2007-11-28, 20:53
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuset
Muahahahaaa!!!! Och här sitter jag på en guldgruva, eller kultgruva snarare. En gigantisk samling gamla boxar, iallafall de som släpptes i sverige+dubletter.

Och frågar ni mig så är "Den svarta madonnan" den absolut bästa kampanj som har skrivits. Tack Micke och Gunilla. Den kan man ta och läsa rakt upp och ner som en roman och fantisera ihop de bästa bitarna själv.

Nu blir man duktigt sugen på att rota igenom vinden och se vad man hittar i den gamla rollspelslådan.

Kult är som sagt roligt, och kul att du har så många "relics" på vinden. Ta ner dom och se till att de inte möglar sönder nu, de har ju åtminstone ett nostalgiskt värde.
Citera
2007-11-29, 21:45
Medlem
Snusets avatar
Citat:
Kult är som sagt roligt, och kul att du har så många "relics" på vinden. Ta ner dom och se till att de inte möglar sönder nu, de har ju åtminstone ett nostalgiskt värde.

Absolut. Och jag skulle verkligen inte fega för att spela det nu i vuxen ålder. Kan tänka mig att det skulle bli mer raffinerat. Någon som vågar?
Citera
2007-11-29, 21:49
Medlem
Ecstanols avatar
Vår förening köpte allt som kom...och jag tappade bort varenda jävla box. En helt otroligt otrevlig världsbild de har byggt upp i spelet. Hellraiser-influenserna är ju tydliga men vart kommer resten ifrån?
Citera
2007-11-30, 10:37
Medlem
Snusets avatar
Citat:
Vår förening köpte allt som kom...och jag tappade bort varenda jävla box. En helt otroligt otrevlig världsbild de har byggt upp i spelet. Hellraiser-influenserna är ju tydliga men vart kommer resten ifrån?

Ifrån Mickes och Gunillas perverterade hjärnor. Och det som är mest skrämmande är väl influenserna ifrån verkligheten. Stora Corps som skiter i människor som inte kan betala sin medicin är ju inget nytt under solen direkt.
Skulle vi ta och kika lite närmare på de senare Hellraiser-filmerna så känns det som att cirkeln är sluten. Hellraiser influerade Kult och nu har Kult givit tillbaka till Hellraiser.
Sen är det ju mycket som är plockat från katolisismen. Demiurgen, purgatorium, inferno und zu weiter.

Jo, dom har verkligen fått ihop en vidrig värld. Och är ni riktigt snälla så kanske jag berättar om när jag fick en kult-psykos.
Citera
2007-11-30, 10:53
Medlem
Ad Astras avatar
Det här verkar vara right up my alley. Finns det någon mytos upplagd på nätet någonstans månne? Jag har spelat väldigt lite rollspel, men älskar att ägna mig åt eskapism med böckerna.

På forumet nämner de att stämningen är ganska lik den i Silent Hill-spelen. Stämmer det? I så fall är det ju nästan för bra för att vara sant.
Citera
2007-11-30, 16:30
Medlem
muawijhe11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
På forumet nämner de att stämningen är ganska lik den i Silent Hill-spelen. Stämmer det? I så fall är det ju nästan för bra för att vara sant.

Det blir så klart vad man gör det till, men ja, Silent hill-associationerna ligger nära tillhands.
Citera
2007-11-30, 19:01
Medlem
Snusets avatar
Citat:
Det blir så klart vad man gör det till, men ja, Silent hill-associationerna ligger nära tillhands.

Hur kunde jag glömma det? För rätt många år sedan var det snack om att Kult skulle bli datorspel. Jag kan svära på att det var SH som det tänktes på då. Jag menar, Silent Hill ÄR Kult.
Citera
2007-11-30, 20:44
Medlem
Cineastens avatar
KULT var helt fantastiskt. Dessvärre har jag inte fått möjlighet att spela det de senaste tio åren. Jag har dock mina gamla boxar kvar i finfint skick. Det vore kul att spela igen. Med tanke på de erfarenheter man har nu skulle spelandet kunna bli riktigt kul och med tillgången till internet skulle det ju inte vara särskilt svårt att få inspiration eller skräckkänsla från groteska bilder.
Citera
2007-11-30, 21:26
Medlem
asdfasdfs avatar
Tyckte Kult verkade mycket intressant efter all debatt om det. Var ju ett ramaskri om spelet för något decennium sedan...

Läste nyligen igenom första boxen i första edition utformningen och jag känner mig lite besviken...

Verkar inte alls lika spännande som det framstod i föreläsningarna av anti-rollspelstanten som hade sitt korståg mot rollspel runtom i landet.
Hade förväntat mig mer psykologisk skräck på något sätt.
Har spelat en del Call of Cthulhu och där verkligen fått härliga skräckvibbar...

Ni som gillar Kult, hur är det i förhållande till Call of Cthulhu?
Citera
2007-12-01, 10:56
Medlem
Snusets avatar
Citat:
Ni som gillar Kult, hur är det i förhållande till Call of Cthulhu?

Det är två olika skolor inom skräcken så det är rätt svårt att jämföra. Alltså, jag fullkomligen älskar Lovecraft, har spelat CoC litegrann, inte så mycket som jag skulle vilja, men tillräckligt för att ha fått min beskärda del av goda rysningar längs med ryggraden. Styrkan i CoC är väl det att man har en gemensam refererensram, alla känner till gamla slott, galna vetenskapsmän och demoner. Alla har ett hum om hur de ser ut och hur de funkar. Alla gamla slott är hemsökta, alla galna vetenskapsmän har en diabolisk plan, o.sv.

I Kult tyckta jag att det dök upp så mycket nytt. Det enda visuella man direkt hade att jämföra med var i stort sett Hellraiser, och hur misshandlade var inte de filmerna av censuren här i landet. För många var, och är, det helt enkelt svårare att greppa Kult, tror jag, just på grund av bristen på gemensamma referensramar. Jag menar, vad i helvete är egentligen en cenobit.

Sammanfattningsvis; jag tror man kan få ut sin beskärda del av rysningar oavsett vilket av spelen man spelar. Det är nog mer frågan: "Vad är jag sugen på idag? Smyga runt i egyptiska tempel för att ställa tillbaka artefakten på sin rätta plats så att förbannelsen lyfts från mitt släktträd, eller vill jag bli uppsprättad, återupplivad som torped åt Pestens Herre för att i slutet tvingas att slakta min familj?" som bör besvarar vilket som är aktuellt.

Och som alltid handlar det om spelledare, och om spelare.
Citera
2007-12-01, 12:03
Medlem
Cineastens avatar
Med en stor portion fantasi och känsla för dramatik kan en KULT-session bli precis hur häftig som helst.

Första gången jag och mina kamrater spelade Svarta Madonnan skrämde jag bokstavligt talat skiten ur dem. De tyckte inte att det var roligt att knalla hem 2 km mitt i natten.

Jag använde olika props, brev, stearinljus, bakgrundsmusik (Carl Orffs Carmina Burana och ledmotivet ur Omen var poppis) osv. Det var dock rätt ont om stämningshöjande fotografier så det blev till att beskriva allting i väldigt målande bilder istället.

Vid ett tillfälle spelade jag med ett annat gäng som bodde inne i stan. De hade tillgång till ett rum uppe på vinden som vi satt och spelade i och det var allmänt kusligt. Än "kusligare" blev det när polisen plötsligt ryckte upp dörren och dundrade in med dragna vapen efter att ha fått klagomål från grannar som trodde att det sprang knarkare uppe på vinden...

Då var vi inte särskilt kaxiga.
Citera
2007-12-01, 23:58
Medlem
Wendigos avatar
Ahaa ! Kult är absolut ett av de mest genomarbetade, välskrivna och njutbara spelsystem som skådat dagens ljus i Sverige enligt mig. På den tiden det begav sig - 1990 - var jag medlem i F.E.A.R. i Enköping, vilket var en av föreningarna som tillfrågades om vi ville bli speltestare till det här nya, vuxna spelet. Jajamensan, sa vi och sen bar det ju av rätt ner i Helvetet...

Först flamsade vi bara runt men så småningom, när hela spelet kommit ut och vi började spela det på riktigt, så kom en av våra SL verkligen in i något slags gudabenådat tillstånd och började spotta ur sig det ena suveräna äventyret efter det andra, alla löst förbundna och förlagda i området runt Mälaren. Att traska runt i Upsala efter det och tänka "här sprang vi från autarkerna, där fanns den där skumma skönhetssalongen.." och så vidare, att ha miljöerna så levande.. det gjorde under för inlevelsen !

Jag har tredje utgåvan av spelet kvar, komplett med Svarta Madonnan, Mörkrets Legioner, Tarotikum och Metropolis. Skulle klart kunna tänka mig att spela igen men.. nja, avståndet är lite stort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in