Citera
2019-06-27, 17:10
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad.

/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem