2017-07-17, 20:53
Medlem
DividendChamps avatar
Har läst 30hp under vårterminen och kommer läsa 30 hp under hösten. Nu har jag läst 15hp under sommaren som jag ej kommer kunna slutföra för att få G i och alternativet är helt enkelt att skita i det. Så länge jag klarar dom avslutande 30hp under hösten borde jag vara grön för CSN även nästa år? 60 av 75 p alltså = 80%.

De kurser under sommaren hör ej till min primära utbildning utan mer varit för att dryga ut kassan. Går det att helt enkelt bara få IG i dessa så länge jag klarar mina vanliga 60hp under detta läsåret?

Mvh
Citera
2017-07-17, 22:06
Medlem
Bentungskris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frx
Vårtermin+sommartermin brukar slås ihop till en period, så även om du fått beviljat studiemedel för våren kan du uppdatera ansökan och få sommarveckorna inbakade i ditt uppdaterade beslut. Men just to be sure: kolla ditt senaste beslut på CSN och se om vår- och sommarterminerna står ihop. Gör de det är det 75 % på de totala hp under vår+sommar de kommer räkna på.

Verkar som att de är två avskilda perioder... Det står även i mitt senaste beslut, såg jag nu, att jag måste få godkänt under "den period jag nu får studiemedel för" för att kunna få igen.

Blir väl att hinna med att stressplugga en vecka och ta tentamen. Vet inte om jag vågar riskera höstens medel genom att enbart försöka få poäng från annanstädes.

Tack för respons!
Citera
2017-07-18, 15:07
Medlem
Börjar min femte termin på hösten och läser då valbara kurser. Kravet är att läsa 30 poäng. Nu har jag sökt 6 kurser och blivit antagen på 5 och satt som reserv på 1. Nu ska jag ansöka om studiebidrag och jag undrar vad jag ska fylla i under "omfattning-poäng". Ska jag slå in 30, 37,5 eller 45? En av kurserna är jag inte säker på och kanske hoppar av.
Senast redigerad av blork 2017-07-18 kl. 15:14.
Citera
2017-07-18, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bentungskri
Verkar som att de är två avskilda perioder... Det står även i mitt senaste beslut, såg jag nu, att jag måste få godkänt under "den period jag nu får studiemedel för" för att kunna få igen.

Blir väl att hinna med att stressplugga en vecka och ta tentamen. Vet inte om jag vågar riskera höstens medel genom att enbart försöka få poäng från annanstädes.

Tack för respons!

Hm, okej. Till mig sa att det skulle gå in som en ändring, men kan bero på att jag redan sökt för VT17+HT17 och sedan sökte ST17 som fick bli en ändring.

Som sista utväg kan du ringa och fråga vilken period du kommer bli bedömd på nästa gång. Kan kännas weird att fråga CSN om det är lugnt att kugga avsiktligt men de måste faktiskt upplysa dig om detta.
Citera
2017-07-18, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Börjar min femte termin på hösten och läser då valbara kurser. Kravet är att läsa 30 poäng. Nu har jag sökt 6 kurser och blivit antagen på 5 och satt som reserv på 1. Nu ska jag ansöka om studiebidrag och jag undrar vad jag ska fylla i under "omfattning-poäng". Ska jag slå in 30, 37,5 eller 45? En av kurserna är jag inte säker på och kanske hoppar av.

Beror ju till att börja med på hur stora kurserna är, vilket inte framgår av ditt inlägg.

Du ska söka studiemedel för så många poäng du ämnar läsa (läs: vara registrerad på), men du ska veta att om du söker för x poäng som motsvarar dina 5 kurser och sedan hoppar av en kurs kommer du behöva betala tillbaka det du fått för mycket.
Citera
2017-07-19, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frx
Beror ju till att börja med på hur stora kurserna är, vilket inte framgår av ditt inlägg.

Du ska söka studiemedel för så många poäng du ämnar läsa (läs: vara registrerad på), men du ska veta att om du söker för x poäng som motsvarar dina 5 kurser och sedan hoppar av en kurs kommer du behöva betala tillbaka det du fått för mycket.

Ah, sorry, alla kurser jag sökt är 7.5 poäng. Heltid räknas ju som 30 poäng, så om jag läser 37.5 och hoppar av en kurs borde det ju inte göra något? Jag är som sagt satt som reserv på en kurs också så jag vet inte om jag kommer läser den.
Citera
2017-07-20, 00:17
Medlem
Ska göra obetald praktik den här hösten och behöver finansiera det på något sätt. Har sökt en praktiktermin, men har endast blivit reserv på den. Min plan B är därför att läsa någon distanskurs. Eftersom praktiken är heltid och många högskolekurser på distans redan är fulla undrar jag om jag kan få CSN för komvuxstudier på distans - trots att jag redan har en examen?
Citera
2017-07-21, 11:23
Medlem
illbatting09s avatar
Återkrav av studiemedel, överklaga?

Fick idag ett brev från CSN som har beslutat att jag fått för mycket studiemedel.

Jag studerade på Göteborgs Universitet, men under andra terminen valde jag att avbryta mina studier. Detta anmäldes och bekräftades av universitetet den 11 maj 2017. Studiestödet betalades ut 25 april, men CSN vill nu att jag återbetalar hela beloppet. Jag var aktiv och deltog i studierna fram tills dagen då de avbröts, och vill alltså inte betala tillbaka hela beloppet på 10 000.

Har jag någon chans att få igenom detta i en överklagan? Någon som varit i liknande sits?
Citera
2017-07-21, 11:32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illbatting09
Fick idag ett brev från CSN som har beslutat att jag fått för mycket studiemedel.

Jag studerade på Göteborgs Universitet, men under andra terminen valde jag att avbryta mina studier. Detta anmäldes och bekräftades av universitetet den 11 maj 2017. Studiestödet betalades ut 25 april, men CSN vill nu att jag återbetalar hela beloppet. Jag var aktiv och deltog i studierna fram tills dagen då de avbröts, och vill alltså inte betala tillbaka hela beloppet på 10 000.

Har jag någon chans att få igenom detta i en överklagan? Någon som varit i liknande sits?

Frågan är om du har tagit HP (antalet som krävs) fram till den dagen du avbröt studierna?

Det är ju inte som på gymnasiet att enbart närvaro räcker, för studiemedel på högskola/univ. krävs det att man tar poäng. Man kan närvara varenda minut, men tar man inte poängkravet, får man inget studiemedel ändå, och kan bli återbetalningsskyldig.

Råkade ut för liknande återbetalningskrav under min studietid, hade brutit benet och var sjukskriven en månad, missade 10 poäng pga. detta. (det var annat poängsystem då, 10p var halva terminen). Löste sig genom att skicka in läkarintyget till CSN så tog de bort återbetalningskravet. Poängen tentade jag av på hösten därefter.
Citera
2017-07-21, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illbatting09

Du kan alltid överklaga, men du måste veta att studiestödet alltid är i förtid. De 10 000 de återkräver är alltså för den period du inte var där.
Citera
2017-07-21, 12:26
Medlem
illbatting09s avatar
Jo, att utbetalningen i april avser studier i maj förstår jag. Men det spelar alltså ingen roll hur länge jag studerat om jag inte blir examinerad i kurserna? Säg, till exempel, att jag är där fram till dagen före examination, så är jag ändå inte berättigad studiestöd för den kursen?

Försökte bita ihop och vara taktisk med när jag skulle avsluta, men till slut gick det helt enkelt inte längre. Extremt surt äpple att bita i idag
Citera
2017-07-21, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Frågan är om du har tagit HP (antalet som krävs) fram till den dagen du avbröt studierna?

Det är ju inte som på gymnasiet att enbart närvaro räcker, för studiemedel på högskola/univ. krävs det att man tar poäng. Man kan närvara varenda minut, men tar man inte poängkravet, får man inget studiemedel ändå, och kan bli återbetalningsskyldig.

Råkade ut för liknande återbetalningskrav under min studietid, hade brutit benet och var sjukskriven en månad, missade 10 poäng pga. detta. (det var annat poängsystem då, 10p var halva terminen). Löste sig genom att skicka in läkarintyget till CSN så tog de bort återbetalningskravet. Poängen tentade jag av på hösten därefter.

Men visst gäller det endast studielån och inte bidrag? Man blir väl inte återbetalningsskyldig för bidrag om man failade en kurs?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in