2007-11-27, 17:09
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Det intressanta är att många av dem som så ivrigt försvarar tvångsanslutning till studentkårer är de som ivrigast talar om problem med facket och tvångsanslutningar lite senare i livet. Man kan säga att de gör en skaplig resa från rött till blått när de kommer ut i arbetslivet...
Citera
2007-11-28, 01:07
Medlem
wises avatar
Sluta klaga, jag tvingas betala till två studentkårer
Citera
2007-11-28, 06:01
Medlem
Sartres avatar
wise: Hur mycket extra pengar blir det då? kanske 300 spänn extra per termin? Nej jag tycker att man ska avskaffa obligatoriet. Helt enkelt för att det inte är rätt att tvinga in folk i föreningar, speciellt ifall de inte vill vara med från första början. Dessutom skulle kåren vara tvungen att förändra sig och faktiskt erbjuda något ifall det inte var obligatoriskt.
Citera
2007-11-28, 07:40
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Litet OT, men jag har lyckats slarva bort kvittot från min första termin på att jag gick med i kåren, kan man köpa ett nytt eller får jag glömma min yrkeslicens?
Citera
2007-11-28, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Litet OT, men jag har lyckats slarva bort kvittot från min första termin på att jag gick med i kåren, kan man köpa ett nytt eller får jag glömma min yrkeslicens?

Va, vem sparar kårkvitton? Varför skulle du inte få din licens?
Citera
2007-11-28, 08:41
Medlem
Sartres avatar
Du behöver inte vara medlem i kåren för att få ut en redan färdig examen, MEN ifall du inte har begärt ut examen så finns risken att du måste pröjsa nu, men inte visa upp ditt gamla kårkvitto, vem fan sparar på sån skit? Dessutom finns det säkerligen i deras databas X antal år att du har betalat.
Citera
2007-11-28, 08:52
Medlem
sinologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
I princip så utträttar inte studentkåren något viktigt. Det är mest en plats för personer som vill känna sig viktiga och/eller fixa fester.

Både ja och nej. Kåren ska ju fylla en funktion med studiebevakning etc. Men visst håller jag med om att fokus har försvunnit. Vi har här t ex 13 nationer som serverar alkohol, sektioner på LTH och sen kårernas pubar. Helt meningslöst att de ska ge sig in i det också, nationerna är ju här för att förbättra den studiesociala biten.

Fan vad trött jag är.
Citera
2007-11-28, 09:43
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Klänning
En fördel med studentkåren som många inte tänker på är studentlägenheterna som hyrs ut av studentkåren kontrollerade stiftelser. Inget kårmedlemskap = ingen studentlägenhet.

Detta gäller nog främst på "gamla" studieorter och storstäder. Studentkårer som finns i städer där det är enkelt att få bostad (genom kommun eller andra vägar) kommer att få stora problem.

Här i Göteborg är det nog så att man "måste" vara med i studentkåren för utan den kommer man inte kunna hitta någon bostad om man inte har kontakter eller pengar.

Nu handlar ju inte frågan om stundetkårernas verksamhet utan om kårobligatoriet. För mig är det förkastligt att man som student tvingas vara med i en förening.
Citera
2007-11-28, 13:23
Medlem
wises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
wise: Hur mycket extra pengar blir det då? kanske 300 spänn extra per termin? Nej jag tycker att man ska avskaffa obligatoriet. Helt enkelt för att det inte är rätt att tvinga in folk i föreningar, speciellt ifall de inte vill vara med från första början. Dessutom skulle kåren vara tvungen att förändra sig och faktiskt erbjuda något ifall det inte var obligatoriskt.

Ungefär ja, man får mellan 50-100kr rabatt vid distansstudier. Så först ordinare kåravgift till Stuff i Linköping och sen 200kr till studentkåren i Östersund som jag aldrig besökt.
Citera
2007-11-28, 13:49
Bannlyst
Problemet med att avskaffa kårobligatoriet vore att alla nationer i exempelvis Uppsala skulle braka samman. Inte för att ingen skulle bli medlem, det skulle folk bli för att få dricka billig öl, utan för att alla de fördelar som nationer åtnjuter skulle dras in då den skulle klassas som en vanlig förening. Idag finns i Uppsala Skånelandets nation, som är gratis men inte ger några förmåner alls.

Jag är inte hundra på det här, men som jag förstått det: Idag betalas ingen fastighetsskatt, och skatten på ett hus från 1700-talet är rätt bitig. Man betalar inte heller moms på utgående varor, vilket ger de låga priserna. Skulle kårobligatoriet man behöva göra det skulle alla behöva heltidsanställa någon att redovisa detta, vilket är en grymt stor kostnad för de flesta nationer. Alternativt kan det vara så att man betalar utgående moms men inte redovisar den, någon kanske kan rätta mig?

Således skulle det leda till "Supernationer" där alla skulle gå ihop, alá Stockholms-Göteborgs-Smålands och Upplandsnation. Icke bra.

edit: Rent principiellt är det helt åt helvete, men när jag ser vad resultatet skulle bli kan jag inte göra annat än plocka fram kommunisten i mig och skrika om tvångsanslutning. Tyvärr...
Citera
2007-11-28, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njurpaj
Problemet med att avskaffa kårobligatoriet vore att alla nationer i exempelvis Uppsala skulle braka samman.
Så vi ska tvingas till detta för att några föreningar i Uppsala som inte klarar att gå runt utan specialbehandling ska kunna finnas kvar? Känns som om jag inte kunde bry mig mindre.
Citera
2007-11-28, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Teron
Så vi ska tvingas till detta för att några föreningar i Uppsala som inte klarar att gå runt utan specialbehandling ska kunna finnas kvar? Känns som om jag inte kunde bry mig mindre.

Lösningen skulle ju kunna vara att nationerna som finns i alla vettiga studentstäder, dvs. Uppsala och Lund, får behålla sina undantagsregler, så slipper du kränkas av att bli av med 300 kronor.

edit: Dessa föreningar är alltså föreningar med tusentals medlemmar som i princip ensamt bygger Sveriges fjärde största stads nöjesliv. Bara för att få lite perspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in