2007-11-26, 19:23
Medlem
snapcases avatar
Kult verkar vara en favorit bland många här så jag startar en tråd om spelet.
Jag minns när jag själv läste igenom boxen första gången. Det var 1991 och alla väntade febrilt på spelet. Det hade förekommit rapporter i sinkadus om vad som var på gång och spänningen var på topp.
Jag minns när jag gick hem med lådan som jag förbeställt på Zetterlunds leksaker i västerås. Förväntansfull.
Att läsa reglerna och världsboken var en explosion för mig som SL. Hur fan ska jag använda det här? Vad kan jag göra av det?
Jag hade aldrig spelat nåt liknande innan. Helt plötsligt så hade jag ett utlopp för alla filmer jag sett, alla böcker jag läst. Splatterpunk ffs! Kvällarna som tidigare gått i Tolkiens tecken förvandlades till blodiga Clive Barker vinjetter. Inga mera orcher utan nu var fienden vrålande demoner från mina spelares egna hjärnor.
Vi tappade några ur spelgruppen det året. Det blev för fucked up helt enkelt. Dom ville spela alver och leta skatter och jag bjöd på aborterade foster och filmmusiken till hellraiser. Fan vad kul jag hade
Dom spelare som hängde kvar var dom som gillade samma estetik. Tillsammans grävde vi ner oss i ockultism och gore. En härlig tid.
Nån som känner för att spela?
Citera
2007-11-26, 19:48
Medlem
Varulvs avatar
haha, Kult är awesome! Det är riktigt roligt. Taktiken: Skjut full automateld därifrån ljudet kommer! är en klassiker bland oss lite äldre spelare i våran förening. Förövrigt så älskar vi alkohol och drogreglerna för spelet! Minns du?

Tugga i dig 60 sömnåiller, inget händer. Drick 2 snapps, och dö av alkoholförgiftning
Citera
2007-11-26, 19:52
Medlem
LadyTieras avatar
Jag vill gärna spela kult, har vart sugen på de länge
Citera
2007-11-26, 19:59
Medlem
Panzerbat.s avatar
Var sugen på att spela kult ett bra tag, men det har tyvär aldrig blivit av
Citera
2007-11-26, 20:16
Medlem
Varulvs avatar
Alla borde få testa Kult. Helt underbart rollspel faktiskt, var skitlängesen jag spelade det, men minns dom två sessions vi hade och jag tyckte det var bland de bättre och roligare rollspelen jag spelat.
Citera
2007-11-26, 20:20
Medlem
Onkel Gagels avatar
Kult är riktigt kul! Mörkt och dystert och grogrunden till en massa udda tankar.
Citera
2007-11-27, 13:57
Medlem
Monkeymanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Alla borde få testa Kult. Helt underbart rollspel faktiskt, var skitlängesen jag spelade det, men minns dom två sessions vi hade och jag tyckte det var bland de bättre och roligare rollspelen jag spelat.

Har bara hört dom dråpliga historierna från våran förening. Är intresserad av att testa spelet
Citera
2007-11-27, 16:01
Medlem
Amerikanska utgåvan

Äger tyvärr bara amerikanska utgåvan av kult. Någon som har jämfört det med den ursprungliga svenska? Jag har inte spelat det amerikanska men däremot svenska, så jag är lite fundersam. Har för mig att jag ogillade stridsreglerna i amerikanska.
Citera
2007-11-27, 16:18
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R_Hatt
Äger tyvärr bara amerikanska utgåvan av kult. Någon som har jämfört det med den ursprungliga svenska? Jag har inte spelat det amerikanska men däremot svenska, så jag är lite fundersam. Har för mig att jag ogillade stridsreglerna i amerikanska.

Rollspelsföreningen Federationen i Vadstena har orginalet (Där jag och Monkeymann är med bl.a)
Citera
2007-11-27, 21:49
Medlem
Monkeymanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Rollspelsföreningen Federationen i Vadstena har orginalet (Där jag och Monkeymann är med bl.a)

In-Fucking-deed
Citera
2007-11-28, 19:51
Medlem
muawijhe11s avatar
Här har vi en livs levande Kult-community för dem som vill fördjupa sig eller hitta nån att spela med

www.kult-rpg.com
Citera
2007-11-28, 20:12
Medlem
Snusets avatar
Muahahahaaa!!!! Och här sitter jag på en guldgruva, eller kultgruva snarare. En gigantisk samling gamla boxar, iallafall de som släpptes i sverige+dubletter.

Och frågar ni mig så är "Den svarta madonnan" den absolut bästa kampanj som har skrivits. Tack Micke och Gunilla. Den kan man ta och läsa rakt upp och ner som en roman och fantisera ihop de bästa bitarna själv.

Nu blir man duktigt sugen på att rota igenom vinden och se vad man hittar i den gamla rollspelslådan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in